Odla under sanden :)

#1 - 23 januari 2004 19:39
Hej jag heter Daniel,

Jag skulle vilja starta lite högre småkrypsodlingar under sanden.
Jag har läst endel om Tubifex och det verkade vara ajabaja...

Vad mer han överleva i min 10 cm tjocka ler torvbotten...
(Bottnen är kunglig)

Jag vill ha smått som:
1) överlever
2) inte parasiterar
3) mina max 6 cm långa fiskar blir glada av.
4) man kan få tag på

Är det någon som försökt..
Jag tror att vinsten av lite högre kryp som äter skit är:
1) Bättre yngelförutsättningar
2) billigare mathållning
3) renare akvarium

Stämmer antagandet

Vänligen Daniel
#2 - 24 januari 2004 08:01
Har detta ämne debaterats i detta forum förut.
Ligger jag under fel rubrik.

Jag hoppas på svar :) (inte på dessa frågor uten den tidigare frågan)

Vänligen // Daniel
#3 - 24 januari 2004 08:57
Jag hde röda maskar som tydligen var tubifex, du kan läsa det på denna tråd : http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19793&SearchTerms=röda
#4 - 24 januari 2004 13:49
Jag vet...
Men det står inget om andra saker man kan ha istället...
Jag tänkte om det fanns små kräftdjur, maskar mm som fungerar akvariemiljö
#5 - 24 januari 2004 15:24
hm...
skulle vara häftigt om man kunde göra en liten "biotop" i biotopen så att säga, dvs. en hel värld med små djur i akvariumet, så att man, som du säger, skulle slippa mata mindre, fiskarna får jaga och de tar hand om matrester mm. Kommer intressant följa den här disskusionen. Tyvärr vet jag inga djur... sök på google=)

Mvh Malawi´n
#6 - 24 januari 2004 21:22
Min erfarenhet är tyvärr att predationstrycket från fiskarna är så högt att det inte blir något kvar av de små djuren. Det enda som klarar sig är snäckor (om man nu inte har fiskar som käkar upp dom). Men tar man bort fiskarna och låter akvariet stå så finns plötsligt alla de små djuren där, t.ex. cyklops, dafnier, hydror, små maskar osv.

Jag undrar hur många liter vatten per cm fisk man måste ha för att smådjuren skall klara sig, någon som vet?
#7 - 25 januari 2004 12:13
Jag har inte tillsatt någonting, gör mina vattenbyten regelbundet, men endå dyker dessa 2 cm smala vita maskarna upp.
Jättebra foder åt tex tetror som jagar sitt eget foder på så vis.
Min pilnäbb tycker även om att sticka ner nosen i gruset och jaga dessa småkryp :)

Är glad att jag har dom, för dom gör ju ävven nytta med nedbrytningen.
Vet inte hur man får tag i dom. Men verkar som att dom finns naturligt som ägg i vårat kranvatten.
tur att dom inte hinner utvecklas som maskar innan man ska dricka dom. vore lite äckligt :)
#8 - 25 januari 2004 21:51
Jag har letat som en dåre på Google...
Ingenstans hittar jag det minsta tips på vad man kan odla under sanden i ett sötvattensakvarium.
Jag kom ganska nära med orden "fresh water sand culture"
Har testat med orden: mould worm bottom

På saltvattensidan verkar de ha en låååång lista på bra och dåliga småkryp man kan ha i akvariet..

Fins det inga småkrypskunniga i detta forum?
Om någon av er läser detta så är det fler än jag som är intresserade av ett svar.

Vad händer till exempel om man låter tubifex föröka sig i akvariet... kommer vattnet att bli renare eller smutsigare.

Framförallt så är ÄTBARHETEN av stort intresse [:)]
#9 - 28 januari 2004 21:54
Hejsan

Det finns ett kräftdjur som heter Hyalella azteca på latin. Det är bottenlevande och rätt lätt att odla. Man brukar använda det för att testa giftighet av olika ämnen. Kolla upp det på internet. De borde vara tillräckligt små för att 6 cm stora fiskar ska kunna käka dem.
#10 - 29 januari 2004 06:04
Durin/Patrik..

Du är super [:)]
Kul .. det ska jag kolla upp..
Svar på vad jag hittar anländer till denna tråd
#11 - 30 januari 2004 14:40
Hej,

mycket intressant ide´, även om jag måste säga att jag oxå tror att fiskarna kommer göra rent hus med de små liven. Om man inte lyckas få till en miljö där de väldigt enkelt kan gömma sig. Annars kan man ju alltid ha ett litet kar där man odlar just olika småkryp för att använda som levande foder. Hur som helst är det här ett intressant ämne. Jag hoppas att du lyckas.

MVH
/Jens
#12 - 31 januari 2004 18:56
Ok jag har fastnat...[:-74][:-75][:-22][:-63]
Jag har förstått att man behöver kunna tyska för att hålla på med fiskar. Jag har försökt att hitta sidor som säljer detta djur. Utan framgång. Jag undrar om självaste [:-159]Kjell Forman[:-129] vet något om detta. Du som sysslar med Ciklider Webbsidor detta forum mm och mm kanske har en aning om dessa små krabater är lämpade som foder och invånare i ett rumstempererat akvarium. [:-65]

Det enda intressanta jag hittade om H.azteka är skrivet här nedan..
Detta är dock inte fy skam, en enda genomläsning och ni förstår att det faktist är lätt att odla och att de blir många [:)]

Hyalella Azteca
Another good friend suggested to me a second
unusual food resource: the American species
Hyalella azteca. Some streamside salamanders
young such as Neurergus and
Salamandra larvae consume large amounts of
these crustaceans under natural conditions.
These little crustaceans are much smaller
then their European counterpart, Gammarus,
which is not suited for keeping at room temperatures.
Furthermore, transportation of
Gammarus is not that easy either because
they need much oxygen. In the USA and
Canada, Hyallela is a much-used lab animal
for testing water quality. They are found in
standing or gently flowing waters, where they
live as sediment burrowers feeding on plant
debris. Under favorable conditions, they can
be present quite massively and are a good
healthy nutrient for fish and salamanders.
Adults measure from 6 to 8 mm.
Concerning Captive Maintenance
The optimal temperature is around 23°C,
which, together with a 16-hour light cycle, will
result in a large reproduction. Temperatures
higher then 33°C are lethal. As food, you can
offer them fish flakes, trout pellets, and even
maple leaves.
I recommend that you give the animals a
©Henk Wallays
Typhlonectes compressicauda and shrimp.
substrate in which they can hide. A piece of
cotton or nylon nets are suggested in the literature,
but some more natural substrate
such as pebbles might work as well.
#13 - 31 januari 2004 20:55
Jätte intressant information på:

http://www.bernd.ubaqua.de/hyalella/hyalella.htm
eller
http://www.tuempeln.de/futter/0hyalella.htm

Tror jag!!!

Ok .. kan någon tyska..?
#14 - 31 januari 2004 21:21
Ett tips är att surfa in
http://babelfish.altavista.com/
och skicka in länkarna så kan du få en sajt direktöversatt till engelska. Fungerar kanon.
#15 - 31 januari 2004 22:11
Jag måste nu tipsa...
Med dgqlofs tips om Babelfish och länken http://www.tuempeln.de/futter/0hyalella.htm kommer man långt [:)]
Den här killen är kunglig... inte bara dessa kräftdjur utan även andra trevliga saker som nematoder och toffeldjur..

Jag ska skicka iväg en fråga om bottenlevande foder till honom, och så får vi hoppas på svar.. Jag har dessutom skickat mailförfrågan på dessa kräftdjur till två tillverkare och två privatpersoner.

Om jag får tag i kräftan så kommer jag självklart att dela med mig :)

Brevet till killen ser ut så här...

Hi Christian,

I had the opportunity to find your excellent site…

I can’t unfortunately read German.

With the babelfish tool I could translate your site to English and enjoy the reading.

http://babelfish.altavista.com/babelfish

We have a discussion in a Swedish fish forum..

The question is: Hyalella Azteca

What can you breed “in” an aquarium that do not parasite and that is eatable.

Found your site when I was looking for Hyalella Azteca.

How did you get the Hyalella Azteca? How can we get it?

The list we got so far was…

Tubifex

Hyalella Azteca

And Nematodes (swimming ones)

I have a ground with clay and * that is about 10 cm (anaerobe environment)

* I do not know the name in English in Swedish it is (torv)

It’s a material you can find in lakes.. it makes the colour of the water yellow, and the water soft

Other have standard sand grounds

Do you have some tips…

Best regards // Daniel Perez
#16 - 1 februari 2004 09:55
torv är peat på engelska. Det du använder i bottnen är peat fibre. Men jag känner på mig att killen du skickat mailet till inte kan engelska i vilket fall.
MVH
Magnus
#17 - 1 februari 2004 11:00
Detta kom...
Inte från personen jag skickade brevet till men en från en snubbe som hette Bernard (Bernd.Posseckert@ubaqua.de)

Vad tror ni? Är det någon som vet om det funkar att skicka ...
Som jag förstod det fick temperaturen aldrig understiga 10 grader
Kan man skicka "innomhuspost"[?]

Hi Daniel,

my english is not good . . . and your mail landet nearly in the Spam - bucket . . . ;-)))

I hope, you can understandig me - my translating programm is very crazy!!!! ;-(((

I can scrimps - Neocardinia denticulatus sinensis (and Enchytraeen, Hyalella azteca, Grindal, Mikro and Essigäalchen) send to Stockholm. Unfortunately only by temperatur > =10° C ;-((( In Düsseldorf it is ok , or in Stockholm?

Neocaridinia 4,- Euro (~ 15)

Hyalella 4,- Euro (good base for breeding)

Enchys, Grindal and Essigäalchen 2,- Euro (good base for breeding)

and dispatch . . .

best regards

Bernd

Tack för hjälpen med torvöversättningen Topfrog [:)]
#18 - 26 februari 2004 10:59

Hej!
Mycket intressant tråd! Har själv funderat på levandefoder. Till sommaren tänkte jag ställa ut en spann vatten och se om jag kan få lite mygglarver. Jag vill gärna ha tips om någon har om just egenhändig odling av mygglarver och vad man ska undvika att lägga ner i akvariet. I min småkrypsbok beskrivs fjädermygglarver som något röda (de har hemoglobin för att kunna hålla kvar syre i kroppen bättre), är de dessa som kallas röda mygglarver mån tro? Verkar vara svåra att fånga eftersom de lever i bottenslamm. Annars snälla då de äter vegetabilier/organiskt slamm. Enligt boken: "Andra larver är rovlevande" (tex tofsmyggans), de är säkert olämpliga att lägga ner om man har små yngel i akvariet. Vita mygglarver; är detta vanlig stickmygga eller t.o.m. någon tropisk art? Någon som vet?[:-142]

I mitt lilla akvarium med platy har det dykt upp små vita maskar (nematoder?) som jag misstänker parasiterar på fiskarna. (Fiskarna smalnar av och jag har bytt till lite fiberrikare foder för att underlätta för fiskarna att bli av med masken). Misstänker att dessa maskar lätt uppkommer om tex överblivet foder ligger kvar på bottnen. Maskarna är vita, uppskattningsvis ca 5mmm långa och mindre än 1mm i diameter. Har dankungen hört om dessa i dina efterforskningar?

Som sagt trevlig tråd, återkommer om jag hittar [:-65] något för fisk ätbart och odlingsbart.
/Ivurrr
#19 - 3 mars 2004 00:13
Det är svarta mygglarver som är vanliga stickmyggor.

Tofsmyggornas larver, Chaoborus är rätt så stora, 2 cm eller så. De är genomskinliga och rätt svåra att se.

Sen finns det röda mygglarver (chironomider). De är röda för att de har hemoglobin i sig, så att deklarar dåliga syreförhållanden. Vita mygglarver är också chironomider, fast utan hemoglobin. Chironomider heter fjädermyggor på svenska. De ser ut som vanliga myggor, men de sticks inte. Antagligen kan man räkna in tofsmygglarver till "vita" mygglarver också.
#20 - 3 mars 2004 07:41
Jag hoppas jag kommer ihåg rätt, det var ett tag sen jag läste om mygg.
#21 - 16 mars 2004 12:13
Ursprungligen skickat av Rebecka

Jag har inte tillsatt någonting, gör mina vattenbyten regelbundet, men endå dyker dessa 2 cm smala vita maskarna upp.

Jättebra foder åt tex tetror som jagar sitt eget foder på så vis.

Min pilnäbb tycker även om att sticka ner nosen i gruset och jaga dessa småkryp :)

Vet inte hur man får tag i dom. Men verkar som att dom finns naturligt som ägg i vårat kranvatten.

tur att dom inte hinner utvecklas som maskar innan man ska dricka dom. vore lite äckligt :)

Jag hade bleka maskar tidigare i ett akvarium med mkt fin botten. Betedde sej ung som tubifex fast de var inte röda i färgen och de var slankare. Jag tror inte de kommer med kranvattnet. Förmodligen med dammfoder eller med växter. Att de tycks försvinna när det är mkt fisk i akvariet beror säkert på att de blir uppätna dock knappast alla. Så de kommer tillbaka om akvariet får stå utan fisk ett tag.

Har ni tänkt på att sötvatten är förhållandevis fattigt på liv jmf salt. Det är stor skillnad på vätterstranden och västkusten. I vättern får man spana ordentligt efter livstecken och på västkusten fullkomligt krälar och kryper det av små räkor, krabbor med mera. Det är väl en av anledningarna till att det inte lever så mkt i våra grusbottnar (leva av vad förresten - det fanns nog mer på den tiden man använde bottenfilter).

En annan anledning är väl att våra akvarier tenderar ju att vara överfulla med fisk. I Naturen hittar man sällan samma mängd fisk per kubikmeter vatten som i akvariet (möjligen med undantag för korallrevet).

Vissa smådjur är väl också mer känsliga för vattentillsatser från vattenverken. Jag läste nyligen igenom rigorösa förrhållningsorder om vikten av detta från folk som sålde startkulturer av Dafnia Magna på Aquabid.
#22 - 19 mars 2004 20:34
En komplettering.

En gång på den tiden det begavs sig var jag med och tittade på olika akvarier under en sk hempristävling inom Uppsala akvarieförening. Och jag kommer ihåg ssk ett akvarium med tanke på tråden i detta fall. När man satt och tittade in i akvariet så blev man efter en stund varse att grusbotten då och då liksom vibrerade. I botten fanns ett stort antal av malajiska sandsnäckor som då och då rörde på sig. De är förmodligen inte det foderdjur som ursprungligen efterfrågades men i alla fall ett exempel vad som går att odla i akvariebotten. / Erik
#23 - 30 mars 2004 21:52
Är de ok eller parasiterande?
Jag har hört att många snäckor är parasiterande som larver.

En komplettering.

En gång på den tiden det begavs sig var jag med och tittade på olika akvarier under en sk hempristävling inom Uppsala akvarieförening. Och jag kommer ihåg ssk ett akvarium med tanke på tråden i detta fall. När man satt och tittade in i akvariet så blev man efter en stund varse att grusbotten då och då liksom vibrerade. I botten fanns ett stort antal av malajiska sandsnäckor som då och då rörde på sig. De är förmodligen inte det foderdjur som ursprungligen efterfrågades men i alla fall ett exempel vad som går att odla i akvariebotten. / Erik
#24 - 31 mars 2004 04:38
Ursprungligen skickat av dankungen

Är de ok eller parasiterande?

Jag har hört att många snäckor är parasiterande som larver.

Jag tror att du menar att vissa snäckor kan hysa larvstadier till parasiter som orsakar svåra sjukdomar hos bl a människor i vissa tropiska områden. Men snäckorna själva lägger rom, kläcks och växer upp och blir stora. Vad gäller parasiterna är det en livscykel med olika stadier så nyfödda snäckor måste först infekteras för att föra parasiterna vidare.
#25 - 3 april 2004 12:08
Det var några här som hade vita maskar i sitt akvarium. Jag märkte att jag också hade det idag. Döäckligt!
Är de parasiter eller inte?
De är vita bara några mm långa och sitter fast på glaset och simmar runt i vattnet.
Försökte hitta fakta om dem ute på nätet, men vet fortfarande inte ifall de är farliga.
Jag har inte haft fiskar så värst länge, bara ett år.
Alltid köpt inne på Zoomagazinet i norrköping.
Köpte några firrar där för en vecka sedan, vet med 100% säkerhet att maskarna inte fanns där förut, så det var nog så de kom dit.
Ett tips till er alla: köp aldrig firrar på zoomagazinet! När jag köpte växter där så fick jag bruna äckliga sniglar med skal som jag måste plocka bort varje dag. Sedan gick min farsa dit och fråga ifall de hade en snigelätare. Tja, vi fick en praktbotia och de äter bara sniglar när det inte finns nån annan mat och de är dessutom svårskötta, den dog efter ett tag. Sen så fråga han ifall de hade några små malar, eftersom vi har ett rätt så litet akvarium, men det var inte några malar vi fick utan några -ström firrar. Och nu så fick vi de här små vita äckliga maskarna.
Ute på nätet så var det en vit mask som satt i tarmarna på firrarna och gjorde hål i deras buk det är därför ja ä så orolig och mina föräldrar är inte hemma nu. Tänk om de kommer tillbaks och alla firrarna ä döa och akvariet är smockfullt med vita maskar!
#26 - 5 april 2004 16:10
Elvenstar:Jag skulle inte oroa mig för maskarna, snarare glädja mig. Eftersom du ser dem ute på glaset, så är de nog itne farliga för fiskarna, för då skulle dem nog redan attackerat...
Vad är det för ngt fel på snäckor? jag älskar dem små djuren, eftersom de är bra som foder samt äter foderrester och ser naturligt ut. Döm även inte affärerna, eftersom det faktiskt är du som har huvudsansvaret för vad du köper, de kan bara rekommendera vad som passar bäst under förhållendena, samt hur stort karet är osv...
Ta det hellre lugnt, njut av karet osv. Oroa dig inte så mycket=)

Mvh Malawi´n
#27 - 5 april 2004 16:24
<font color="red">Vaför odla mat hemma när det är säsong att hämta själv i vattendrag? Man kan ju hitta hur mycket som helst, sedan är det bara att frysa in osv.</font id="red">
#28 - 5 april 2004 16:45
de ser ut så här..
http://creatures.ifas.ufl.edu/misc/amphipod02.htm
#29 - 6 april 2004 10:56
Jag tycker då inte att det ser speciellt naturligt ut med hela akvariumet smockfullt med sniglar. De förökar sig något enormt! De där vita maskarna verkar inte farliga eftersom firrarna lever fortfarande, fast de äter dem inte. Helst så skulle jag vilja bli av med dem. Själv så tycker jag att djurmagazinet borde bättra på sig, när jag köpte kardinaltetror så stod det på glaset kardinalfiskar, det är en helt annan firre.
#30 - 6 april 2004 16:24
Det vanliga felet att skälla ut hela kedjan efter en enda affär...
#31 - 6 april 2004 18:29
Tillbaka till ämnet.
För er som undersöker olika foderdjur, att odla i karet eller utanför. Kolla in denna länken:
http://www.interaquaristik.de/catalog/default.php?cPath=23&osCsid=62df402ba7b54234397278113ada0fd9

Mycket kul, obs, fem sidor.
MVH
Magnus
#32 - 6 april 2004 18:44
Jag fångade dammfoder idag - se länk:
http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=181752.
Fick även med mig enstaka ex av sländlarver och gråsuggor - den sistnämnda tillhör ju klart tillhör kategorien vad som går att odla under sanden - men det glömde jag bort tills jag såg den idag.

Till <b>Tropfrog </b>- mkt intressant länk. Tackar
/ Erik

Annons