odla rosentetra?

#1 - 6 februari 2005 11:53
hur ska man odla rosentetra?
ska man flytta ett par till ett speciellt akvarium?
hur ska det akvariet se ut?
hur ser man om dom lägger rom o hur snabbt gör dom det?
går det att odla i en 20L skål?
#2 - 6 februari 2005 12:36
kan ingen?
#3 - 6 februari 2005 13:39
Jag har själv inte odlat Rosentetror.
Men Pinter föreslår ett lekakvarium på minst 30 liter.
Temp 23-26. Hårdhet mindre än 10 dH, 12-14 dgr lekcykel.
De är romrövare så lekraster av något slag är bra.
Dämpad belysning då rommen är ljuskänslig.
De kan få upp till 400 ungfiskar per kull.
Allt enligt Pinter.
Tillägg: De leker normalt inom 1-3 dagar
#4 - 6 februari 2005 17:02
så hur ska jag göra? släppa i dom och låta dom vara i hur lång tid?
och ta upp dom när?
#5 - 6 februari 2005 17:04
Tills de lekt. Honan ser då mer slimmad ut. Och det glittrar av romkorn här och där.
#6 - 6 februari 2005 17:14
ok.. och hur lång tid kan det ta?
ska jag sitta och vakta första timmen?
kanske tar flera dar..
funkar hornsärven som romläggningsväxt?
eller rosentetror kanske lägger rom i inte bara finbladiga växter?
ska jag ha mycket växter?
blir det bättre om jag stoppar ner mer växter även om dom inte är finbladiga?
#7 - 6 februari 2005 17:31
allt finns att hitta på nätet om man ids leta.....

Här är iaf en länk där det står lite om odlandet:
http://www.adelaideaquariums.com.au/Faqs/freshwater/fish/tetras.asp
#8 - 6 februari 2005 17:49
jag hittade inte när jag letade och på den sidan stog inget om rosentetraodling..

men

hur lång tid kan det ta innan romläggingen är klar?
ska jag sitta och vakta första timmen eller tar det flera dar?
funkar hornsärven som romläggningsväxt?
eller rosentetror kanske lägger rom i inte bara finbladiga växter?
ska jag ha mycket växter?
blir det bättre om jag stoppar ner mer växter även om dom inte är finbladiga?

erikthur kunde ju massa om rosentetra
#9 - 6 februari 2005 18:00
Jag har inte påstått att jag kan ett dyft just om Rosentertra.
Jag bara citerade Helmut Pinters bok Odling av akvariefisk.
Och allt jag skriver nu står redan angivit ovan...
Romläggningen sker inom 1-3 dgr.
Hornsärven kan funka men bör nog kompletteras med lekraster eftersom föräldrarna gärna vill smaka.
Detta är ett tillägg som svar på dina nya frågor...
Mycket växter är bra - gärna finbladiga.
Här ett sista tips - billigaste och enklaste lekrastret är att köpa en billig större håv med maskstorlek cirka 2-3 mm, korta skaftet och platta till håven från sidorna. Fungerar även som födkasse till ungfödare. kostade mej 10 kr på Storcks lågprisvaruhus.
#10 - 6 februari 2005 18:12
menade att din bok kan..
men vad menar du med lekrast? fattar inte..
aha.. är det som en kasse dit man släpper paret?
hur ska man då komplettera med hornsärv? lägga i en hornsärv i lekrasten?
var meningen med hornsärv den att dom vuxna inte skulle hitta rommen?
då fattar jag..
#11 - 6 februari 2005 18:19
Har inte själv odlat rosentetra, men några allmänna tips som borde gälla är:

Dela på hanar och honor drygt 1 vecka. Under denna tiden är det speciellt viktigt att honorna får bra förhållanden och mycket mat. Om du bara har ett akvarium och en 20L-balja så flytta alla hanar till baljan. Viktigt att inga hanar är bland honorna för då leker de där istället för där/när du vill!

Rengör sedan baljan och lägg grov singel på bottnen, fyll den men hälften nytt vatten och hälften från akvariet (då får du nog ha hanarna i en hink så länge). Plantera rätt mycket växter. Ett lekraster är bra, men inte helt nödvändigt.

Släpp sedan in antingen hela stimmet eller bara en hane eller hona. Jag har haft mer framgår med lek för hela stim än enstaka par, å andra sidan äts betydligt mer rom upp.

Anpassa tiden så att du kan släppa in fiskarna några timmar innan du släcker för kvällen.

Mata inte fiskarna i baljan! Har de inte lekt efter 3-4 dagar så flytta tillbaka alla eller bara honorna till akvariet och gör om det från början.

Generellt för frilekande fiskar är att leken (romläggningen) oftast pågår några timmar, vanligast på morgonen, ibland innan ljuset tänts. Går till så att fiskarna jagar varandra, simmar in i växterna och snurrar runt samtidigt som ett antal romkorn stöts ut. De är oftast genomskinliga, ca 1/2 mm i diamter och svåra att se när de väl lagt sig bland växterna eller på bottnen.

Det är knappast lönt att sitta och vakta, det hör till ovanligheterna att leken börjar direkt. Håll koll på om honorna blir smalare och håva ut fiskarna då. Tar ofta någon dag.

Läs sedan på ordentligt om matning av små yngel och se till att du inte har ett filter som äter yngel. Om sådant finns massor att läsa här på formet i gamla trådar.

Lycka till!
#12 - 6 februari 2005 18:46
nu vet jag nog hur jag ska göra..
tror jag släpper i utan kasse.. ska jag ha ett par eller fler då?
#13 - 7 februari 2005 07:43
Här kommer lite tips från mig också...
Om man nöjer sig med att bara få några yngel,... kan vara en god idé i början... innan man fått koll på hur dom beter sig och hur man föder upp ynglen, då kan man göra som jag gjort..
Jag släpper ner ca 6 st av olika kön i ett akvarium på ca 60 l... i det har jag några växter, typ vattenpest och ett nystan spikblad på ytan... på botten har jag ett lager glaskulor som fungerar som lekraster... romkornen trillar igenom mellan glaskulorna, och de vuxna kommer inte åt att äta dem...
Efter en vecka plockar jag bort de vuxna fiskarna och väntar... jag droppar i lite small fry eller liknande som gör att det blir lite mikroliv nere under glaskulorna... så att ynglen har nåt att äta... Efter ett tag... ibland ganska länge... brukar det börja dyka upp ett och annat yngel... en gång fick jag två... en annan gång ett... sista gången blev det faktiskt sex stycken. Vill man ha flera yngel så tror jag att man behöver ha bara ett par... även om det säkert är svårare att få lek då, och så tror jag att man behöver mata bättre till ynglen.
#14 - 7 februari 2005 17:11
jag har bara 2 hanar.. ska jag släppa ner dom med 2 honor i en håvlekrast eller blir det för litet utrymme för dom?
eller är det så man gör en sån lekrast?
jag har inga kulor att använda..
och hur kan man se om man fått yngel? ser man romkornen? eller är det enda sättet att kolla på honon om hon är smalare?
#15 - 7 februari 2005 18:39
håvlekraster kanske man bara la på bottnen för att romkornen skulle sila igenom?
#16 - 7 februari 2005 19:16
hur ska jag göra med en håvlekrast? håller på med en nu.. hur ska jag sätta den?
#17 - 7 februari 2005 19:29
Fiskarna skall vara inne i i lekrastret som alltså skall nå ytan men den behöver inte nå botten.
Det är så romkornen faller ut eller åt sidan och inte blir uppätna av föräldrarna.
Alternativt kan man ha ett lekraster som täcker botten så att föräldrarna inte kommer åt rommen.
Ett annat alternativ som jag inte tänkte på tidigare är att ha botten täckt med en liten plätt av konstgjort gräs...
#18 - 7 februari 2005 19:47
ok.. men dom ser inte ut att kunna leka inne i den.. gör dom de?
ser krångligt ut.. dom kanske blir stressade o inte leker..
ska jag nu ha lekrastet på bottnen eller som en kasse med fiskar i.. vda tror du?
o är meningen med växter att den triggar lek eller bara att dom inte hittar och äter upp rommen?
kanske båda? eller triggar den inget?

kör med håven på bottnen nu..
får se hur de blir..
#19 - 12 februari 2005 18:04
skulle metallpansarmalar äta rommen? skulle dom kunna äta romen om jag har glaskulor i bottnen som lekrast?
#20 - 12 februari 2005 18:15
Självklart äter pansarmalarna alla romkorn de kommer åt.
Självklart äter de inte de romkorn de inte kommer åt.
Självklart skall man inte ha pansarmalar i ett lekakvarium om man inte avser att leka av just pansarmalarna.
#21 - 12 februari 2005 19:26
ok.. tänkte att dom inte kom åt dom när dom låg mellan kulorna
#22 - 12 februari 2005 20:35
Hmm, jag undrar om jag inte skall rekommendera dig att prova odla pansarmalarna istället för tetrorna, jag tycker det är lättare att föda upp pansarmalsyngel än tetrayngel.
#23 - 13 februari 2005 08:02
är det inte assvårt att odla pansarmalar?
hur gör man?
#24 - 13 februari 2005 09:24
[QUOTE=Servant]...odla pansarmalar...hur gör man?[/QUOTE]
Det finns mycket skrivet om det här på zoopet, rekommenderar dig att söka. Men i korthet så gör man så att man byter vatten ofta och matar mycket med varierad mat, då leker de oftast efter ett tag. Hur man gör sedan hittar du i andra svar här på zoopet. Svårt? Ja svårare än Black Molly men lättare att föda upp än tetror.
#25 - 13 februari 2005 11:59
är tetror så svårt att föda upp?
artemia och mycket vattenbyten?
men corydoras låer ju krångligt med alkottar och sånt
sen har jag inte något levande eller fryst foder förutom artemia..
sen måste man ju vänta 2 - 4 veckor innan man kan börja..
eller går det att mata som vanligt och inte mata upp dom i två veckors tid?
och kan man odla dom utan alkottar?
skulle det gå att bara släppa ner 5 C.Aeneus och låta dom leka själv och ta bort dom efter lek?
hittar inte´mycket om aeneus på zoopet
#26 - 13 februari 2005 12:54
[QUOTE=Servant]skulle det gå att bara släppa ner 5 C.Aeneus och låta dom leka själv och ta bort dom efter lek?[/QUOTE]
Precis så har jag gjort med ett par olika pansarmalar och det har fungerat jättebra. Inget annat än mycket och varierad mat och mycket vattenbyten så har de lekt efter ett tag.

[QUOTE=Servant]är tetror så svårt att föda upp?[/QUOTE]
Nej egentligen inte, men ynglen är väldigt mycket mindre än pansarmalsyngel. Normalt äter inte tetrayngel artemia direkt.
#27 - 13 februari 2005 16:06
har inte så mycket varierande mat..
artemia och massa torrfoder..
sen ser jag ingen skillnad på könen.. har inte kollat något noga men ändå..
fast ändå så skulle de va kul med corydoras yngel.. då är frågan bara vad jag ska mata med.. fast olika torrfoder kanske räcker?
och ser man romkornen tydligt så jag vet när jag ska ta bort föräldrarna?
och så har ja hört att rommen möglar lätt..

Annons