Odla Pleco - Hjälp?!

#1 - 4 januari 2009 15:58
Hej. Jag har precis blivit med pleco.

Efter att avvecklat ett räkkar med en pleco så släppte jag ihop den med en annan pleco.

Nu en månad senare så fick jag precis se en massa pleco på 15-20 mm som satt överallt i karet.

Lite snabb hjälp över anpassningar till dem skulle sitta fint.
Speciell matning?

Står inget alls i artbeskrivningen.
Tror att det är en:
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1

"vanlig pleco"
Mycket tacksam för all hjälp
#2 - 4 januari 2009 16:05
Det är nog mer troligt ancistrus du har
#3 - 4 januari 2009 16:13
Tog ett par bilder..
Hade Sigma på 200mm så närgränsen och fokuseringen var inte den bästa...

Tror inte på ancistrus... Har en gul Ancistrus i karet men den är ensam och har alltid varit ensam.

Plecon kom tillsammans för 3-4veckor sedan.

Finns inte några grottor heller, bara rötter som de trivs på. Så inte optimala lekförhållanden. samt med hundratals räkor på 60 liter är det lite häftigt att de fick avkomma.

Notera Räkan på bild 1... De är nog bara 15mm.
Sambon tyckte sig se nån "fisk" igår eller dagen innan, så de kan vart dessa... Är ju rätt många som simmar omkring.

#4 - 4 januari 2009 16:15
Ser ut som mina ancistrusyngel här hemma ;)

Dom hade varit större från början om du hade haft nån större pleco som lekt.
#5 - 4 januari 2009 16:18
drd skrev:
Ser ut som mina ancistrusyngel här hemma ;)

Dom hade varit större från början om du hade haft nån större pleco som lekt.

Oki. Det kan ju inte vara ancistrus. min gula har inte gått med likartade på flera år. Denne fick jag överta och redan då var den ensam algätare.

Mina 2 pleco som isåfall skulle vara föräldrar är 5 respektive 8cm stora. Altså småa för att vara pleco. Därav jag har dem i lilla räkkaret tills de växt till sig.
#6 - 4 januari 2009 16:26
Denna art har aldrig odlats i akvarium och dess storlek gör att detta sannolikt inte är möjligt. Den odlas dock i stora dammar där den leker i grottor där den sedan vaktar ägg och yngel.

Detta kan du läsa om pleco på artbeskrivningen. Tror också att det är Ancistrus du har fått yngel av.
#7 - 4 januari 2009 16:27
Martin85 skrev:
Mina 2 pleco som isåfall skulle vara föräldrar är 5 respektive 8cm stora. Altså småa för att vara pleco. Därav jag har dem i lilla räkkaret tills de växt till sig.

Ser de ut ungefär så här?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1
#8 - 4 januari 2009 16:30
Nitra98 skrev:

Nej nej. Kan försöka fixa bilder på de vuxna... men de är inte ens lik ancistrus, finns ingen antydan till skägg på någon heller :)
#9 - 4 januari 2009 16:31
Okej, få se lite bilder då. :)
#10 - 4 januari 2009 16:32
Guy Palm skrev:
Detta kan du läsa om pleco på artbeskrivningen. Tror också att det är Ancistrus du har fått yngel av.

Jo, det fick mig att fundera en hel del med... Är ju egentligen dåliga odlingsförhållande dessutom. Inget alls med grottor... bara massa rötter som ligger över varandra. iofs har de en tendens till att gräva ner sig och trycka under största roten.
#11 - 4 januari 2009 16:43
Nitra98 skrev:
Okej, få se lite bilder då. :)

Kommer inom kort ;)

Laddar över från kameran nu, fick vänta till de kom fram till algtabletterna. Fick några kort som var rätt ok.
#12 - 4 januari 2009 16:44
Vågar nästan garantera att det är ancistrusyngel.
#13 - 4 januari 2009 16:55
Haha. Köptes som pleco iaf 39:- st :)

Blev mer osäker nu när jag googlade fler ancistrus.

Vad säger ni?
#14 - 4 januari 2009 16:56
Det är ancistrus!

Grattis till ynglena. Dom ser ut att vara någon vecka gamla.
#15 - 4 januari 2009 16:58
liknar mina ancistrus, mina är ca 7-8 cm å fått en massa yngel som liknar dina å köpte du dom för 39kr är det säkert ancistrus för så kostade mina å plecon är mycket dyrare skulle jag tro
#16 - 4 januari 2009 16:59
Ja definitivt ancistrus. :)
#17 - 4 januari 2009 17:00
oj vad snabba vi är
#18 - 4 januari 2009 17:01
Oki Tack :)

Så gamla? Har gjort vattenbyte för 2 dagar sedan och planterat om lite. synas inget alls då.

Hur pass vanligt är det att hanen helt saknar skägg/spröt

De andra ancistrusarna jag har fick skägg i samma storlek, de som går i större karen.

Hur är det till att sköta dessa nu då? Bara låta dem vara och fiska upp dem om några veckor?

De är duktiga på att putsa glaset och växterna redan :)
#19 - 4 januari 2009 17:02
Din gula ancistrus har skägg då eller? För det där ser ju ut som två honor.
#20 - 4 januari 2009 17:04
Bilderna på ynglen du har visat är yngel av ancistrus så det är det du har, klart slut :D
#21 - 4 januari 2009 17:08
Martin85 skrev:
Oki Tack :)

Så gamla? Har gjort vattenbyte för 2 dagar sedan och planterat om lite. synas inget alls då.

Gissar på 1-2 veckor gamla. Hannen kan dock nyligen ha släppt ut dom från grottan.
#22 - 4 januari 2009 17:10
Nitra98 skrev:
Din gula ancistrus har skägg då eller? För det där ser ju ut som två honor.

Ja så är det nog det gått till.

Jo Gulingen är skäggig. Och lat. Dehär på bilden är nyfikna och rör sig rätt mycket samt "leker" med varandra.

Då är nog detta utrett.

Otroligt vilken support det går att få en söndagskväll på zoopet :D

Kommer dehär behålla sin mörka färg eller kommer de bli ljusare eller hur funkar korsningen mellan dem?
#23 - 4 januari 2009 17:16
Peter1904 skrev:
Gissar på 1-2 veckor gamla. Hannen kan dock nyligen ha släppt ut dom från grottan.

Skulle då gissa på att det var min omplantering av växter som släppte de fria. Tog sticklingar av växter och fixade lite nyligen.
#24 - 4 januari 2009 17:17
Undrar om det är någon som har fått yngel av Pleco??jag har då aldrig sett eller hört det...Grattis till Yngeln
#25 - 5 januari 2009 12:47
Tack igen för alla svar.

Tänkte på hur jag ska gå vidare med detta.
Att föda upp en massa ancistrus i räkkaret är ju ingen höjdare i längden, särskillt inte då karet redan är överbefolkat.

Har gjort i ordning ett vanlig 54liters (60x30x30) för att föda upp ancistrus.
Hur brukar de påverkas av flytt till ett annat kar när de redan börjat lägga rom? Eftersom detta måste vart deras första lek, finns det risk att de kommer av sig helt eller är det bara flytta över dem så fort som möjligt?

Sen har jag gömt en vas i gruset och gjort lekgrotta av den. Vasen har perfekt öppning för att hanen ska kunna komma in där, sen inne i vasen är det lite mer utrymme, är detta fördel eller är det bättre att ge honom ett smalt tegelrör eller liknande?

Nackdel med porslinvas? Blank yta invändigt på den, spelar det någon roll tro?
#26 - 5 januari 2009 13:12
Om den gula har spröt är det hanen och den kan para sig med den vanliga bruna ancistrusen. http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8590
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8589 Jag har båda dessa sorter och har just nu ett albinopar som leker titt som tätt. Hur vida % sorteringen blir mellan brun-albino föräldrar vet jag inte. Troligen mer bruna. Är de vita syns det direkt. Mina leker i ett slott och akvariet är på 54l. :D

Hurvida någon lyckats odla pleco i Sverige vet jag inte. Troligen kan man kanske lyckas om man har en stor damm med lerbotten, då de gräver djupa gångar där i och lägger äggena längst ner i gången. Dock skulle vintern antagligen sätta stopp för odlingen.
//Camilla
#27 - 18 januari 2009 16:59
Precis 2 veckor tog det efter flytten till nya lekkaret tills det att hanen vaktar ny rom.

Det var ingen större mängd, kanske 20-30st som han vaktar, förhoppningsvis blir det mer då honan är så liten fortfarande.
#28 - 18 januari 2009 23:06
@Martin85
Du är inte den första som en butik sålt Pleco yngel till. Kollegans doter Köpte hon med likadana Plecos som du. Dvs ancistru.
#29 - 19 januari 2009 20:27
Mick13 skrev:
@Martin85

Du är inte den första som en butik sålt Pleco yngel till. Kollegans doter Köpte hon med likadana Plecos som du. Dvs ancistru.

Hehe härligt att höra.

Lite konstigt i mitt fall då han jag köpte av har väldigt stor kunskap och erfarenhet av akvariefiskar.

Måste ju helt enkelt ha beställt fel eller satt ner i fel kar och inte tänkt sig för.

Men det var ju ett bra misstag. Värre då sambon köpte kampfiskar, en stor hane och 2 mindre honor. Efter några veckor dog hanen och sen visade det sig att ena honan fick rejäla färgglada fenor och började bygga skumbo ;)
#30 - 19 januari 2009 20:48
Iofs var hon på Arkenzoo så jag var inte så där jätte förvånad att det blev lite fel med arten. =)
Jo han kan och så bara sagt /tänkt fel utan att haft för avsikt att lura dig.
men de på arken viste inte bättre för jag var för bi där i samma veva och blev erbjuden dessa "plecos" till ett bra pris var det 35kr /st. Detta var för ca ett år sedan.
Min Pleco Åbäket
http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/bket.jpg

Annons