Odla Sterba´s pansarmal?

#1 - 20 november 2008 11:54
Hej!
nu behöver jag lite expert hjälp..
Har startat igång mitt lilla kar (100 l ) som yngelkar åt mina platy yngel...
Tänkte passa på att stoppa i mitt stim på 8 st Sterba´s pansarmal för att kanske kunna få de att leka..
Har fin sand i botten , en malhåla stear växter rötter...
Nu behöver jag tips ... hur gör jag för att skapa bästa förutsättningar för mina godingar ?

Kan man ha räkor i samma kar o tro att de kan få yngla av sig utan att bli uppätna ?

Tack på förhand!
Mvh Jenny :)
#2 - 20 november 2008 11:58
Ska du odla Corys så bör de gå själva, har du tex Platy i samma kar så kommer du nog tyvärr inte att få se några yngel av malarna.
Annars räcker det med en hona till ett par tre hannar som får gå själva i karet, bra cirkulation på vattnet som även bör vara av god kvalité samt vattenbyte med kallt vatten.
Det kalla vattnet triggar till lek, och när(om) du ser romkorn lite överallt i karet så tar du ut föräldrarna och föder upp ynglen (när de kläckts och förbrukat gulesäcken) på nykläckt artemia och/eller skalad artemia:).
#3 - 22 november 2008 18:04
rom

kollade i karet idag och efter 1 dygn har malarna lagt en massa rom på rutorna och i javamossan :D
finns det möjlighet att ha kvar föräldrarna eller måste de ut ur karet ???
#4 - 22 november 2008 21:59
När äggen kläckts finns stora risker att ynglen blir föda. Visst kan ett och annat yngel överleva, men varför chansa?
Kul att de redan lekt:)!
#5 - 23 november 2008 08:48
hur länge tar d innan äggen kläcks ?
#6 - 23 november 2008 09:08
ca 3 dygn.
#7 - 24 november 2008 16:47
nu är föräldrarna flyttade..
Jag antar att det bara är att kliva in på närmsta zoo butik för att köpa foder till se små, när de kläcks... kommer de vara så stora att jag ser dom ? hur länge räcker gulsäcken ? hur och om ska jag sköta vattenbyten nu ?
#8 - 24 november 2008 17:02
Kul att du lyckats :)! själv fick jag min första lek på corydoras i fredes :).
ungefär hur mycket rom fick du? och säg gärna till hur det går för dig med kläckning och uppfödning:).
#9 - 24 november 2008 17:36
svårt o säga , en del hann ätas upp tyvärr... men ca 100- 200 romkorn skulle jag tippa på :)
#10 - 26 november 2008 22:12
Du kommer bara att se dem när de simmar då de har en förmåga att smälta in mot botten, men det dröjer inte länge innan de ser ut som små malar och är jättesöta:).
Vattenbyten kan du med fördel göra så ofta du kan, men med kanske lite mindre mängd. 10% om dagen är inte fel, och hinner/kan du göra större så är det ingen nackdel.
#11 - 29 november 2008 11:24
har fortfarande inte sett till något liv .. börjar faktiskt tro att det inte blev något utan rommen :(

får väl avvakta lite och försöka igen ..

Annons