Odla Microdevario Kubotai /Microrasbora kubotai ?

#1 - 14 januari 2010 01:13
http://www.fishbase.gr/Summary/SpeciesSummary.php?id=58581
Hittar inte så mycket information om dessa små krabater men kan hända att jag är kass på att söka?

Är på jakt efter lite erfarenheter kring att odla dem, hur man bör gå tillväga för att få lyckad lek, vattenparametrar osv samt andra erfarenheter :)
#2 - 15 januari 2010 02:41
Lyfter tråden.

Ingen som har erfarenhet av att odla dessa skönheter? Eller annan erfarenhet av dem i övrigt?:)
Bilagor:
#3 - 15 januari 2010 12:23
Vad jag har hört ska det svåraste vara att dra upp dem eftersom ynglen är så enormt små kan de inte äta kläckt artemia som exempelvis neontetra klarar att äta från första dagen.
#4 - 15 januari 2010 16:36
Det jag har hört är att de är väldigt lättlekta, men som sagt små yngel så det kan ställa till problem om man inte har rätt foder tillgängligt. Men om du har dem i ett akvarium med mycket javamossa och andra växter så ska det nog överleva en hel del ändå.
#5 - 15 januari 2010 22:40
Jo, har också hört att de är lättlekta, men har ingen koll på optimla vattenparametrar för lek, tror inte det är så jobbigt att dra upp ynglen om man kör ett dedikerat akvarium, nät på botten och matar med ägggula de första dagarna, perfekt mjöl som verkligen blir otroligt finfördelat :)
#6 - 16 januari 2010 11:13
Sultanen skrev:
Jo, har också hört att de är lättlekta, men har ingen koll på optimla vattenparametrar för lek, tror inte det är så jobbigt att dra upp ynglen om man kör ett dedikerat akvarium, nät på botten och matar med ägggula de första dagarna, perfekt mjöl som verkligen blir otroligt finfördelat :)

.
Äggula funkar säkert, men då får du se till att vara väldigt noga med vattenkvalitén också. Annars är vinägermikro bra, eller så kan du använda Golden Pearl i storleken 5 - 50 micron. Finns på www.ta-aquaculture.co.uk bl..a. (under GP Diets).

Tror inte de är så kinkiga med vattenvärdena, så pH 7-7.5, mjukt - mellanhårt vatten. Dvs bara att använd kranvatten så länge det inte är extremt hårt eller så.
Bilagor:
#7 - 16 januari 2010 12:24
Tackar :)

Sepparera hanar honor innan återför dem igen för störst chans till lek?
#8 - 16 januari 2010 14:19
Sultanen skrev:
Tackar :)

Sepparera hanar honor innan återför dem igen för störst chans till lek?

Jo, eller det är åtminstone lättare att mata upp dem då och se till att de är ordentligt romstinna innan du sätter dem samman. Bästa är nog att bara sätta samman ett par om du vill få så mycket yngel som möjligt.
#9 - 16 januari 2010 14:22
oaken skrev:
Jo, eller det är åtminstone lättare att mata upp dem då och se till att de är ordentligt romstinna innan du sätter dem samman. Bästa är nog att bara sätta samman ett par om du vill få så mycket yngel som möjligt.

Det är ju faktiskt en ide, så de som inte leker få en festmåltid :D
#10 - 18 januari 2010 17:58
Någon som har en bra länk till lite mer vettig lösning om dessa? Odlingsförsök eller något sånt trevligt?

Skall dra igång mitt snart tror jag men vill ha lite mer läst först :)
#11 - 18 januari 2010 20:13
Vet inte någon artikel om dessa specifikt, men en generell guide kan du läsa här:

http://danios.info/articles/breeding.aspx
#12 - 18 januari 2010 22:26
Den har jag tydligen missat =/ Tack så mycket! Får bli kvällsläsningen!
#13 - 19 januari 2010 14:22
Nu kommer sista problemet innan jag kan börja, hur tusan skall jag kunna se skillnad på könen, det jag tror mig kunna titta på är att hanarna är mer färgstarka och mindre, men det måste väl finnas någonting mer jag kan titta på?

Detta är väl egentligen det enda jag kunnat hitta:
"Generally, the males are the most colourful and are slimmer. Females when they produce roe, start to become fatter."
#14 - 19 januari 2010 20:05
Giillar dina projekttrådar, jag skall själv kopiera ditt räkakvarium. Fast jag skall dela upp ett 250 liters akvarium i 3 delar och försöka odla Celestichthys margaritatus (galaxy rasbora) och boraras maculatus.

Dela upp honor och hanar i seperata fack och ha det tredje delen som odlingsfack, eventuelt ett mindre fjärde fack där man sen placerar ynglerna.

Lycka till med kubotaierna och skriv gärna hur det går.
#15 - 19 januari 2010 20:36
Kul att du gillar loggarna :)
Låter som ett toppen projekt! Se till att posta en egen logg på ditt projekt, skall få upp en galaxyodling med&hos en kompis som har ett bra gäng, helt underbara små krabater!
#16 - 19 januari 2010 21:47
Sultanen skrev:
Nu kommer sista problemet innan jag kan börja, hur tusan skall jag kunna se skillnad på könen, det jag tror mig kunna titta på är att hanarna är mer färgstarka och mindre, men det måste väl finnas någonting mer jag kan titta på?

Detta är väl egentligen det enda jag kunnat hitta:

"Generally, the males are the most colourful and are slimmer. Females when they produce roe, start to become fatter."

Kön är lätt å se honan är markant rundare å lite större . hanen mer lång å slankare

Lycka till med odlingen
#17 - 19 januari 2010 21:54
erik l skrev:
Kön är lätt å se honan är markant rundare å lite större . hanen mer lång å slankare

Lycka till med odlingen

Tack! Skall försöka reda ut några av dem imorgon annars får jag återkomma med bilder, hade svårt att se någon större skillnad förutom möjligen storleken när jag satt och stirrade i karet. Men de är så fruktansvärt allerta att det är svårt att jämnföra dem [:o]
#18 - 19 januari 2010 22:02
ja men kolla på honan så är hon större längre å rundare å rej över buken.

hanen mindre mer långsträkt å slank nästan mager över buken.

kan kanske synas lättare om du sett skillnad på vanliga neontetror och glödbands rasboror å sedan kollar på samma vis på kubotai så kanske det klarnar nä du vet exakt hur se

ja snabba är dom å märkt att färgen skiftar lite ibland rejält grön å ibland lite bleka så det styr mina vattenbyten
#19 - 25 januari 2010 18:45
Hur går det med odlingen?

Har du hittat någon bra information om dessa, jag är mycket sugen på att köpa ett stim av dessa men hittar ingen info.
#20 - 8 mars 2013 14:51
Hur mycket liter vill dem ha? Hur många vill dem va?:confused:

Annons