Odla malawi???

#1 - 15 januari 2008 14:18
Hejsan.

Är så att jag har planer på att odla lite malawi, lägg märket till att lite är understruket.

Mina planer är:

Sätta upp mitt 100L och ha en pump på ca 400-500l/h inreda med sandbotten (10cm djupt) och sist några grottor. tänkte också ha ett luftdrivet filter, vet inte vad det heter nu.

Har sedan ett 50L som jag tänkte ha som "spott" kar och ett 40 och förhoppningsvis ett 240 till uppväxt!

Hade sedan tänkt att ta ett par eller en hane flera honor från mitt "fina" 240 jag har uppe och flytta till 100 så de kan leka:).
När de har lekt så flyttar jag honan till "spott"karet och hanen tillbak till det fina.

Men jag vet inte hur det blir med fiskarna i det "fina" karet då.
Hur blir de med fiskarna jag släpper i och ur?
kommer de bli jagade?

Hade tänkt att starta med ett benga par, för de blir jagade av socolofiarna nu. och när de har lekt så släpper byter jag ut dem mot socolofiarna.
(lämpligt 1+2 eller 1+1?)

Alla tips och idéer är varmt välkommna!

Ps. vill gärna ha svar innan helgen då jag hade tänkt att
sätta mina planer i verk.

Mvh// Axel
#2 - 15 januari 2008 14:34
Det låter smart, men det det känns som om det är nackdel att ha 1+2 då hanen endast har en hona/fisk att "hacka" på och ta ut sina agressioner på. Men förövrigt verkar det riktigt smart;) Ser fram emot bilder ;)
Lycka till!
#3 - 15 januari 2008 15:54
Auolonocaror överlag blir lätt jagade av mbunas.
Om du vill ha lek så är det enklare att ha fler honor. 1+1 eller 1+2 är ingen garanti för att få till någon lek.
#4 - 15 januari 2008 16:28
okej.. tack för svaren.

Men ska jag ha 1+3 socolofi då?
Har tyvär inte fler benga honor men ska kanske köpa en till hona då.

hur funkar de med att släppa i och ur fiskar då? och räcker volymen och pumpningen?
#5 - 15 januari 2008 16:57
Vill man ha lek av en specifik art brukar ofta artakvarium vara det bästa (dvs att du bara har ex. 2 hanar av en art till en grupp honor i lämligt kar). Ju mindre man behöver flytta dem desto bättre, att flytta dem innebär alltid en risk och en tid för acklimatisering.

Tänk på att det skall vara enkelt att håva den hona som du fått lek på från "lek-karet", för att sedan snabbt/bekvämt slänga i "spottkaret"... Sparsam inredning både i lekkar, spottkar och i karet för uppväxt! Överdimensionera filtret i tillväxtakvariumet och ha bara ett täckande lager grus på botten, ev växter kan man ha i kruka/burk.
#6 - 15 januari 2008 19:07
Hagi skrev:
Vill man ha lek av en specifik art brukar ofta artakvarium vara det bästa (dvs att du bara har ex. 2 hanar av en art till en grupp honor i lämligt kar). Ju mindre man behöver flytta dem desto bättre, att flytta dem innebär alltid en risk och en tid för acklimatisering.

Tänk på att det skall vara enkelt att håva den hona som du fått lek på från "lek-karet", för att sedan snabbt/bekvämt slänga i "spottkaret"... Sparsam inredning både i lekkar, spottkar och i karet för uppväxt! Överdimensionera filtret i tillväxtakvariumet och ha bara ett täckande lager grus på botten, ev växter kan man ha i kruka/burk.

jo hade inte tänkt att ha någon inredning alls i tillväxt karen eller kanske någon tegelsten eller liknande, men hade inte tänkt att ha bottensubstrat för då blir det lättare att hålla rent.
i spott karet hade jag tänkt att ha många små grottor. och en eller två till honan. bör jag ha bottensubstrat där?

Kom på att jag ska börja med socolofiarna istället, funkar det att ta en hane och två honor till mitt 100L eller blir de för få kvar då? 1+1 ? sedan undrar jag också om det går fortare ifall man byter hane efter att första honan har börjat att ruva?

Kommer med bilder till helgen.;)
#7 - 15 januari 2008 19:26
Tyvärr tycker jag ditt projekt verkar lite dumdristigt.
1+1 eller 1+2 resulterar oftast i att honan/honorna blir ihjälstressade och är det då dessutom bara ett 100 liters akvarium med väldigt få gömställen känns det som risken för detta är väldigt stor.
Dessutom är det väldigt svårt och "beställa" yngel har jag märkt och de kommer istället när du minst anar det.

Känns som jag låter väldigt negativ nu men det e vad jag tycker varjefall.

Känner du sen att det här kan lyckas så tycker jag absolut du ska prova.
Lycka till i alla fall! :)
#8 - 16 januari 2008 10:16
axeisi skrev:
jo hade inte tänkt att ha någon inredning alls i tillväxt karen eller kanske någon tegelsten eller liknande, men hade inte tänkt att ha bottensubstrat för då blir det lättare att hålla rent.

i spott karet hade jag tänkt att ha många små grottor. och en eller två till honan. bör jag ha bottensubstrat där?

Kom på att jag ska börja med socolofiarna istället, funkar det att ta en hane och två honor till mitt 100L eller blir de för få kvar då? 1+1 ? sedan undrar jag också om det går fortare ifall man byter hane efter att första honan har börjat att ruva?

Kommer med bilder till helgen.;)

Det brukar vara bra med ett tunt lager mörkt grus för att inte fiskarna skall känna sig stressade, men det är som du säger lättare att hålla koll på matrester utan bottengrus. Men i spottkaret kan jag ej se att du behöver mata så hårt att du behöver vara utan grus. Har du inte grus så se till att det är något mörkt under karet iaf.

Kläck artemia om du vill ha en god tillväxt på de nyspottade ynglen.

Jag tycker också att du bör ha fler honor, men det går att sätta ihop 1+1 om man vill ha lek av just det paret av någon anledning, se bara till att det finns chans för honan att undkomma. Och kör du på den varianten så se till att honan får vara själv ett tag i den nya burken innan du introducerar hanen. Annars fungerar det oftast bäst med grupper av fiskar när det gäller de flesta mbuna, några hanar till ett gäng honor. Då sprids dessutom hanarnas aggressioner på flertalet fiskar, de får fullt upp med att hävda revir (om de är revirhävdande) och med att jaga och "bråka" med andra hanar, så honorna undslipper det värsta av trakasserierna. Dessutom triggar det ofta till lek med lite konkurens verkar det som. Ensamma par, eller ensam hane med ex 2 honor kan faktsikt bli lite "lata" och inte så produktiva som fiskar som går i grupp, detta gäller inte alla fiskar naturligtvis...
#9 - 16 januari 2008 17:28
tulle89 skrev:
Tyvärr tycker jag ditt projekt verkar lite dumdristigt.

1+1 eller 1+2 resulterar oftast i att honan/honorna blir ihjälstressade och är det då dessutom bara ett 100 liters akvarium med väldigt få gömställen känns det som risken för detta är väldigt stor.

Dessutom är det väldigt svårt och "beställa" yngel har jag märkt och de kommer istället när du minst anar det.

Känns som jag låter väldigt negativ nu men det e vad jag tycker varjefall.

Känner du sen att det här kan lyckas så tycker jag absolut du ska prova.

Lycka till i alla fall! :)

Somsagt hade inte tänkt att göra det Super serriöst.!
Isåfall skulle jag sattsat på större och fler kar.
Men ska iafall testa och se om det blir resultat.

Hagi:

Okej ska har lite sand i alla karen då. vilken storlek är bra på bottensubstrat i yngelkaren? Engelsksjösten? 2-3mm

Hade tänkt att ha lite fogsand i spottkaret ca 1-2cm det räcker vell?

Men börjar med socolofi då så det blir 1+2 iafall.. sen kommer det ju vara 1+1 med benga och det är vell lungt?

Ska också försöke inreda så hanen tar rivir i ett hörne
#10 - 17 januari 2008 00:28
Jo, sjösten i normal storlek är lämplig att hålla ren om man har ett tunt lager.
Det räcker att det täcker lite, bara så att fiskarna har något substrat under sig.

Kör på du, det ska nog gå bra. Ett bra tips är att ha typ elrör (inte så snygga, men praktiska) i olika storlekar, i hoptejpade buntar, i lite olika dimensioner på botten samt att knyta upp någon i lämplig dimension i något av hörnen nära ytan (stressade fiskar tenderar att söka skydd uppe i hörnen). Detta så ex. stressade honor kan få andrum. Det är riktigt bra om det skiljer sig åt i storlek mellan hane och hona, då kan man hitta storlekar där bara honan kan komma in. Tyvärr skiljer det ju inte så mycket mellan hona/hane i storlek vad beträffar många Malawi...

Det är lätt att fånga fisk ur dem också, bara att ta 2 håvar i varsin ände och röra på bunten så sitter de i håven, eller så lyfter man upp bunten med håvarna och så häller man ut fisken i någon av håvarna ovan ytan!

Jag skulle ha haft en ganska stor "revirsten" ex i ett hörn, och så lite av de anordningar jag pratar om för honans/honornas tillflykt som är lätta att ta upp och som är lätta att fånga fisk ifrån...

Lycka till!
#11 - 17 januari 2008 15:30
ojj.. smart idé med elrören, det ska jag testa!.

Ska bara införskaffa mig en pump och filtermatta och sand i morgon sen ska det grejjas:)

Är det bla med blästersand tror ni eller blir det för ljust? (Biltemas)
Ska jag bygga en grotta till hanen ellet ska jag lägga det så att han måste gräva ur en?
#12 - 17 januari 2008 16:24
Biltemas lästersand är rätt så ljus men absolut inte för ljus. Har den i alla mina kar och är sjuukt nöjd med den. Billig e den ju osså ;)

Bygg upp så han får en grotta men han kommer med största sannolikhet att ggräva ändå så var noga med att ha antingen liggunderlag eller frigolit under så du inte råkar på några tråkigheter.
#13 - 17 januari 2008 19:31
börjar närma sig nu. :).
Undrar bar sist (tror ja) hur länge bör man fiskarna gå ihop?
eller bör de lek efter 1-3 dagar?

Hade också tänkt att lägga stenar i mitten av akvariet från bak till frammsidan hade tänkt att de ska funka som revir gräns. tror ni på nått sådant? och tror ni att det räcker med ett 40L eller 25L spott till honan? vet att de är litet men det är ju under kort period?då får jag nämligen större till uppväxt vilket är bra:) bästa skulle ju vara om 25L räcker.
#14 - 17 januari 2008 19:52
Finns ingen gräns för när de leker. De kan leka precis efter du släppt i dem om du har tur. Har du otur så leker dom inte alls. Hanen blir istället för "på" och jagar ihjäl honorna.

Försök ordna till en hel del gömställen för honorna. Men se till så hon kan gömma sig nånstans. Elrören är en bra idè. Har själv lekrör i gamla dräneringsrör som funkar perfekt. Honorna söker sig direkt dit när de går och tuggar.

Storleken på spottkaret borde räcka med 40 liter. Jag kör själv med ett 54 liters som funkar utan problem. Bara att flytta sedan när ynglen är någon vecka gamla och honan kommer ur.
#15 - 17 januari 2008 20:07
okej..
Jo jag frågade hur lång tid det skulle ta så jag skulle vet hur länge jag ska ha honan i, vill ju undvika att hon blir ihjäl jagad! när går gränsen när man ska avbryta om de inte leker?

Tror ni det kan funka med sånna revir gränser jag pratar om?
#16 - 17 januari 2008 21:09
Egentligen när du ser att hon inte får lugn och ro nånstans. När han är för aggresiv mot henne.
Revirgränser vet jag inte. Det beror också helt på hur hanen är. Vissa hanar funkar inte ens att ha i stora kar just för att dom tar hela karet till sitt revir.
Men det är en vettig idè så försök. Funkar det inte så får du ta itu med det då :)
#17 - 19 januari 2008 12:31
Har du bara en hane kommer han antagligen att betrakta hela burken som sitt revir!

Tänk på att "köra in" akvariet ordentligt innan du släpper ner dina tilltänkta föräldrar (om du är rädda om dem). Ett akvarium brukar ha uppnått balans efter ca 2-3 månader. Kör i någon "skitfisk" som du använder vid inkörning av systemet...

Går det segt med leken, prova att mata med svarta mygg -det brukar kunna trigga till lek, speciellt om du matar med levande nu till våren. Då brukar det smälla till ;)

Fiskar brukar sällan leka på beställning, man vet aldrig, ibland kanske paret inte passar ihop och om man byter hane eller hona så leks det på en gång. Det är så olika! Förändring i vatten/foder triggar till lek är min fasta övertygelse när det gäller dessa firrar. En hona som blir för hårt ansatt innebär sällan lek!
#18 - 19 januari 2008 20:33
Hagi skrev:
Har du bara en hane kommer han antagligen att betrakta hela burken som sitt revir!

Tänk på att "köra in" akvariet ordentligt innan du släpper ner dina tilltänkta föräldrar (om du är rädda om dem). Ett akvarium brukar ha uppnått balans efter ca 2-3 månader. Kör i någon "skitfisk" som du använder vid inkörning av systemet...

Går det segt med leken, prova att mata med svarta mygg -det brukar kunna trigga till lek, speciellt om du matar med levande nu till våren. Då brukar det smälla till ;)

Fiskar brukar sällan leka på beställning, man vet aldrig, ibland kanske paret inte passar ihop och om man byter hane eller hona så leks det på en gång. Det är så olika! Förändring i vatten/foder triggar till lek är min fasta övertygelse när det gäller dessa firrar. En hona som blir för hårt ansatt innebär sällan lek!

Tackar! inressant läsning! man lär sig något nytt varje dag:P

Men nu har jag börjat grubbla lite över filtrena igen.
Vet inte hur jag ska få så stor och bra filteryta till karen. ?

Har en 400L/h pump (innerfiler) med mycket liten filter yta, funderar på om det räcker att stoppa ner punpen i en bunt med grov filtermatta?
Den hade jag tänkt att ha i antingen spott eller lek karet, vilket rekomenderar ni?.

Har också kollat på lite andra pumpar, tror ni http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp kan funka? så att man bygger en filterkammare av något slag? fast vill helst inte limma något på glaset. finns det andra lösningar med en sån pump?

Kan man bygga som en låda med filtermattor och ha den i ?

Hur stort filter och cirkulation ska jag ha i spott karet?

Ojj mycket frågor blev det:P

Axel
#19 - 19 januari 2008 20:37
Ojj länken funka inte:S sök på 733004 så hittar ni den :)
#20 - 20 januari 2008 09:44
Gör en filterkammare av filtermatta:
Du kan köpa en filtermatta (10ppi) i ex 50x50x5 cm, skär den i samma storlek som akvariets kortsida + 1-2 cm på bredden, kläm fast den och lämna tillräckligt utrymme bakom för pumphuvud. Bara gör ett litet hål (snitt) uppe i filtermattan där du drar igenom utblåset med en slang. Ska du ha pumpen liggandes mot botten kan du lägga en passande bit matta under för att slippa vibrationerna och oljudet (den mattan förhindrar då också att den stora mattan glider in mot akvariets kortsida nere mot botten)

Vill du kan du ha två (2) tunnare mattor på säg 3cm istället så gör du bara ren 1 i taget, men jag anser inte att du behöver göra så, det blir lite krångligare...

Enkelt, bra, praktiskt, stor filteryta, minimalt underhåll!
Bilagor:
#21 - 20 januari 2008 10:09
Inne på Hagis idè. Du kommer få mycket större nytta av en filterkammare. Den ger större filteryta än vad innerfilter nånsin kommer göra.

Angående lek. Var beredd på att du kommer få byta ut en del av dina vuxna fiskar.
Som Hagi säger så är det helt enkelt inte alla fiskar som vill leka. Så ibland måste man byta ut en hane eller hona och då går det utan problem. Du märker efter det ungefär vilka som leker och kan satsa på dom.
#22 - 20 januari 2008 12:12
att jag inte tänkt på de, har alltid tänkt på en sånn man har i ena hörnet :P

En sånn ska jag göra då!. men tror ni den pumpen kan fungera?
och hur ska jag göra i mitt lilla uppväxt kar (40L) om jag gör filterkammare blir det ju ännu mindre yta kvar? fast jag kommer ju kunna mata mer. hur skulle ni gjort?
#23 - 20 januari 2008 13:20
Jag skulle ha gjort filterkammare i bägge, det är överlägset ur biologisk synpunkt. Dina fiskar kommer att må bättre och växa bättre med ett överdimensionerat filter, och det är tillväxt man vill ha i ett yngelkar, dessutom minskar risken för förgiftning av vattnet, man vill ju kunna mata på skapligt med yngel för att få en snabb och jämn tllväxt.

Du tar ju bort en del simutrymme, men vattenvolymen blir i princip oförändrad. Det finns pumphuvud som bygger ca 4 cm bakom, med filtermassa bygger du bort max 10 cm på det lilla karet, det är ju bara ett spottkar! Fördelarna överväger nackdelarna... Du kan ju gå på en 3cm tjock matta i det lilla karet om du vill så bygger kammaren inte så mycket!

Lycka till!
#24 - 20 januari 2008 15:31
okej.. men funkar det med en sån pump som jag länkar?

Eller ska jag köpa någon i någon zooaffär?
#25 - 20 januari 2008 16:53
Har ingen aning, det står inte vilken effekt den har! Det blir bra om du pumpar akvariets volym (minst) 3 ggr /timme

Den här funkar nog fint till dina spottkar, smidigt format dessutom:
http://www.pwss.se/product.php?productid=1920&cat=293&page=1
#26 - 20 januari 2008 19:12
har funderatt lite på hur jag ska göra när honan har spottat, är det riskabellt om hon går med yngela ett litet tag medan hon får krafter tillbak?
Och hur gammla måste ynglena vara för att klara en flytt från spott karet till tillväxt?
#27 - 20 januari 2008 23:07
Menar du om det är riskabelt för ynglena eller honan?
Honan bör nästan gå några dagar o äta upp sig för oftast blir de lite jagade när man stoppar tillaka dem. O för ynglenas del så är det ingen fara och gå med mamman. Hon vet att de är hennes och äter inte upp dem.
Sedan när du kan flytta över dem till ditt tillväxtkar tycker jag du kan göra efter bara någon dag. Se bara till att du har ett filter som fungerar där sedan kan du ta och göra ett delvattenbyte där du häller ut 50% i tillväxtkaret och fyller på det med vatten från spottkaret så blir det ingen stor skillnad på vattnet till yngeln. :)
#28 - 20 januari 2008 23:12
Jag brukar låta honan gå kvar i ungefär en vecka, ibland något längre. Dels för att låta honan äta upp sig efter ruvningen som Tulle säger, och dels för att jag på något sätt inbillar mig att de gånger jag haft henne kvar längre har jag fått kvar större kullar. Ren vidskeplighet alltså ;)

Angående flytten så är det inte så jättenoga så länge du ser till att du är noga med vattenkvalitèn i det karet du flyttar till och har en bra filtrering där. Bättre med större akvarie omgående för att ge dem yta att växa på.
#29 - 21 januari 2008 07:40
Instämmer med Sacrium, du kan låta henne gå kvar ett litet tag. Honan är ju lite "sliten" efteråt så det är bra om hon får hämta sig. När du flyttar honan kan du flytta de små till ett tillväxtkar med detsamma oxå.
#30 - 21 januari 2008 16:56
okej va bra:) det var sånna svar jag ville ha ;)

men har funderatt lite hur det blir med nyttobakteriern, spott karet kommer ju inte alltid stå befolkat och vad händer med bakterierna om det inte bor något i karet på 1-2 veckor?
#31 - 21 januari 2008 17:14
Bra, du tänker ser jag ;)

Det är bra om du kan ha en firre där som du kan ta ur när det är dags att spotta, annars går det att mata sparsamt (utan att ha fisk) för att uppnå samma sak. Däremot är det ju så att du antagligen inte matar så mycket i spottkaret om du flyttar dem till ett tillväxtkar ganska omgående, så problemet blir antagligen inte så stort. Det går ju att köpa "bakterier" på flaska, men de är dyrare och tråkigare än att ha någon guppy eller så som kan gå där...

Karet bör ju inte gå tomt länge iaf, utan att du sätter fart på det innan, tycker jag!
#32 - 21 januari 2008 18:12
Släng i malyngel. De rör inte ynglen och de håller bakteriefloran igång.
#33 - 21 januari 2008 19:43
Sacrium skrev:

Här har vi en till som tänker ;) (själv pratar jag ibland först och tänker sen) :) Inte vilka malar som helst bör dock läggas till!
#34 - 21 januari 2008 19:56
Sacrium skrev:

Haken är bara att jag inte har några sånna:P men ska kanske försöka sätta lek på mina ancistrus då:P fast det dröjjer det är själv bara yngel:P

Funkar det med äppelsnäckor för att hålla igång bakteriekulturen.

Ååå har besluts ångest:P vet inte om jag ska ha ett 40L till tillväxt eller till spott. har och välja mellan ett 40 och ett 50 xD

fått ett nytt kar också antagligen runt 70L dock en spricka i botten men det går nog att lösa. det ska också bli uppväxt:)
#35 - 21 januari 2008 20:29
Du kan köpa ancistrusyngel för runt 10-20 kronor för det mesta.
Har du ett par i akvariet håller de rent för alger, håller bakteriefloran igång och det tar ett tag för dem att växa så de lär inte röra några yngel.

Annons