Odla scalare?

#1 - 21 november 2010 20:44
Nu är det dags för mig att komma in i matchen genom att starta en egen tråd efter en längre tids läsande. Blev så glad idag när jag kollade i mitt kar och mina scalarer var i full gång med att lägga ägg så måste dela med mig av detta. Har inget större hopp om några överlevare men nattlampan är tänd så ska bli spännande att se om det är något kvar imon.
Nu till själva frågan, har under en längre tid varit sugen på en 50 kub i vardagsrummet men inte riktigt kunnat bestämma vad jag ska ha i den, är det lagom för att hysa ett scalarepar och eventuella yngel. Tips från erfarna scalareodlare mottages gärna:)
#2 - 21 november 2010 21:01
Har en 120-liters kub (60 hög har jag för mig), där jag fött upp en liten scalarekull. Nu går där ett annat par som nyss lekt. Så i en kub som är 50 hög, skulle det nog funka med ett scalarepar, åtminstone som lekkar :)
#3 - 22 november 2010 14:51
Härligt! Tack för det snabba svaret. Då får jag ge mig ut på kubjakt nu. Äggen är fortfarande kvar, är 3 st som möglat men trodde alla skulle vara uppätna vid det här laget så känns kul. Har du några bra tips på vad jag borde tänka på när jag väl får tag på kuben?:)
#4 - 22 november 2010 18:19
att enbart ha skalarerna i den ....inga andra fiskar.....

en stor fet svärdsplanta eller liknande.....

var beredd på att det kan dröja 20-30-50 lekar innan de får kläm på hela processen....

under tiden lär dïg kläcka artemia.....

var oxå beredd på många vattenbyten när ynglen väl simmar runt....

se till att PH't är åtminstone nere på 6.....

.
#5 - 22 november 2010 18:50
Det är ungefär så jag hade tänkt mig det, en 50 kub klädd med 3 slimline på sidorna och en stor svärdplanta i en kruka, och scalarerna givetvis. Blev inspirerad av kuben MaxB har i sin akvariestuga. Vad brukar du använda för att sänka PH't? Om jag nu skulle lyckas, är det svårt att bli av med ynglen?
#6 - 22 november 2010 19:32
Paret jag födde upp en kull av lyckades få upp ett litet gäng till säljbar storlek första gången de blev frisimmande, och det gick rätt fort. Ett annat, likadant par, jag hade i kuben innan dem la några kullar som möglade, så när jag satte i det nya paret så satte jag även i en stor rot för att få ner pH. Har en stor svärdsplanta som, trots att akvariet är högt, ändå växer upp ovanför ytan. Men trots att jag har locket stängt (Juwelkar), och bladen väl bränns bort mot lysrören, så verkar den frodas. Har även två Ancistrus (hane och hona), och två små Synodontis sp. "valentiana" i kuben. Jag matade ynglen med skalad artemia. Scalarer är populära, och brukar nog gå att bli av med.
#7 - 22 november 2010 20:11
kullgren skrev:
Det är ungefär så jag hade tänkt mig det, en 50 kub klädd med 3 slimline på sidorna och en stor svärdplanta i en kruka, och scalarerna givetvis. Blev inspirerad av kuben MaxB har i sin akvariestuga. Vad brukar du använda för att sänka PH't? Om jag nu skulle lyckas, är det svårt att bli av med ynglen?

när jag försökte mig på scalarodling så körde jag torv i pumpen, tryckte ner ph't till 5,5-6.

gick klockrent, men jag tyckte det var för mycket jobb med att kläcka artemia i dagarna ända,
så efter 3-4 kullar så la jag ner det.

fick avsättning av ynglen i en affär när de var cirka 3 cm i kroppen, fick en 10'a per styck.
#8 - 23 november 2010 15:18
Micke_A skrev:
Paret jag födde upp en kull av lyckades få upp ett litet gäng till säljbar storlek första gången de blev frisimmande, och det gick rätt fort. Ett annat, likadant par, jag hade i kuben innan dem la några kullar som möglade, så när jag satte i det nya paret så satte jag även i en stor rot för att få ner pH. Har en stor svärdsplanta som, trots att akvariet är högt, ändå växer upp ovanför ytan. Men trots att jag har locket stängt (Juwelkar), och bladen väl bränns bort mot lysrören, så verkar den frodas. Har även två Ancistrus (hane och hona), och två små Synodontis sp. "valentiana" i kuben. Jag matade ynglen med skalad artemia. Scalarer är populära, och brukar nog gå att bli av med.

Shit det var inte dåligt, imponerande svärdplanta:D Vad är hemligheten för att få den att växa så? Det känns som att jag har en väldigt lång väg kvar innan det blir några säljbara yngel men kan ju ändå vara bra att veta.
#9 - 23 november 2010 15:34
Kensa skrev:
när jag försökte mig på scalarodling så körde jag torv i pumpen, tryckte ner ph't till 5,5-6.

gick klockrent, men jag tyckte det var för mycket jobb med att kläcka artemia i dagarna ända,

så efter 3-4 kullar så la jag ner det.

fick avsättning av ynglen i en affär när de var cirka 3 cm i kroppen, fick en 10'a per styck.

Hade visseligen tänkt mig ett luftdrivet filter och då blir det väl lite svårt att få i torven just där men kanske borde tänka om. Finns det något alternativ till artemia? Har läst om olika flytande foder på flaska för små yngel? Trodde jag hade hittat en perfekt kub på blocket men den visade sig vara 15år gammal och aldrig omsiliconad, så blev tveksam där. Det positiva är att äggen iaf är kvar och många av dom har börjat vibrera idag.
Tack för att ni tar er tid att svara på alla mina nybörjarfrågor:)
#10 - 23 november 2010 17:29
kullgren skrev:
Shit det var inte dåligt, imponerande svärdplanta:D Vad är hemligheten för att få den att växa så? Det känns som att jag har en väldigt lång väg kvar innan det blir några säljbara yngel men kan ju ändå vara bra att veta.

Har lagt upp några bilder på kuben på zoonen, med de olika paren i, om du vill kolla :) Tja, bra ljus är det väl i det här fallet antar jag, känns mest som tur när jag lyckas med växter :p

Apropå frågan om artemia, så verkar den färdigskalade artemian som finns tillgänglig nu, vara ett hyfsat alternativ till att kläcka själv.
#11 - 23 november 2010 17:34
kullgren skrev:
Finns det något alternativ till artemia?

Åleds säljer nykläckt fryst artemia. Funkar fint till diskusyngel och går säkert bra till scalarer också. Skönt att slippa slabba med att kläcka själv.;)

Har även fodrat mina diskusyngel med frysta cyklops. Funkar också bra.

//Roger
#12 - 23 november 2010 18:16
Micke_A skrev:
Har lagt upp några bilder på kuben på zoonen, med de olika paren i, om du vill kolla :) Tja, bra ljus är det väl i det här fallet antar jag, känns mest som tur när jag lyckas med växter :p

Apropå frågan om artemia, så verkar den färdigskalade artemian som finns tillgänglig nu, vara ett hyfsat alternativ till att kläcka själv.

Det var en trevlig zoon=) Var en läcker lekkub du har. Färdigskalad låter ju betydligt lättare, fast först och främst får jag se till att få fram lite frisimmande yngel som kan äta det. Vad har du i kuben nu?
#13 - 23 november 2010 18:20
lofstrog skrev:
Åleds säljer nykläckt fryst artemia. Funkar fint till diskusyngel och går säkert bra till scalarer också. Skönt att slippa slabba med att kläcka själv.;)

Har även fodrat mina diskusyngel med frysta cyklops. Funkar också bra.

//Roger

Det låter ju perfekt, kör förbi Åleds varenda dag till jobbet med så är inte helt ovanligt att jag stannar till där när jag har tid. Brukar lätt gå åt en timme eller två när Arnold kommer igång.

Det borde ju funka utmärkt till scalarer då med. Vad använder du för filter i dina lekkar? Hoppas på att själv kunna ha diskus någon dag så är lika bra att börja förbereda;)
#14 - 23 november 2010 18:21
kullgren skrev:
Det var en trevlig zoon=) Var en läcker lekkub du har. Färdigskalad låter ju betydligt lättare, fast först och främst får jag se till att få fram lite frisimmande yngel som kan äta det. Vad har du i kuben nu?

Tack :) Paret på de sista bilderna i det albumet är de som går där nu, tillsammans med två Ancistrus och två Synodontis sp. "valentiana". Deras ägg har kläckts nu, de lekte på lekkonen, och flyttat runt ynglen några gånger efter kläckningen.
#15 - 24 november 2010 15:13
Micke_A skrev:
Tack :) Paret på de sista bilderna i det albumet är de som går där nu, tillsammans med två Ancistrus och två Synodontis sp. "valentiana". Deras ägg har kläckts nu, de lekte på lekkonen, och flyttat runt ynglen några gånger efter kläckningen.

Vad spännande, mina ägg ligger kvar och sprattlar på bladet, är väldigt spännande att se hur föräldrarna fångar upp och lägger tillbaka när dom trillar ner. Tyvärr hade dom missat många som trillat av inatt, antar att jag hade lite för klen nattlampa. Men det gjorde mina andra fiskar desto gladare. Ungefär hur många yngel har du?
#16 - 24 november 2010 15:43
kullgren skrev:
Vad använder du för filter i dina lekkar?

Oj glömde visst att svara på din fråga[:o].

Jag kör med Fluval 3 innerfilter.
Inte för att det är bäst utan för att det följde med till karen när jag köppte dem.

Många använder luftdrivna filter med skumpatron för att inte riskera att yngel sugs in i filtren.

//Roger
#17 - 24 november 2010 16:10
lofstrog skrev:
Oj glömde visst att svara på din fråga[:o].

Jag kör med Fluval 3 innerfilter.

Inte för att det är bäst utan för att det följde med till karen när jag köppte dem.

Många använder luftdrivna filter med skumpatron för att inte riskera att yngel sugs in i filtren.

//Roger

Undrar om jag inte borde satsa på det då, finns det någon speciell luftpump du kan rekommendera till? Har du haft diskusyngel som överlevt till vuxen storlek?
/Simon
#18 - 24 november 2010 17:15
kullgren skrev:
Undrar om jag inte borde satsa på det då, finns det någon speciell luftpump du kan rekommendera till? Har du haft diskusyngel som överlevt till vuxen storlek?

/Simon

Har väl ingen direkt rekomendation på luftpump då jag inte använder någon. Tycker oftast att de låter mycket. Kanske någon annan här kan rekomendera någon tyst luftpump.

Startade i början på året med diskus. Har inte haft diskusar sedan åttiotalet så man kände sig lite som nybörjare igen.[:o]

För ca tre månade sedan köpte jag tre stycken kuber som jag har till lekkar. Än så länge så har det resulterat i en kull röd turkosa, som är 6 veckor nu, och en kull som precis har blivit frisimmande och dockat till föräldrarna.

Kullen som är äldst är ganska liten men de växer på bra.
Den senaste kullen är betydligt större, ca 60 stycken.

Man får vara beredd på att det tar några lekar innan det fungerar inom ett par men sedan verkar det som om de får rutin på hur de skall göra.

Hoppas att det går bra med dina diskusplaner. Det är härliga fiskar som man lätt fäster sig vid.

//Roger
#19 - 24 november 2010 17:20
Är det en fördel att ha nattlampa åt fiskarna?
Bilagor:
#20 - 24 november 2010 17:33
lofstrog skrev:

Startade i början på året med diskus. Har inte haft diskusar sedan åttiotalet så man kände sig lite som nybörjare igen.[:o]

För ca tre månade sedan köpte jag tre stycken kuber som jag har till lekkar. Än så länge så har det resulterat i en kull röd turkosa, som är 6 veckor nu, och en kull som precis har blivit frisimmande och dockat till föräldrarna.

Kullen som är äldst är ganska liten men de växer på bra.

Den senaste kullen är betydligt större, ca 60 stycken.

Man får vara beredd på att det tar några lekar innan det fungerar inom ett par men sedan verkar det som om de får rutin på hur de skall göra.

Hoppas att det går bra med dina diskusplaner. Det är härliga fiskar som man lätt fäster sig vid.

//Roger

Det förstår jag, vad spännande. Just nu har jag inte plats till ett tillräckligt stort kar för diskus. Vill inte klämma ner dom i mitt 250L, men i nästa lägenhet kanske. Får väl ha scalarerna som uppvärming nu sålänge. Kanske blir lagom tills du får dina första vuxna så jag kan köpa dom av dig:)

Var fick du tag på dina kuber? kollade blocket och det var inget överflöd med dom här på västkusten. Blev väldigt många blandade frågor nu[:o]
#21 - 24 november 2010 18:31
kullgren skrev:
Var fick du tag på dina kuber? kollade blocket och det var inget överflöd med dom här på västkusten. Blev väldigt många blandade frågor nu[:o]

Hade tur och fick tag i dem via annonser här på zoopet.
Två av mina kuber, de på 165L, är tillverkade av Jagefeldts glasmästeri i Lysekil.
Detta är ett av de få ställen där man kan få skräddarsydda kar gjorda. Mina har tom aluram. Tror också att Jagefeldts kan fixa aluställningar som passar till karen också.

//Roger
#22 - 24 november 2010 18:42
lofstrog skrev:
Hade tur och fick tag i dem via annonser här på zoopet.

Två av mina kuber, de på 165L, är tillverkade av Jagefeldts glasmästeri i Lysekil.

Detta är ett av de få ställen där man kan få skräddarsydda kar gjorda. Mina har tom aluram. Tror också att Jagefeldts kan fixa aluställningar som passar till karen också.

//Roger

Okej, då ska jag hålla ögonen öppna här ett tag, tänkte ta en runda till affärerna här runt stan med och se vad dom säger. Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor, och lycka till med diskusarna framöver:)

/Simon
#23 - 25 november 2010 07:03
Inga problem. Bara att fråga på. Kan jag svara så gör jag det.

Lycka till med dina projekt. Du får fortsätta att uppdatera oss om din resa mot scalare-odlare.

//Roger
#24 - 25 november 2010 14:50
Det går sådär just nu, "50 kuben" jag hade spanat in på blocket var i själva verket ett kar på 67x67x54 som inte får plats där jag tänkte ha det:mad: Sen efter det när jag kom ut till mitt kar var alla ägg borta, men jag hade en ovanligt mätt palettciklidhane. Men det går ju fler tåg, får se om jag vågar starta en liten projekttråd sen när jag hittar ett lämpligt kar.
/Simon
#25 - 25 november 2010 14:52
david87 skrev:
Är det en fördel att ha nattlampa åt fiskarna?

Jag har läst det på lite olika forum. Blir lättare för dom att vakta äggen med lite ljus. Har ju egentligen inget att jämföra med men tyckte det funkade bra med.
/Simon

Annons