Odla Malawi ciklider (huvudsak Mbuna)

#1 - 9 augusti 2019 19:16
___
#2 - 9 augusti 2019 21:09
Härligt! Nu är du igång! Jag kan inte ett dugg om Malawi och lär mig därmed massor. Kul!
#3 - 9 augusti 2019 21:42
Grymt, Malawi-F, nu så....
och extra roligt att höra att du kör nästan exakt på samma sätt som jag. Det känns som de flesta idag hoppar saltet men jag hade det alltid vid vattenbyten och drabbades aldrig av sjukdomar och både Malawi sjön och tangyika sjön har en hög salthalt. Har häller aldrig brytt mig om att tumma, känns verkligen som otrolig stress för honan.
Mat körde jag ju nästan uteslutande hemmagjord räkmix. Även till mina mbunas.
Skall bli riktigt spännande att få se hur det går framöver,
Tänker på de nya ;)
#4 - 10 augusti 2019 07:56
[QUOTE=Ekenberg;n2406664]Grymt, Malawi-F, nu så....
och extra roligt att höra att du kör nästan exakt på samma sätt som jag. Det känns som de flesta idag hoppar saltet men jag hade det alltid vid vattenbyten och drabbades aldrig av sjukdomar och både Malawi sjön och tangyika sjön har en hög salthalt. Har häller aldrig brytt mig om att tumma, känns verkligen som otrolig stress för honan.
Mat körde jag ju nästan uteslutande hemmagjord räkmix. Även till mina mbunas.
Skall bli riktigt spännande att få se hur det går framöver,
Tänker på de nya ;)[/QUOTE]

Hittade en annan leverantör som har en vildfångad Mbuna jag gärna vill odla på. Men tyvärr så hade han bara hanar just nu. Det är också en Msobo men från annan plats i sjön.

Pseudotropheus (Metraclima ?) spec. Membe deep (Membe point, Likoma Island)

Hane:
http://img.bizator.com/a/2003003050/wmb/10-aquarium-fish-malawian-cichlids-and-not-only.jpg

Hona:
http://www.bigskycichlids.com/images/share/Met_membe_deep2.jpg

Video
" target="_blank">

Har inte exporterats särskilt mycket tidigare, så rätt ovanliga.

Hanarna är riktigt snygga. Påminner lite om Ps. Polit men snyggare honor. Blir max 10 cm och honorna något mindre.

De här måste jag bara ha.
#5 - 10 augusti 2019 09:46
Jag älskar ju Malawiciklider , lika intressanta och spännande som Tanganyikaciklider men med mer färg så att säga. Och man slutar aldrig att facineras över alla olika varianter som finns. Det är ofantligt stora och djupa sjöar men ändå lever dessa olika arter på väldigt begränsade platser i sjöarna och hittas bara där. Och att de trotts att de lever i en gegantisk sjö oftast tillbringar hela sitt liv i en microskopis del. Kanske just därför de verkar trivas så bra som akvarie fisk.
Det värsta med Malawi är ju att det är svårt att få ett grepp om alla olika arter med snarlika utseenden fast olika fångstplatser.

Jag lyckades liksom aldrig bestämma mig för vad eller vilken inriktning jag skulle ha, så mitt blev de vanligaste mbunas där jag verklig satsade allt på att få fram praktfulla vackra individer istället för att söka ovanlig arter. Men måste säga att din variant på filmen är praktfull. Håller tummarna för att du får tag i den.
#6 - 10 augusti 2019 10:47
Kul, jag följer tråden! Ska kolla upp fodren lite närmre också.
Även jag har noll koll på Malawi. Sonen (3,5) blev överförtjust när han såg en film dock så vem vet nån gång i framtiden...
Är syftet att dra upp yngel och sälja?
#7 - 10 augusti 2019 14:11
[QUOTE=Jenny_E;n2406704]Kul, jag följer tråden! Ska kolla upp fodren lite närmre också.
Även jag har noll koll på Malawi. Sonen (3,5) blev överförtjust när han såg en film dock så vem vet nån gång i framtiden...
Är syftet att dra upp yngel och sälja?[/QUOTE]

Odlar främst för hobbyns skull. Att få fram snygga fiskar med hög kvalitet och som inte är så vanliga i handeln.
#8 - 10 augusti 2019 14:38
[QUOTE=Ekenberg;n2406703]Jag älskar ju Malawiciklider , lika intressanta och spännande som Tanganyikaciklider men med mer färg så att säga. Och man slutar aldrig att facineras över alla olika varianter som finns. Det är ofantligt stora och djupa sjöar men ändå lever dessa olika arter på väldigt begränsade platser i sjöarna och hittas bara där. Och att de trotts att de lever i en gegantisk sjö oftast tillbringar hela sitt liv i en microskopis del. Kanske just därför de verkar trivas så bra som akvarie fisk.
Det värsta med Malawi är ju att det är svårt att få ett grepp om alla olika arter med snarlika utseenden fast olika fångstplatser.

Jag lyckades liksom aldrig bestämma mig för vad eller vilken inriktning jag skulle ha, så mitt blev de vanligaste mbunas där jag verklig satsade allt på att få fram praktfulla vackra individer istället för att söka ovanlig arter. Men måste säga att din variant på filmen är praktfull. Håller tummarna för att du får tag i den.[/QUOTE]

Näe, det är svårt. Det finns mycket att välja på. Men mina Metraclima Msobo Mpanga kommer nog stanna här ett tag. Jäkligt trevlig Mbuna som inte är så tuff mot andra hanar eller honorna. Dominanta hanen säger till ibland så ingen glömmer vem som bestämmer. Men inte på brutalt sätt och kör inte upp fiskar i hörnor eller yta. Kan verkligen rekommendera dessa.

Därför vill jag även komma över Msobo Membe Deep. Påminner lite om Ps. Polit, men Polit kan vara väldigt tuffa mot både hanar och sina honor. Msobo Membe Deep ska vara lugnare. Ungefär som mina Mpanga. Sen är Polit honorna och ungfiskar bruna. Membe Deep honor ungfiskar är gula eller orange. Lättare sälja en gul ungfisk än en brun.

Som komplement om man ska ha dessa i ett sällskapsakvarium kan jag rekommendera Metraclima Estherae, Minos Reef (Röd Zebra). Blir snygga tillsammans och passande temperament.
#9 - 10 augusti 2019 14:53
Vad kul att du har en tråd, det ska bli intressant att få läsa om dina fiskar. Du verkar ha stor kunskap som fungerar för dig och det är alltid intressant tycker jag. Malawi och tanganyika-fiskarna är så fina men jag har valt bort dom eftersom jag gillar växter och rötter i akvarium. Men man vet aldrig :)
#10 - 10 augusti 2019 15:21
[QUOTE=Malawi_forever;n2406656]

Filtrering::
Överdimensionera filter och cirkulation. Jag har 1400 liter per timme på ett 200 liters kar.
[/QUOTE]
Angående överdimensionerad filtrering, jag kör just nu 2300L/tim och ca 4L filtermaterial i mitt 147L syd/centralamerika MEN det funkar bara pga att jag kör hang on back filter. 2 på 800L/t och 1 På 700L/t. Dessa filter ger en hög genomströmmning men låg turbulens i karet!

Men i ärlighetens namn så famlar jag i mörkret när det kommer till HUR MYCKET cirkulation och filtermassa behövs egentligen?? Jag har kört samma kar med nästan samma belastning som nu (massor av platy) och bara använt luftdrivet spongefilter och det funkade ju också jättebra och där är var ju cirkulationen genom filtret låg, typ 300L/tim men luftpumpen luftar vattnet effektivt och syresatt vatten verkar vara nykeln till att lyckas, har tex bottensubstratet tillgång till effektivt syresatt vatten så fungerar det som ett gigantiskt biofilter.
#11 - 10 augusti 2019 15:32
Sista kullen av Chindongo Saulosi. Dessa är ungefär 2 cm lång och spottade för en knappt en månad sen. Bra tillväxt.

https://www.dropbox.com/s/x0x2rot77a...810_171448.jpg

En vacker fisk där hanen blir blå med svarta streck, och honan och ungdjur är gula.

Hanar kan bråkar en hel del, men det ser odtast värre ut än vad det är.

http://www.cichlids.ru/mcforum/uploa...1610151d19.jpg

" target="_blank">

Tyvärr en mycket hårt fångad art i det vilda. Rödlistad. Princip ingen kvar i dag som odlar på vilda. I bästa fall F1 föräldrar. Mer troligt senare generationer.

Det pågår dock projekt där man återutsätter dom från odlade avkomma på vildfångade.I princip får man räkna dom som vilda när de väl är i sjön.

https://www.ciklid.org/radda-malawi-...eruppdatering/

Den här kullen kommer bli väldigt fina. Alla jämna och fina i kropp och fenor. Dr, Bassleer Chlorella och baby shrimps frysta (Golden Gate). De får även Dr. Bassleer "Forte" en gång i veckan för stärka immunförsvaret.
#12 - 10 augusti 2019 18:03
[QUOTE=Jenny_E;n2406704]Kul, jag följer tråden! Ska kolla upp fodren lite närmre också.
Är syftet att dra upp yngel och sälja?[/QUOTE]

PS.
Gällande maten så överdriver jag inte om jag säger jag matar dom 6-8 gånger per dag när de blivit 1,5-2 cm. De verkar inte ha någon botten i kistan i den storleken. Så klart lite åt gången.
#13 - 10 augusti 2019 19:11
[QUOTE=Malawi_forever;n2406729]Sista kullen av Chindongo Saulosi. Dessa är ungefär 2 cm lång och spottade för en knappt en månad sen. Bra tillväxt.

https://www.dropbox.com/s/x0x2rot77a...810_171448.jpg

En vacker fisk där hanen blir blå med svarta streck, och honan och ungdjur är gula.

Hanar kan bråkar en hel del, men det ser odtast värre ut än vad det är.

http://www.cichlids.ru/mcforum/uploa...1610151d19.jpg

" target="_blank">

Tyvärr en mycket hårt fångad art i det vilda. Rödlistad. Princip ingen kvar i dag som odlar på vilda. I bästa fall F1 föräldrar. Mer troligt senare generationer.

Det pågår dock projekt där man återutsätter dom från odlade avkomma på vildfångade.I princip får man räkna dom som vilda när de väl är i sjön.

https://www.ciklid.org/radda-malawi-...eruppdatering/

Den här kullen kommer bli väldigt fina. Alla jämna och fina i kropp och fenor. Dr, Bassleer Chlorella och baby shrimps frysta (Golden Gate). De får även Dr. Bassleer "Forte" en gång i veckan för stärka immunförsvaret.[/QUOTE]

Mycket intressant att läsa om bevarandebiten! Ska läsa igenom artikeln ordentligt sen. Trist att höra om överfiske dock.
#14 - 11 augusti 2019 16:13
Tankar kring mat.

Nu när jag går över till bara ha vildfångade (F1:orna Phanga Rocks ska bytas ut) kommer jag vara extra försiktig med mat. Fiskarna är inte billiga i inköp.Och det kostar välja ut de bästa av de man köper. (man får köpa lite fler och sen selektera).

Jag har torrfoder pellets som jag vet är väldigt bra och som jag kan lita på. Jag har en leverantör på vita mygglarver som är av hög kvalitet. De gånger jag får tag i dom. (just nu inte så bra tillgänglighet) Den sköljer jag alltid ordentligt innan utfodring i en håv. Sen får de gå ner i nytt vatten innan servering.

Jag kommer däremot sluta med all fryst mat utom Golden Gates baby schrimps till ynglen då den maten är alldeles för bra att utesluta första veckorna för ynglen. Den kostar dock dubbelt så mycket som annan fryst mat. Men första veckorna växer de snabbt med denna mat.

Det är alldeles för stor risk för birprodukter i annan fryst mat. Och ojämn kvalitet är min erfarenhet.

Det finns många duktiga odlare som inte ger annat än bra torrfoder och har fina friska fiskar. Men jag får väl först gå till mig själv och rannsaka mig varför jag köper fryst. För jag tror det är lite extra bra mat till mina fiskar. Men är det verkligen det?

Skulle inte förvåna mig om mitt nästa steg är att bara ge bra torrfoder pellets. Men, vi är väl lite sentimentala med våra husdjur och vill ge dom lite "fredagsmys". Frågan är om det verkligen är bra? Jag tror jag hamnar i bara ge bra torrfoder som tillverkats under kontrollerade former. Man vet vad fiskarna får.

Det är är mina tankar och inget "facit".

Hur tänker ni?
#15 - 11 augusti 2019 18:06
[QUOTE=Malawi_forever;n2406802]Tankar kring mat.

Nu när jag går över till bara ha vildfångade (F1:orna Phanga Rocks ska bytas ut) kommer jag vara extra försiktig med mat. Fiskarna är inte billiga i inköp.Och det kostar välja ut de bästa av de man köper. (man får köpa lite fler och sen selektera).

Jag har torrfoder pellets som jag vet är väldigt bra och som jag kan lita på. Jag har en leverantör på vita mygglarver som är av hög kvalitet. De gånger jag får tag i dom. (just nu inte så bra tillgänglighet) Den sköljer jag alltid ordentligt innan utfodring i en håv. Sen får de gå ner i nytt vatten innan servering.

Jag kommer däremot sluta med all fryst mat utom Golden Gates baby schrimps till ynglen då den maten är alldeles för bra att utesluta första veckorna för ynglen. Den kostar dock dubbelt så mycket som annan fryst mat. Men första veckorna växer de snabbt med denna mat.

Det är alldeles för stor risk för birprodukter i annan fryst mat. Och ojämn kvalitet är min erfarenhet.

Det finns många duktiga odlare som inte ger annat än bra torrfoder och har fina friska fiskar. Men jag får väl först gå till mig själv och rannsaka mig varför jag köper fryst. För jag tror det är lite extra bra mat till mina fiskar. Men är det verkligen det?

Skulle inte förvåna mig om mitt nästa steg är att bara ge bra torrfoder pellets. Men, vi är väl lite sentimentala med våra husdjur och vill ge dom lite "fredagsmys". Frågan är om det verkligen är bra? Jag tror jag hamnar i bara ge bra torrfoder som tillverkats under kontrollerade former. Man vet vad fiskarna får.

Det är är mina tankar och inget "facit".

Hur tänker ni?[/QUOTE]

Jag är ingen expert på fiskmat och än mindre till känsliga eller mer kräsna fiskar, till att börja med.

Jag har svårt att tänka mig att torrfoder är det bästa i grunden. Se till vad de äter i naturen, så är det ju knappast torrfoder. Däremot känns det tryggt, med "balanserat" och vitaminiserat foder. Det där med väl sammansatt är ju lite tveksamt beroende på vad man har för arter och dess behov dock. Jag varierar mellan fryst och torrfoder. Lite omotiverat "rädd"för levande.

Jag är allergisk mot röda mygg och sen jag insåg det har jag det ju inte hemma, men har träffat på det en del i akvarierum och labb när jag pluggade. Sitter nu lite i ryggmärgen att skölja ur fodret i håv innan jag ger.

Brukar det gå bra att få viltfångade att ta torrfoder? Hur kommer det sig att du väljer bort odlat?
#16 - 11 augusti 2019 18:23
Jag har olika sorters torrfoder som bas; flingor, små pellets och större sjunktabletter. Matar ganska mycket med frysfoder också; vita- och svarta mygg, artemia, cyklops m.m. Ibland får de levandefoder, oftast i form av blackworms och mer sällan vita mygg. Ger även kokta skalade ärtor och lättkokt zucchini ca en gång per vecka. Jag har hört talas om parasiter osv. i levandefoder men har själv aldrig upplevt något problem. Tycker inte heller att någon av mina fiskar visat tecken på att må dåligt av frysfodret. Visst frysfoder verkar dock smaka bättre än annat ;)
#17 - 11 augusti 2019 18:25
Levandefodret är för övrigt toppen för att trigga lek.
#18 - 11 augusti 2019 18:49
Just det, just variation tror jag är nyttigt!
#19 - 11 augusti 2019 18:54
[QUOTE=Jenny_E;n2406816]

Jag är ingen expert på fiskmat och än mindre till känsliga eller mer kräsna fiskar, till att börja med.

Jag har svårt att tänka mig att torrfoder är det bästa i grunden. Se till vad de äter i naturen, så är det ju knappast torrfoder. Däremot känns det tryggt, med "balanserat" och vitaminiserat foder. Det där med väl sammansatt är ju lite tveksamt beroende på vad man har för arter och dess behov dock. Jag varierar mellan fryst och torrfoder. Lite omotiverat "rädd"för levande.

Jag är allergisk mot röda mygg och sen jag insåg det har jag det ju inte hemma, men har träffat på det en del i akvarierum och labb när jag pluggade. Sitter nu lite i ryggmärgen att skölja ur fodret i håv innan jag ger.

Brukar det gå bra att få viltfångade att ta torrfoder? Hur kommer det sig att du väljer bort odlat?[/QUOTE]

Mina vildfångade älskar mitt torrfoder. De tigger så fort jag närmar mig karet.

Mindre sugna på det frysta. Har inte provat levande än då det bara finns black worms nu som de inte gillar. Ska se om de tar vita mygglarver. Men torrfodret gör de nästan allt för att få. Kan princip röra vid dom när de tigger mat. Och då får de ändå minst tre gånger om dagen.
#20 - 14 augusti 2019 19:02
Jag får dela mina små upptäckter.

Mina vilda är så tydliga med vem som är dominant och vem som är undergiven. Den dominanta till höger och den undergivna till vänster. Dominant mörk. Undergiven ljusblå. Honor gula. Råder ingen tvivel om vem som bestämmer. Därmed inte särskilt mycket bråk i karet. Alla vet sin plats. En teori jag har är att detta kanske odlas bort i odlade generationer? Vad tror ni? Naturen en hårdare skola?

https://www.dropbox.com/s/eipl35phvlx979v/IMG_20190814_204924.jpg?dl=0
#21 - 16 augusti 2019 19:30
[QUOTE=Malawi_forever;n2407015]Jag får dela mina små upptäckter.

Mina vilda är så tydliga med vem som är dominant och vem som är undergiven. Den dominanta till höger och den undergivna till vänster. Dominant mörk. Undergiven ljusblå. Honor gula. Råder ingen tvivel om vem som bestämmer. Därmed inte särskilt mycket bråk i karet. Alla vet sin plats. En teori jag har är att detta kanske odlas bort i odlade generationer? Vad tror ni? Naturen en hårdare skola?

https://www.dropbox.com/s/eipl35phvlx979v/IMG_20190814_204924.jpg?dl=0[/QUOTE]

Vi får ju oundvikligen en annan typ av urval i akvarium jämfört med i det vilda. Förmodligen kan både beteende och utfärgning spela in.
Nu kan jag inte så mycket om Malawi som sagt, men mer om genetik.
#22 - 19 augusti 2019 19:52
Vill även här säga att jag har fullt förtroende för de rekommendationer du ger angående mat, har som sagt kollat upp vad andra tycker och de tycker som du.

Har dessutom själv råkat ut för att Fjärillsciklider helt omotiverat föll ifrån och jag kopplade det till frusen mat, historien finns i en tråd långt ner i "källaren", så jag kan hålla med dig. Frusen mat i paket kan vara lite oförutsägbart...
#23 - 27 augusti 2019 18:12
[QUOTE=c90368;n2407283]Vill även här säga att jag har fullt förtroende för de rekommendationer du ger angående mat, har som sagt kollat upp vad andra tycker och de tycker som du.

Har dessutom själv råkat ut för att Fjärillsciklider helt omotiverat föll ifrån och jag kopplade det till frusen mat, historien finns i en tråd långt ner i "källaren", så jag kan hålla med dig. Frusen mat i paket kan vara lite oförutsägbart...[/QUOTE]

Det man kan göra är att åtminstone skölja det i liten håv innan man matar.
#24 - 27 augusti 2019 18:34
Jaha. Då blev man med nya Mbuna.

Denna gång blev det 12 st vildfångade Metraclima Estherea från Minos Reef (Röd Zebra). Det är en bra stam med tre hanar och nio honor.

Till skillnad från odlade som normalt säljs i handeln där alla yngel blir orange upp till en viss storlek, så blir hanarna nästan svarta redan när honan spottar ynglen, medan honorna är orange. Det går alltså se hane och hona redan på små yngel. Jag ser det som en fördel om man ska sälja dom. Utöver att det blir generation F1. Dessutom ska alla hanar bli blåa eller mörkblåa. Inga gula hanar. Det ser jag också som en fördel om de ska säljas. Köper man ungfisk riskerar inte "honor" visa sig vara hanar.

Ser man bara till att inte blanda dom med odlade RödZebra så kommer avkomman fortsätta ha olika färger. Och om jag har koll på vilken hane som leker så kan jag mixa honornas yngel när de spottat. Jag plockar alla hanar från en kull och byter med den andra kullen. Då ska inte en kull av hanar och honor ha samma föräldrar. Det ser jag som ett mervärde om någon vill odla vidare på F1. De ska då vara minst lika bra som de vildfångade.

Riktigt snygga hanar! Varje fisk är utvald. Tog bara de som jag ansåg var finast. Hanarna är storlek lekmogna och en tredjedel av honorna likaså. Men nu får de ha lite tid och "bo" in sig.

Kommer bild sen när de lugnat ner sig. Just nu är de lite stressade av att komma till ny miljö.
#25 - 27 augusti 2019 19:02
Jag vet inte om det oförskämt att fråga hur mycket dessa tolv vildfångade kostar?

Din ambition att sära yngel från olika par så att de förblir "äkta" F1 gillar jag, det är ambitiöst utan att det ger dig något extra, men gynnar fiskarnas hälsa i framtiden.
#26 - 27 augusti 2019 19:17
[QUOTE=Malawi_forever;n2407552]Jaha. Då blev man med nya Mbuna.

Denna gång blev det 12 st vildfångade Metraclima Estherea från Minos Reef (Röd Zebra). Det är en bra stam med tre hanar och nio honor.

Till skillnad från odlade som normalt säljs i handeln där alla yngel blir orange upp till en viss storlek, så blir hanarna nästan svarta redan när honan spottar ynglen, medan honorna är orange. Det går alltså se hane och hona redan på små yngel. Jag ser det som en fördel om man ska sälja dom. Utöver att det blir generation F1. Dessutom ska alla hanar bli blåa eller mörkblåa. Inga gula hanar. Det ser jag också som en fördel om de ska säljas. Köper man ungfisk riskerar inte "honor" visa sig vara hanar.

Ser man bara till att inte blanda dom med odlade RödZebra så kommer avkomman fortsätta ha olika färger. Och om jag har koll på vilken hane som leker så kan jag mixa honornas yngel när de spottat. Jag plockar alla hanar från en kull och byter med den andra kullen. Då ska inte en kull av hanar och honor ha samma föräldrar. Det ser jag som ett mervärde om någon vill odla vidare på F1. De ska då vara minst lika bra som de vildfångade.

Riktigt snygga hanar! Varje fisk är utvald. Tog bara de som jag ansåg var finast. Hanarna är storlek lekmogna och en tredjedel av honorna likaså. Men nu får de ha lite tid och "bo" in sig.

Kommer bild sen när de lugnat ner sig. Just nu är de lite stressade av att komma till ny miljö.
[/QUOTE]

Kul, precis som min stam då, hanar svarta för att sedan bli blå och honor organga. Så vill ja minnas att all rödzebra var när jag började en gång i tiden. Min grupp med rödzebra har jag ju haft i otskilliga år men de blå hanarna fortsatte att komma. Gärna lite foto på din grupp. ;)
#27 - 27 augusti 2019 19:25
[QUOTE=c90368;n2407555]Jag vet inte om det oförskämt att fråga hur mycket dessa tolv vildfångade kostar?

Din ambition att sära yngel från olika par så att de förblir "äkta" F1 gillar jag, det är ambitiöst utan att det ger dig något extra, men gynnar fiskarnas hälsa i framtiden.[/QUOTE]

Ja du har säkert rätt. F1 är F1 oavsett. Men jag ser det ändå som en extra kvalitetsåtgärd att mina avkommor ska kunna leka med varandra utan att vara från samma förälder.

Ja, danska kursen är inte rolig. Dansk krona är 1,51 kr. Om jag säger så här. Du får ett "komplett" Juwel 450 liters Rio akvarium för samma pengar. Och då har då ändå en tusenlapp över till annat.
#28 - 27 augusti 2019 19:35
[QUOTE=Ekenberg;n2407556]

Kul, precis som min stam då, hanar svarta för att sedan bli blå och honor organga. Så vill ja minnas att all rödzebra var när jag började en gång i tiden. Min grupp med rödzebra har jag ju haft i otskilliga år men de blå hanarna fortsatte att komma. Gärna lite foto på din grupp. ;) [/QUOTE]

Svårt ta bild på dom. Fortfarande lite stressade och far som torpeder. Kommer bild när de är redo att posera. Men som du säger så är de mindre mörkare och den som nog blir den dominanta och som är lite större är blåare. Väldigt mycket äggfläckar. Även på slutet av ryggfenan. Och det behövdes bara en matning för de skulle börja tigga av Dr. Bassleer. :) Nu får de Forte 10 dagar för att bygga upp immunförsvaret. Sen kommer de få Chlorella, kraftigare variant av Spirulina men inte bieffekt att de riskerar få svarta fläckar.
#29 - 27 augusti 2019 19:42
[QUOTE=Ekenberg;n2407556]

Kul, precis som min stam då, hanar svarta för att sedan bli blå och honor organga. Så vill ja minnas att all rödzebra var när jag började en gång i tiden. Min grupp med rödzebra har jag ju haft i otskilliga år men de blå hanarna fortsatte att komma. Gärna lite foto på din grupp. ;) [/QUOTE]

Lite kuriosa. Visste du att alla var blåa en gång i tiden. Även honor. Att denna röda är en vild hybrid.
#30 - 27 augusti 2019 19:50
[QUOTE=Malawi_forever;n2407558]

Ja, danska kursen är inte rolig. Dansk krona är 1,51 kr. Om jag säger så här. Du får ett "komplett" Juwel 450 liters Rio akvarium för samma pengar. Och då har då ändå en tusenlapp över till annat.[/QUOTE]

Med andra ord Diskus priser ++

Har ju som du förstått inte någon kunskap om sjöfiskar från Afrika, men som akvarist läser jag om problemen både i sjöarna och det som händer i länderna runt dem, antar att det är problemen som trissar upp priserna.

#31 - 27 augusti 2019 20:01
[QUOTE=c90368;n2407563]

Med andra ord Diskus priser ++

Har ju som du förstått inte någon kunskap om sjöfiskar från Afrika, men som akvarist läser jag om problemen både i sjöarna och det som händer i länderna runt dem, antar att det är problemen som trissar upp priserna.

[/QUOTE]

Att köpa vildfångade bara för titta på har jag lite svårt för. Men jag dömer ingen. Var och en får ha sitt samvete. Jag har ett syfte att min avkomma ska vara sund fisk som i princip genetiskt sett skulle kunna släppas ut i Malawi igen. Nu tror jag inte det händer med de fiskar jag har. Man har redan odlingar lokalt för de rödlistade och sätter ut rätt många fiskar varje år. Samtidigt som man begränsar export av vissa arter. Exempelvis Aulonocara vildfångade har jag inte sett på ett tag. Det är F1:or möjligen som man odlar på. Men om man gjort rätt så är de minst lika bra som vilda, och avkomman F2 likaså.
#32 - 27 augusti 2019 20:16
Kan väl bara säga, bra jobbat! Jag om någon gillar när man försöker hålla sig så nära "originalet" som möjligt och sprida det i handeln. Sönderavlade fiskar och diverse färgvarianter är inte mina favoriter.
#33 - 27 augusti 2019 20:51
[QUOTE=c90368;n2407565]Kan väl bara säga, bra jobbat! Jag om någon gillar när man försöker hålla sig så nära "originalet" som möjligt och sprida det i handeln. Sönderavlade fiskar och diverse färgvarianter är inte mina favoriter.[/QUOTE]

Till viss del inbillar jag mig att man kan "reparerar" det från odlat. Om man vet vad man håller på med. Avel är komplicerat. Och samtidigt intressant.
#34 - 28 augusti 2019 15:40
Då har man gjort ytterligare stort hål i plånboken genom att beställa massa Back to nature - River Stone av blandade modeller.

Fattar dock inte varför de väger princip som riktig sten. Nån som vet varför? Tänkte att konstgjorda kanske var lättare?

Får vi hoppas de är snygga. Bara sett dom på bild.
#35 - 28 augusti 2019 16:03
Uppdatering.

De börjar sansa sig och stressen är lagd. Ingen bråk. Alla simmar runt och softar.Maten är de som tokiga i.

Jag kommer planera hur jag ska ha hanar och honor tillsammans för optimal lek och kunna ha koll på vem som är pappa till vilka avkomma. Finns lite olika alternativ.

Men nu får de först gå här ett tag och få ro och bygga immunförsvar innan vi gör något överhuvudtaget.Minst 10 dagar iallafall. Sen ska de få lite Back to Nature stenar som är mer likt Malawis biotop och miljö. De ska skämmas bort! :)
#36 - 29 augusti 2019 15:04
Uppdatering.

Det här är så jäkla häftigt att se. Har inte tidigare haft några Mbunor som har så utpräglat och naturligt beteende att gå beta alger på stenarna. Behövs inga mal. Verkar vara ett socialt beteende också. Otrolig harmoni trots att man har tre hanar tillsammans. Nån hona som får lite tillsägelse ibland att ha betat för nära en hane. Ibland simmar de i mellanvattnet för se om där något uppifrån. Men annars står de flesta med huvudet ner och betar. Precis som de gör i naturen. Värt varenda krona!!

I morgon hämtar vi Back to nature sten som påmminer mer om Malawisjöns biotop. Ska bli spännande. Sen får man ha på ljuset lite mer så det blir algmattor på dom lite fortare när man ny byter sten.

Ah, häftigt. :)
#37 - 29 augusti 2019 18:01
[QUOTE=Malawi_forever;n2407596]Uppdatering.

Det här är så jäkla häftigt att se. Har inte tidigare haft några Mbunor som har så utpräglat och naturligt beteende att gå beta alger på stenarna. Behövs inga mal. Verkar vara ett socialt beteende också. Otrolig harmoni trots att man har tre hanar tillsammans. Nån hona som får lite tillsägelse ibland att ha betat för nära en hane. Ibland simmar de i mellanvattnet för se om där något uppifrån. Men annars står de flesta med huvudet ner och betar. Precis som de gör i naturen. Värt varenda krona!!

I morgon hämtar vi Back to nature sten som påmminer mer om Malawisjöns biotop. Ska bli spännande. Sen får man ha på ljuset lite mer så det blir algmattor på dom lite fortare när man ny byter sten.

Ah, häftigt. :)[/QUOTE]

Låter grymt, jag har faktiskt aldrig uppmärksamat detta beteende hos mina rödzebra däremot på en grupp vildfångade tewavasae jag hade för massor med år sedan. Låter verkligen spännande. Du en fråga, fuskstenarna som skall se ut som stenar från Malawi sjön är de runda stenar? Jag skall ju börja inreda mitt Malawi kar nästa vecka är tanken och vill ju ha så nära en malawisjös biotop som möjligt, tänkte plocka lite sten i helgen vid bohuskusten i Lysekil . När jag var och besökte de tre sjöarna var det runda stenar vid alla tre sjöarn där jag var, men här ser man oftast både Malawi kar och Tanganyika kar med antingen platta eller kantigt hårda stenar, något som jag aldrig såg på plats, därför hade det varit kul att se hur Back to natur stenarna ser ut.
#38 - 30 augusti 2019 16:25
[QUOTE=Ekenberg;n2407601]

Låter grymt, jag har faktiskt aldrig uppmärksamat detta beteende hos mina rödzebra däremot på en grupp vildfångade tewavasae jag hade för massor med år sedan. Låter verkligen spännande. Du en fråga, fuskstenarna som skall se ut som stenar från Malawi sjön är de runda stenar? Jag skall ju börja inreda mitt Malawi kar nästa vecka är tanken och vill ju ha så nära en malawisjös biotop som möjligt, tänkte plocka lite sten i helgen vid bohuskusten i Lysekil . När jag var och besökte de tre sjöarna var det runda stenar vid alla tre sjöarn där jag var, men här ser man oftast både Malawi kar och Tanganyika kar med antingen platta eller kantigt hårda stenar, något som jag aldrig såg på plats, därför hade det varit kul att se hur Back to natur stenarna ser ut.[/QUOTE]

Hämtade "stenarna" idag. För det första så väger de inte 4 kg som det det står på de flesta ställen. De väger olika. Möjligen den tyngsta närmar sig 4 kg. Detta var positivt.

Sen blev det dock lite besvikelse då stenarna är "kapade". De har en plan avkapade botten. Där ser man innanmätet som är någon form av komposit. Inget som syntes på de bilder jag tittat på. Så det blir nog färre "stenar" i karet än vad som är planerat. Inte gjorda för stapla på varandra utan att ligga en och en på botten. Okej om man bara vet det. De är relativt rundade. Men inte vattenslipade runda. Men relativt likt stenar i ciklidsjöarna. Vi får se hur det blir när det är färdigt. Ska mecka med det i helgen. Men jag har en bra leverantör som kan ta tillbaka några om jag inte ska ha alla.
#39 - 30 augusti 2019 16:55
[QUOTE=Malawi_forever;n2407615]

Hämtade "stenarna" idag. För det första så väger de inte 4 kg som det det står på de flesta ställen. De väger olika. Möjligen den tyngsta närmar sig 4 kg. Detta var positivt.

Sen blev det dock lite besvikelse då stenarna är "kapade". De har en plan avkapade botten. Där ser man innanmätet som är någon form av komposit. Inget som syntes på de bilder jag tittat på. Så det blir nog färre "stenar" i karet än vad som är planerat. Inte gjorda för stapla på varandra utan att ligga en och en på botten. Okej om man bara vet det. De är relativt rundade. Men inte vattenslipade runda. Men relativt likt stenar i ciklidsjöarna. Vi får se hur det blir när det är färdigt. Ska mecka med det i helgen. Men jag har en bra leverantör som kan ta tillbaka några om jag inte ska ha alla.[/QUOTE]

Väntar med spänning på foton. Jag skall ju inreda mitt Malawi nästa vecka. Men jag kör nog på gamal vana och plockar stenen efter ån här. Rundade men inte släta precis som jag minns det i de tre afrikanska sjöarna..... Jag kommer köra några par Aulonocara Jacobfeibergeri och nett par Eureka sedan kommer ju några fire fish med karet och ett par iwanda....om det funkar kommer jag senare tillföra en grupp delfinciklid. Men det får vi se.....
#40 - 30 augusti 2019 17:03
[QUOTE=Ekenberg;n2407618]

Väntar med spänning på foton. Jag skall ju inreda mitt Malawi nästa vecka. Men jag kör nog på gamal vana och plockar stenen efter ån här. Rundade men inte släta precis som jag minns det i de tre afrikanska sjöarna..... Jag kommer köra några par Aulonocara Jacobfeibergeri och nett par Eureka sedan kommer ju några fire fish med karet och ett par iwanda....om det funkar kommer jag senare tillföra en grupp delfinciklid. Men det får vi se.....[/QUOTE]

Personligen skulle jag inte ha mer än en sort Aulonocara. Men om de bara är för titta på så spelar det mindre roll. Där jag köpte mina vilda Röd Zebra i Köpenhamn hade jäkligt snygga Aulonocara. Aulonocare stuartgranti maulana och Aulonocare jacobfreibergi "Mamelela". Men visst. De kostar 600 kr paret omräknat i svenska. Men de snyggaste Aulonocara jag har sett i butik. Väldigt utfärgade.Stuartgranti:na var riktigt riktigt snygga.
#41 - 30 augusti 2019 17:30
Skall man odla är det viktigt att holla isär dem. Det är Mamelea jag skall ha, men inga vildfångade utan urvalsodlade. De vackraste jag sett, tre stora hanar och ett gäng honor. Jag väljer de alunocara som lever i klippzonen eller övergångszonen och som har så olika honor som möjligt då brukar de hålla sig till rätt hona och dessutom brukar yngel kunna överleva bland stenarna. Jacobfreibergi Mamelela är in av mina absoluta favoriter. Men även Eureka tycker jag om.
#42 - 30 augusti 2019 18:06
[QUOTE=Ekenberg;n2407622]Skall man odla är det viktigt att holla isär dem. Det är Mamelea jag skall ha, men inga vildfångade utan urvalsodlade. De vackraste jag sett, tre stora hanar och ett gäng honor. Jag väljer de alunocara som lever i klippzonen eller övergångszonen och som har så olika honor som möjligt då brukar de hålla sig till rätt hona och dessutom brukar yngel kunna överleva bland stenarna. Jacobfreibergi Mamelela är in av mina absoluta favoriter. Men även Eureka tycker jag om.[/QUOTE]

Ska du ha tre hanar ihop i ett och samma akvarium? Det är en malawiciklid som inte behöver konkurrenter för färga ut. Tvärtom. De färgar ut bäst om de får vara enda "Peacock" i karet. Sen kan de gå med Mbuna och annat, men inte andra Aulonocara. Det är min erfarenhet av Aulonocara. Vildfångade tror jag inte du får tag på oavsett Aulonocara. Inte legalt. Det är väl princip alla rödlistade.
#43 - 30 augusti 2019 18:21
Som sagt, vi får se vad det blir, min erfarenhet är att det funkar utmärkt med vissa arter av Aulonocara och vissa går inte. Men min erfarenhet är att det ofta funkar bättre med fler av samma än olika. Men som sagt, allt beror på gruppen och karet. Det viktiga är att alla Aulonocara man vill ha kommer samtidigt, sedan går det ofta att tillföra mbuna eller happar. Men visst jag har haft Aulonocara som absolut inte funkat. När jag odlade hade jag ju aldrig mer än ett par av varje sort, men när jag la av med odlingen satte jag ihop dem i ett kar och det gick fantastiskt bra, de blev dessutom vackrare trotts att man säger att detta int påverkar.

Attachment

Attachment
#44 - 2 september 2019 17:48
Uppdatering.

Bra harmoni i karet. Kan t.o.m handmata mina vilda. De är t.o.m i min hand för äta. Röra vid dom. Coolt. Som att dyka med dom. Vi bygger ett gemensamt förtroende. Det här kommer bli skitbra.
#45 - 2 september 2019 19:09
Kul att det går bra!
#46 - 3 september 2019 14:42
[QUOTE=Nando;n2407789]Kul att det går bra! [/QUOTE]

Ja, ser bra ut. Nu har de fått bo in sig. Och fått gå och äta Forte och bygga immunförsvar. Se ser riktigt fina ut nu.

I Helgen ska jag börja dela in dom i lekgrupper. Då kommer det förhoppningsvis börja hända saker. Plus att det varit svårt att få ner temperaturen där jag vill ha den för Röd Zebra. Men nu börjar den falla i karen. Sen lär där bli mer fokus på honorna när jag särat på hanarna.
#47 - 3 september 2019 15:08
Hm. Måttat lite. Tror jag får in ett akvarium till.

Den här hobbyn är farlig............. [:-171]
#48 - 3 september 2019 15:12
Hehe! Optimalt antal kar är ju nuvarande antal + 1 ;)
#49 - 3 september 2019 15:27
[QUOTE=Nando;n2407842]Hehe! Optimalt antal kar är ju nuvarande antal + 1 ;)[/QUOTE]

Sen blir det inte fler.

(Citera inte mig på detta inlägg i framtiden)
#50 - 3 september 2019 15:28
Okej, jag lovar!
#51 - 4 september 2019 18:04
Då har man varit och köpt möbel till ett nytt lekkar. Fanns en hörna som kunde rymma ett akvarium. Vad gör man då? Man skaffar ett akvarium till. Eller?

Planen är att ha tre lekkar. En hane och tre honor i varje. Tre uppsättningar- Sen har jag 4 kar där honor kan gå och spotta yngel.

Det blir inte storskaligt eller industri. Jag kommer fokusera på kvalitet. Om det går kommer jag byta hanar och honor mellan avkomma. Jag anser att de är lika bra som vildfångade då. Bättre än F1:or om någon vill ta lek på avkomman. Är avkomman från samma lekgrupp ser jag ingen anledning att blanda. Fast, jag tror inte en hane leker av flera honor inom tid av tre veckor. Sker det har vi en väldigt duktig hane.
#52 - 4 september 2019 19:44
[QUOTE=Malawi_forever;n2407908]Då har man varit och köpt möbel till ett nytt lekkar. Fanns en hörna som kunde rymma ett akvarium. Vad gör man då? Man skaffar ett akvarium till. Eller?

Planen är att ha tre lekkar. En hane och tre honor i varje. Tre uppsättningar- Sen har jag 4 kar där honor kan gå och spotta yngel.

Det blir inte storskaligt eller industri. Jag kommer fokusera på kvalitet. Om det går kommer jag byta hanar och honor mellan avkomma. Jag anser att de är lika bra som vildfångade då. Bättre än F1:or om någon vill ta lek på avkomman. Är avkomman från samma lekgrupp ser jag ingen anledning att blanda. Fast, jag tror inte en hane leker av flera honor inom tid av tre veckor. Sker det har vi en väldigt duktig hane.[/QUOTE]

Oj, antingen är jag för trött.....eller så är jag helt enkelt dum....
Varför blir dessa avkommor bättre än F1?
#53 - 5 september 2019 15:21
[QUOTE=Ekenberg;n2407927]

Oj, antingen är jag för trött.....eller så är jag helt enkelt dum....
Varför blir dessa avkommor bättre än F1?[/QUOTE]

Näe det är mer jag som klämmer i. Men låt säga att någon får två kullar på vardera 30 honor och hanar. Dessa slänger man ner i samma kar. Totalt 60 fiskar. Sen springer de iväg och säljer dom till någon akvariehandlare. Den som sedan köper vet inte om den köper syskon av honor och hanar. Min tanke fungerar dock bara om kullarna inte mixas efter man bytt hanar mellan kullarna. Tanken är att F1:orna inte ska riskera vara syskon mellan hanar och honor, eller ha samma föräldrar. På så vis menar jag mångfalden på generna blir större om F1:orna sedan leker. Så tänkte jag.

Nu blev det iallafall ett kar till och de är nu indelade i tre grupper om 1 hane 3 honor. De största och den dominanta är väldigt nära lek nu. Hanen jagade bort allt från grottan utom två honor som får gå och "städa" lite i grottan. Samtidigt som hanen skakar och fjäskar för honorna, och försöker locka in dom i grottan. när de är utanför. De som flyttades behöver lite mer tid och stressa ner efter flytten.
#54 - 5 september 2019 16:58
Uppdatering:

Då har varje hane fått sitt harem. Tre honor. Det var nära lek på den dominanta och en av honorna ikväll efter vattenbyte.. Jag beslutade flytta de andra hanar och honor ikväll. Störde nog honom. Men, han kommer komma tillbaka vid nästa vattenbyte. De flyttade hanarna bor in sig och börja efter några timmar och lite mat att ta en dominant ställning när de är ensamma "herre på täppan". Honorna vet redan vem som bär byxorna i karet. Kollade PH och temp innan flytt. Alla tre kar ligger inom samma område.

Det här ser jäkligt bra ut måste jag säga. Nu får de gå par dagar sen gör vi ett litet vattenbyste med PH höjning och lite salt. Då händer det nog grejor i åtminstone ett av karen.

Edit:
Ja, och så ett akvarium till idag.
#55 - 6 september 2019 12:42
[QUOTE=Malawi_forever;n2407935]

Näe det är mer jag som klämmer i. Men låt säga att någon får två kullar på vardera 30 honor och hanar. Dessa slänger man ner i samma kar. Totalt 60 fiskar. Sen springer de iväg och säljer dom till någon akvariehandlare. Den som sedan köper vet inte om den köper syskon av honor och hanar. Min tanke fungerar dock bara om kullarna inte mixas efter man bytt hanar mellan kullarna. Tanken är att F1:orna inte ska riskera vara syskon mellan hanar och honor, eller ha samma föräldrar. På så vis menar jag mångfalden på generna blir större om F1:orna sedan leker. Så tänkte jag.

Åh, då förstår jag hur du tänker. Och är benägen att hålla med ;)
#56 - 6 september 2019 17:15
Lite kuriosa.

Skillnad på yngel från odlade och vilda (i det en här videon F1:or)

Odlade:
" target="_blank">

Alla yngel är gula

F1:or (på villda föräldrar)
" target="_blank">

Hanarna är mörka. Honor gula.
#57 - 6 september 2019 18:02
Vilka dina filmer. Jag har ju odlat på min grupp rödzebra Under mer i princip hela min akvarie period och inte så proffesionellt sombdu med att dela upp i olika grupper utan gissar att det varit de mest dominanta hanarna som befruktat hononorna. Det ända jag gjorde var att hela tiden behålla de med vackrast färg och form och sälja resten. Men just det med svarta hanar och röda honor försvann ju aldrig. Samtidigt märkte jag aldrig att avkommorna blev svagare på grund av inavel. Jag tillsatte aldrig nytt blod så att säga. Gruppen var fem hanar och tjugofem honor och ungefär den fördelningen höll jag hela tiden. Körde ju Hungi och tewaeasse grupperna på samma sätt. Så med tanke på risk för inavel borde ju mina fiskar bli sämre med åren med jag har egentligen motsatt upplevelse att grupperna blev bättre och bättre. Nåväl nu är dessa ett minne blott .
Känns riktigt kul att få följa med din resa...
#58 - 6 september 2019 18:13
[QUOTE=Ekenberg;n2408013]Vilka dina filmer. Jag har ju odlat på min grupp rödzebra Under mer i princip hela min akvarie period och inte så proffesionellt sombdu med att dela upp i olika grupper utan gissar att det varit de mest dominanta hanarna som befruktat hononorna. Det ända jag gjorde var att hela tiden behålla de med vackrast färg och form och sälja resten. Men just det med svarta hanar och röda honor försvann ju aldrig. Samtidigt märkte jag aldrig att avkommorna blev svagare på grund av inavel. Jag tillsatte aldrig nytt blod så att säga. Gruppen var fem hanar och tjugofem honor och ungefär den fördelningen höll jag hela tiden. Körde ju Hungi och tewaeasse grupperna på samma sätt. Så med tanke på risk för inavel borde ju mina fiskar bli sämre med åren med jag har egentligen motsatt upplevelse att grupperna blev bättre och bättre. Nåväl nu är dessa ett minne blott .
Känns riktigt kul att få följa med din resa...[/QUOTE]

Tjugofem hionor är inte ett dåligt harem. Röd Zebra har jag märkt trivs verkligen bättre i att gå i större grupper. Peppar, peppar. Jag har haft väldigt få dålig avkomma av de yngel jag fött upp. Men jag är rätt petig när jag väljer fisk. Säljarna tycker säkert jag är dryg. "Nej, den där".

Jag har ändrat strategi ikväll. Alla får gå i samma kar igen. Kollade lite på filmer från sjön och de går rätt många hanar och honor tillsammans. Blev lite bättre energi att ha dom tillsammans igen. Men "downside" kan vara att bara den dominanta får och kan leka av honor. Men jag tänkte jag tar en eller två kullar. När de är tillräckligt stora får de gå med uppdelade lekgrupper igen. Vildfångade är mer "spökrädda" än odlade när de går själva. De behöver några andra fiskar i karet som inte bryr sig. I början var det Saulosi yngel, men nu är de levererade. Det får nu bli avkomma av deras egna. Tror det är en bra strategi. När de är stora nog får nästa gäng ersätta som "kompisar": Tror det kan bli lek vid nästa vattenbyte. Det är iallafall inte långt borta. Ett eller två vattenbyte.

Edit:
Iakttagelse. Den dominanta hanen är ljusast. Sen nästa lite mörkare och den tredje mörkast. När de gick var för sig var alla lika ljusa. Så det är lite tvärtom mot vad det brukar vara på många Mbuna där dominanta blir färgstarkare. Här är det tvärtom.
#59 - 6 september 2019 18:38
Tror att det är rätt strategi. Och det går ju att dela när gruppen växt. Jag hade min grupp i ett 375 och hade inrett så att stenpartierna hindrade den dominanta hanen att ha koll i hela karet. Hoppades på det sättet att även andra hanar skulle få en chans , men det var svårt för honorna som var sugna på lek valde helst den dominanta hanen. Fast jag måste erkänna att jag aldrig funderade på att dela upp min grupp. Tänkte att set lite var naturens utval . Men sen plötsligt så kommer en annan hane och tar över.... och då var man ofta tvungen att flytta den avsatta herren på täppan till ett annat kar, de brukade få gå med mina aulonocara för en hanne som förlorat sin dominanta roll brukar inte överleva i gruppen. Det är min erfarenhet iallafall. Därför är nog idén med olika grupper inte så dum.
spännande det här.....
#60 - 6 september 2019 18:45
[QUOTE=Ekenberg;n2408016]Tror att det är rätt strategi. Och det går ju att dela när gruppen växt. Jag hade min grupp i ett 375 och hade inrett så att stenpartierna hindrade den dominanta hanen att ha koll i hela karet. Hoppades på det sättet att även andra hanar skulle få en chans , men det var svårt för honorna som var sugna på lek valde helst den dominanta hanen. Fast jag måste erkänna att jag aldrig funderade på att dela upp min grupp. Tänkte att set lite var naturens utval . Men sen plötsligt så kommer en annan hane och tar över.... och då var man ofta tvungen att flytta den avsatta herren på täppan till ett annat kar, de brukade få gå med mina aulonocara för en hanne som förlorat sin dominanta roll brukar inte överleva i gruppen. Det är min erfarenhet iallafall. Därför är nog idén med olika grupper inte så dum.
spännande det här.....[/QUOTE]

Vi får se. Jag har inga problem att ändra strategi om någon inte fungerar. Man är inte sämre än att man kan erkänna man tänkte fel. Oavsett tror jag de vill gå i större antal. Tror det blir ett mindre vattenbyte på söndag och en snabbkörning med dammsugaren och plocka lite bajs och nitriter. Kan bli lek då. Tror annars det blir lek nästa vattenbyte nästa helg. Dominanta hanen är igång igen. Och par honor är runda och fina med rom. Minst två honor närmar sig lek.
#61 - 6 september 2019 18:52
[QUOTE=Malawi_forever;n2408018]

Vi får se. Jag har inga problem att ändra strategi om någon inte fungerar. Man är inte sämre än att man kan erkänna man tänkte fel. Oavsett tror jag de vill gå i större antal. Tror det blir ett mindre vattenbyte på söndag och en snabbkörning med dammsugaren och plocka lite bajs och nitriter. Kan bli lek då. Tror annars det blir lek nästa vattenbyte nästa helg. Dominanta hanen är igång igen. Och par honor är runda och fina med rom. Minst två honor närmar sig lek.[/QUOTE]

Sjutton vad snabbt det går, håller tummarna.
#62 - 6 september 2019 19:07
[QUOTE=Ekenberg;n2408020]

Sjutton vad snabbt det går, håller tummarna.[/QUOTE]

PH, temperatur och mat. Har man koll på dessa värden så är det lite som att erbjuda dom ett V.I.P rum på ett exklusivt hotell. Då kan allt hända i "sänghalmen". :)
#63 - 6 september 2019 19:25
[QUOTE=Malawi_forever;n2408023]

PH, temperatur och mat. Har man koll på dessa värden så är det lite som att erbjuda dom ett V.I.P rum på ett exklusivt hotell. Då kan allt hända i "sänghalmen". :)[/QUOTE]

Kör lite samma princip nu när diskusarna fått eget rum ;)
#64 - 7 september 2019 19:11
Uppdatering:

Beställt ny mat. G.B rekommenderade den som heter Green till Mbuna. Och sen den som heter Acai för stimulera lek. Green innehåller 5% Moringa Oleifera löv (pepparrotsträd), och 5% Chlorella (superalger). Samt en massa antioxidanter, vitaminer och spårämnen. Acei vet de flesta vad det är för bär. Stimulerar lek och färg. Så efter 10 dagar ska matbytet märkas. Inte så att de inte är färggranna nu. Men för plocka fram det det där lilla extra.
#65 - 9 september 2019 20:28
Uppdatering:

Flera honor börjar bli runda och goa. Dominanta hanen aktiv men honorna är nog inte riktigt redo. Tror det blir "Kethup" effekten när de kommer igång.

Inte många som kanske vet att alla Röd Zebra varit blåa en gång i tiden. Har en hona som har mycket tendens till att visa lite blå. Inte alls lika orange som de andra. Väldigt ovanligt. Hon kommer nog inte bli blå, men hon har nog definitivt en gen för blå honor. Hon är inte en av dom honor som är närmast lek. Men jag kommer hålla koll på henne.

#66 - 9 september 2019 20:33
Spännande :)
#67 - 9 september 2019 20:37
[QUOTE=Ekenberg;n2408214]Spännande :)[/QUOTE]

Honorna fortfarande lite på gränsen mogna. Och beställt ny mat som ska få igång dom.
#68 - 13 september 2019 14:17
Första lek på vildfångade Röd Zebra.

https://www.dropbox.com/s/4dh3sst04u...60339.mp4?dl=0

Hanen flyttad till annat kar där han får gå med odlade små röd zebra som sällskap, så att någon av de andra hanarna nu får chans att leka av en annan hona i avelskaret.

Hane 2 i rangen har tagit över Hane 1:s grotta och försöker redan locka in honor för lek. Ser riktigt bra ut. Där är bra fart på honom och flera honor är tjocka och runda med rom.

Hoppas på en lek till inom närmaste dygnet. Har det inte hänt får de ett litet vattenbyte i morgon. Då förvånar det mig inte om det kommer en lek till.

Vattenbyte och lite Acai gjorde susen.
#69 - 13 september 2019 18:55
Jätte kul :) bra ide att ge flera hanar chansen.
#70 - 14 september 2019 08:56
[QUOTE=Ekenberg;n2408328]Jätte kul :) bra ide att ge flera hanar chansen.[/QUOTE]

Ja hane 2 är redan i stöten och försöker locka honor in i grottan. Står och funderar på om man borde flytta även honan som munruvar. Har aldrig odlat Röd Zebra. Men vissa arter är svåra att få mer än en hona att munruva samtidigt i fångenskap.

Vet inte hur Röd Zebra är.Den hona som nu ruvar simmar runt och är lite "the queen" bland honorna just nu. Kanske hämmar andra honor att vilja leka?

Har du eller annan erfarenhet av just Röd Zeba om detta? Fått flera att ruva i samma kar?
#71 - 14 september 2019 14:28
Uppdatering:
En hona går nu och ruvar. Flyttade hanen direkt efter lek till annat kar där han får gå med odlade ungfiskar som sällskap. Han har det okej där. Han får gå där och länkta efter lek och honor.

Hane 2 i rang har tagit över "leggrottan". Han försöker locka till sig honor men han har inte riktigt hittat "tekniken". Ett par honor närmar sig lek. Runda och fina. Men än så länge ingen av dom som bjudit upp till dans med hane 2. Jag tror det kommer dröja lite till nästa lek. Möjligen till nästa helg då det blir vattenbyte igen. Blir inget i veckan.

Just nu otroligt härlig harmoni i karet. Honor simmar i stim fram och tillbaka. Lite som naturligt beteende på Minos Reef.

Hane 2 gräver i sin grotta och vaktar den. Hane 3 vet sin plats. Men hans tid kommer när hane 2 har lekt. Hane 1 kommer sen vara redo igen när hane 3 har lekt. Troligen väldigt sugen på leka när han varit borta från honorna så länge. Gäller bara hålla honorna runda och fina så de bjuder upp till lek.

Just nu får de äta en kombination av Dr. Bassleer Green som innehåller pepparotsträdblad, chlorella och mycket grönt, perfekt mat för Mbunor, samt den som innehåller Acai för färg och lek. Sen får de lite vita mygglarver då och då.

Ja, vi får se. När alla tre hanar lekt och flera honor, så tror jag att tempot på lek ökar. Gäller bara få igång "hjulen" nu i början. Hitta rätt parametrar med mat, vatten och temperatur.

För de som undrar om Back to Nature riverstone:
De har blivit riktigt snygga med alger på. Nu ser de mycket naturtrogna ut.
#72 - 14 september 2019 15:33
[QUOTE=Malawi_forever;n2408339]

Ja hane 2 är redan i stöten och försöker locka honor in i grottan. Står och funderar på om man borde flytta även honan som munruvar. Har aldrig odlat Röd Zebra. Men vissa arter är svåra att få mer än en hona att munruva samtidigt i fångenskap.

Vet inte hur Röd Zebra är.Den hona som nu ruvar simmar runt och är lite "the queen" bland honorna just nu. Kanske hämmar andra honor att vilja leka?

Har du eller annan erfarenhet av just Röd Zeba om detta? Fått flera att ruva i samma kar?[/QUOTE]

Jag hade flera honor som munruvade samtidigt, men jag flyttade ju aldrig någon hane så jag misstänker att samma hane lekte av alla honor som var på lekhumör på en och samma gång. Brukade flytta över alla tuggande honor till ett och samma kar så fick de gå i lugn och ro, brukade funka bra. Flera mammor med flera kullar samtidigt.
#73 - 14 september 2019 15:48
[QUOTE=Ekenberg;n2408356]

Jag hade flera honor som munruvade samtidigt, men jag flyttade ju aldrig någon hane så jag misstänker att samma hane lekte av alla honor som var på lekhumör på en och samma gång. Brukade flytta över alla tuggande honor till ett och samma kar så fick de gå i lugn och ro, brukade funka bra. Flera mammor med flera kullar samtidigt.[/QUOTE]

Tack för svar Ekenberg. Hon får gå kvar. Sen får hon flytta. Som jag brukar göra några dagar innan de tänker spotta. Man får bara ha koll på att det inte blir för stort så hon spottar tidigare. Men jag brukar ha bra koll och få stora kullar.

Jag kan ju alltid flytta tillbaka hane 1 nästa helg om det inte kommer lek på de andra hanarna. Men jag tror de andra honorna behöver några dagar till för bli romstinna.

Förhållande är perfekta just nu. Och dom är tokiga i nya maten.
#74 - 14 september 2019 18:59
Jätte kul att höra. Jag fick ju i princip plocka ut allt ur mitt malwikar för att fånga fire fish gruppen. Som nu är levererad till nytt hem. Känns skönt. Mitt malawikar kändes lite för brokigt, inte bråkigt utan lite för mycket olika fiskar. Nu är det mbuna som är udda men de skall få gå kvar ett tag till.

Det gäller ju att inte vänta för länge när man flyttar tuggande honor så att de spottar ynglen innan man flyttat. Men du vet ju vad du gör. Jag flyttade mina rätt snabbt och lät dem gå kvar rätt länge hos ynglen efter de spottat. Men jag har ju aldrig gjort som alla andra
#75 - 15 september 2019 09:24
[QUOTE=Ekenberg;n2408379]Jätte kul att höra. Jag fick ju i princip plocka ut allt ur mitt malwikar för att fånga fire fish gruppen. Som nu är levererad till nytt hem. Känns skönt. Mitt malawikar kändes lite för brokigt, inte bråkigt utan lite för mycket olika fiskar. Nu är det mbuna som är udda men de skall få gå kvar ett tag till.

Det gäller ju att inte vänta för länge när man flyttar tuggande honor så att de spottar ynglen innan man flyttat. Men du vet ju vad du gör. Jag flyttade mina rätt snabbt och lät dem gå kvar rätt länge hos ynglen efter de spottat. Men jag har ju aldrig gjort som alla andra[/QUOTE]

Det brukar gå bra. Röd Zebra lär vara bra på hålla ägg och yngel. Jag behöver ta ur stenarna när hon ska fångas. Och har hon spottat något yngel så lär jag se dom.

Idag blir det ett litet vattenbyte. Så får vi se om någon hona vaknar till. Annars får det vänta till nästa helg.
#76 - 15 september 2019 13:07
..
#77 - 15 september 2019 15:33
Det blir massor med yngel ;)
#78 - 20 september 2019 14:01
[QUOTE=Ekenberg;n2408406]Det blir massor med yngel ;)[/QUOTE]

Tycker just nu synd om min dominanta hane. Han har valt ut en hona som verkar redo på alla sätt och vis. Och hon får vara i hans grotta. Han gör allt för få henne till lek. Darrar som värsta Flamencodansaren och färgar upp sig. Flörtar och gör sig löjlig inför hela gruppen.

Hon ser redo ut på alla sätt. Tjock och rund med rom, tendens till lite äggläggningsrör. Försökte hjälpa dom ett mindre vattenbyte och lite svarta myggisar.Det känns väldigt nära men ändå inte. När honan väl får vara i grottan brukar det sluta med lek. Nu ser det mer ut som hon bara har en relation och tycker hon är i ett förhållande.

Hm, får fundera på nästa drag.
#79 - 20 september 2019 15:12
Det är inte alltid kärlek vid första ögonkastet, hon kanske vill lära känna honom innan hon släpper till ;)
#80 - 20 september 2019 15:21
[QUOTE=Ekenberg;n2408551]Det är inte alltid kärlek vid första ögonkastet, hon kanske vill lära känna honom innan hon släpper till ;)
[/QUOTE]

Jasså hon är den typen. [:)]
#81 - 21 september 2019 11:13
[QUOTE=Ekenberg;n2408551]Det är inte alltid kärlek vid första ögonkastet, hon kanske vill lära känna honom innan hon släpper till ;)
[/QUOTE]

Flyttade den ruvande honan. Så nu får hon gå i eget kar. Och ett vattenbyte.

Nu är det full rulle i lekkaret.

Både Hane 1 och 2 försöker leka av honor. Fast hane 2 får sig en tillsägelse då och då. Han får nog vara snabb om han ska befrukta en hona i andra grottan. Kanske om Hane 1 kommer igång med sin hona i sin grotta får han vara ifred med annan hona. Minst två honor ser redo ut.

Hane 2 ger sig inte. Försöker trots riskerna med Hane 1. Otrolig drift de har.
#82 - 21 september 2019 12:20
Jag hade ju mina mbuna i ett 375 och runt 40 stycken. Tror att det var svårt för dominanta hanen att hålla koll på vad som hände överallt många grottor att vakta. Hos mig var det snarare så att honorna verkade mest lekvilliga med den dominanta hanen, nästan så att de sökte upp honom en tvärt om
#83 - 21 september 2019 12:47
[QUOTE=Ekenberg;n2408566]Jag hade ju mina mbuna i ett 375 och runt 40 stycken. Tror att det var svårt för dominanta hanen att hålla koll på vad som hände överallt många grottor att vakta. Hos mig var det snarare så att honorna verkade mest lekvilliga med den dominanta hanen, nästan så att de sökte upp honom en tvärt om[/QUOTE]

De här honorna verkar vara lite mer "pretty". [:-18]
#84 - 21 september 2019 13:12
:cool:
#85 - 21 september 2019 14:16
[QUOTE=Ekenberg;n2408572]:cool:[/QUOTE]

Kan inte bli mer perfekta förhållande nu. T.o.m så Hane 3 ibland utmanar Hane 2 om andra grottan. Alla tre hanar på G. Men honorna är tröga. :(
#86 - 21 september 2019 15:22
Nu håller även honan på att städa ut grus ur grottan. Är det någon jämnställdhets-parning på gång?

Har jag inte sett tidigare. Börjar bli lite skum på fiskarna jag köpt.
#87 - 22 september 2019 11:15
[QUOTE=Ekenberg;n2408406]Det blir massor med yngel ;)[/QUOTE]

Där kom andra leken!

Två honor går nu och munuvar i eget kar för inte bli stressade av hanarna. Första honana har troligen runt 20 yngel. Andra honan som lekte idag är större runt munnen och där är det nog närmare 30 ägg.

Hane 1 och 2 är flyttade till eget kar. Inga problem de går ihop så länge där inte är honor. Hane 3 är kvar i lekkaret med övriga honor. Ingen tendens just nu till lek. Men det märks att andra honor börjar bli mer aktiva. Särskilt en hona. Det verkar vara någon form av hierarki även hos honorna. Därav flytten av de som munruvar.
#88 - 24 september 2019 18:50
Tredje lek på gång. Snart. Kanske nästa vattenbyte.

När hane 3 lekt får Hane 1 och 2 kommer tillbaka till lekkaret. Sen får hona 3 gå till eget kar med lite sällskap av väldigt unga Mbunor. Som det är i det vilda.
#89 - 25 september 2019 18:30
Så nära lek nummer 3 nu. Med Hane 3 som är otroligt snygg. I klass med Hane 1.

Och om jag ska gissa med en hona som är närmare hur de såg ut förr. Många tror att honorna ska vara jätte orange. Men från början var de blå. Denna hona har ett lätt skimmer av blått bakom den orange färgen. Hur konstigt det än låter så har honorna färgat ut och fått mer skimmer av isblå i färgen. Inte jättemycket. Men man ser den. Alla honorna har en lätt ljusblå färg på fenor utom ryggfena. De här två vill jag verkligen få lek på.
#90 - 27 september 2019 17:02
I morgon bär det av till att hämta fler vildfångade. Eller kanske ett gäng Metraclima Estherea MC/OB. Om det ser riktigt fina ut kan det vara något att odla på. Inte ofta man ser dom i handeln. Annars kör vi på med fler vildfångade Minos Reef. Börsen ska luftas.
#91 - 27 september 2019 19:30
Lycka till, väntar med spänning på flera foton ;)
#92 - 28 september 2019 13:32
..
#93 - 28 september 2019 17:44
..
#94 - 28 september 2019 18:07
Tack, tror ingen kommer att sakna dig :)
#95 - 28 september 2019 20:39
Som man sår får man skörda. Man kan inte hoppa på folk hur som helst och du gjorde bort dig så hoppas du lärde dig nåt! Om du bett om ursäkt till berörd så hade det vart en annan femma..
#96 - 29 september 2019 03:15
Och där kom trollen fram.
#97 - 29 september 2019 06:08
[QUOTE=c90368;n2408922]Tack, tror ingen kommer att sakna dig :)[/QUOTE]

Trevlig du är. Kanske är så.
#98 - 29 september 2019 06:14
[QUOTE=åheim;n2408923]Som man sår får man skörda. Man kan inte hoppa på folk hur som helst och du gjorde bort dig så hoppas du lärde dig nåt! Om du bett om ursäkt till berörd så hade det vart en annan femma..[/QUOTE]

Och hur kan du vara säker på att jag inte bett om ursäkt? För övrigt vad har du lärt dig? Du gör precis samma sak som jag gjorde. Ger någon öppet kritik. För mig är det utagerat mellan mig och den personen. Sen att vi inte landade i samsyn om varför det blev som det blev är en annan sak.

Men ska vi vara ärliga. Hur utvecklande är Zoopet? Det är samma lilla gäng som sitter och skriver (inklusive mig själv). Inte för mig.

Annons