Odla L165

#1 - 8 december 2005 18:53
Ja, som ni ser har jag ju ambitioner utöver det normala (knasigt funtad).
Jag har läst och läst ang odling av denna underbara mal, men överallt ser jag då att de behöver en damm utomhus. Och i stort sett inget mer.
Frågorna är nu:
[list]
[*]Vid vilken ålder/storlek är de klara för "avel"?
[*]Kan man på ngt sätt odla dess i Sverige i damm? Eller går det på ngt sätt att odla i kar?

[*]Vad är det som gör att just damm annars är enda möjligheten? Att gräva sina hålor BÖR de kunna göra även i ett kar i rätt storlek.

[*]Vad behövs för en damm till dessa? Mer än dyn att gräva i, gömställen etc.

[*]Finns det någon sida där detta går att läsa om?

[/list]
#2 - 8 december 2005 22:13
I princip så kanske det skulle funka om du sätter fast ett långt rör på en av sidorna på akvariet så de kan göra sin "gång/håla" där. Fast det vet jag inget om ?!? :)

Ställ även dina frågor på www.goc.se
#3 - 9 december 2005 00:20
är storleken som gör att man inte kan odla dom i akvarie.
dels blir dom 50cm sen vill dom gräva.

kan minnas wayoff här men om ja inte blandar ihop de gräver dom gångar som blir flera meter långa.

sen beror det också på definitionen av akvarie.
ett akvarie kan ju i praktiken va på 200kubik men själv definierar jag akvarie efter vad man kan ha hemma och de blir upp till 1kb
#4 - 9 december 2005 01:13
Tackar och bockar för svaren. Ja det verkar inte vara ngn lätt match det där inte... *klurar*
Bara å se skillnad på könen är ju en hel vetenskap... *jobbigt*
#5 - 11 december 2005 07:35
De borde inte vara omöjliga i ett akvarium, de blir könsmogna mellan 20-25 cm SL (utan stjärtfena) och är enkla att könsbestämma när de väl blivit så stora.
I naturen gräver de ut hålor och inte kanaler (gångar) så jag skulle nog prova att använda en större rund kruka och vända upp och ner på, såga upp ett hål i sidan och limma fast ett tegelrör 15-20 cm med en diameter på 8-10 cm...sänka ner detta i botten på ett stort akvarium...sedan är inget omöjligt.
Problemet är nog att ge dem all den mat de behöver för att komma i lek kondition och det krävs rätt så kraftig filtrering då de avger mängder av restprodukter ;)

Mvh Janne
#6 - 11 december 2005 13:06
JE: okej, ja det lät ju inte som en dum idé... prova går ju!
Men frågan är ju då, att om de gillar att gräva sina hålor tar jag ju bort det genom att ge dom en klar "håla".
Men det klart, det går ju att prova med annat bottenmaterial som de kan gräva i + krukan med gång.
Ja det här tål att funderas på.
#7 - 11 december 2005 15:43
"Svensdotter" brukade skratta åt mig när jag sa att jag ville prova odla botior. (vill ff, men hon har slutat skratta..) Själv skulle jag inte ge mej på Segelfenare, men du är tuff Q, som provar ändå.

Men man måste ju få försöka, eller hur!
Det är det roliga juh, att prova nya saker!!!!
#8 - 11 december 2005 16:01
Måste bli ett stort odlingsakvarie på så där en kubik eller liknande, eller? :)
#9 - 11 december 2005 19:16
Pterygoplichthys gräver inte bara sina egna hålor...de använder gamla också eller stjäl någon från en annan mindre hanne ;)
Och om man bara sätter i ett par bör det räcka med ett 540 eller de måtten på botten arean.

Mvh Janne
#10 - 11 december 2005 19:29
Klart som attan att jag ska prova!
Annars vet jag ju inte om det går eller ej.

Fler frågor: På de flesta sidor jag hittat står det att deras bottenmaterial består av jord/lera/sand. Går det på lämpligt sätt att knussla ihop det själv, och vad för filter klarar upp det?
Hur djupt ska detta bottenmaterial vara? Jag har i mitt lilla kar (105 l) ca 4-6 cm botten, räcker det eller ska det överstiga 10 cm?
Det är ju trots allt stora firrar som ska grumsa vattnet.

Janne: ja det är tänkt att deras kar ska vara på 540 l. Och det borde räcka... tror jag, eller snarare hoppas jag, för annars säger nog hyresvärden stopp :)

Annons