Ursprungligen skickat av Rebecka
Jag har inte tillsatt någonting, gör mina vattenbyten regelbundet, men endå dyker dessa 2 cm smala vita maskarna upp.
Jättebra foder åt tex tetror som jagar sitt eget foder på så vis.
Min pilnäbb tycker även om att sticka ner nosen i gruset och jaga dessa småkryp :)
Vet inte hur man får tag i dom. Men verkar som att dom finns naturligt som ägg i vårat kranvatten.
tur att dom inte hinner utvecklas som maskar innan man ska dricka dom. vore lite äckligt :)
Jag hade bleka maskar tidigare i ett akvarium med mkt fin botten. Betedde sej ung som tubifex fast de var inte röda i färgen och de var slankare. Jag tror inte de kommer med kranvattnet. Förmodligen med dammfoder eller med växter. Att de tycks försvinna när det är mkt fisk i akvariet beror säkert på att de blir uppätna dock knappast alla. Så de kommer tillbaka om akvariet får stå utan fisk ett tag.
Har ni tänkt på att sötvatten är förhållandevis fattigt på liv jmf salt. Det är stor skillnad på vätterstranden och västkusten. I vättern får man spana ordentligt efter livstecken och på västkusten fullkomligt krälar och kryper det av små räkor, krabbor med mera. Det är väl en av anledningarna till att det inte lever så mkt i våra grusbottnar (leva av vad förresten - det fanns nog mer på den tiden man använde bottenfilter).
En annan anledning är väl att våra akvarier tenderar ju att vara överfulla med fisk. I Naturen hittar man sällan samma mängd fisk per kubikmeter vatten som i akvariet (möjligen med undantag för korallrevet).
Vissa smådjur är väl också mer känsliga för vattentillsatser från vattenverken. Jag läste nyligen igenom rigorösa förrhållningsorder om vikten av detta från folk som sålde startkulturer av Dafnia Magna på Aquabid.