(varning för långt svar, men jag gillar just sebrafiskar skarpt, ratade av många som bara en nybörjarfisk, vad de går miste om!)
Jag har aldrig lyckats få sebrafiskar att leka redan dagen efter att jag satt dem till lek. I princip står det att det är så man skall göra i alla böcker, men jag börjar tro att man behöver magiska fingar för att det skall fungera.
Däremot har det fungerat bra om jag låtit paret/stimmet gå kvar, matat mycket, ofta och varierat, bytt ordentligt med vatten varje dag. Efter några dagar brukar de leka. Detta förutsätter naturligtvis att man har ett "normalt" akvarium utan lekraster eller sådant, så att maten blir uppäten.
Just sebrafiskar är ljusstyrda, enligt uppgift leker de när ljuset är 14 timmar och mörkret är 10 timmar. Men jag har haft bättre resultat av 16 timmars ljus. Leken sker första 1-3 timmarna efter att det blivit ljust, det syns tydligt på honan att hon blivit smal efter lek, när rommen stöts ut syns den också, däremot är det nästan omöjligt att se den när den lagt sig i grusen.
Ett annat mycket enkelt sätt att odla sebrafisk är att ha ett helt vanligt akvarium med växter och sand och placera ett litet stim där. Sköt om dem ordentligt så kommer de att leka nästan varje dag, vissa dagar mer andra mindre. En dag när de lekt mycket håvar du ut alla fiskarna. Jag kan nästan garantera att du lyckas med den metoden, kanske inte mer än 20 yngel men ändå.
Uppfödningen blir lättare i andra fallet eftersom det finns ganska mycket naturligt för ynglen att äta. Jag brukar ta bort filtret när jag tar bort föräldrarna (vid all odling, inte bara sebrafiskar) för att inte i onödan filtrera bort mat för ynglen. Jag har dock hört många som råkat ut för att alla ynglen dött om de inte har filter, men jag tror det beror på om man har ett inkört akvarium eller försöker hålla det sterilt. Sterilt fungerar dåligt för mig, jag är för lat.
Lycka till!