Odla L134

#1 - 2 december 2007 17:41
Hej hopp!!!

odla är kanske lite fel att säga :P men men.
Jag är lite sugen på att försöka få någon av mina firrar att föröka sig! räkorna var inte allt för svårt så jag tänkte ge mig på L134. har en nu redan men är inte säker på om det är en hona eller hane.

finns det några bra länkar som ni kan skicka? eller är det någon som testat själv och har lite förlag???
#2 - 2 december 2007 18:01
Kan komma med förslag på någon annan L-mal som man kan testa med,
#3 - 2 december 2007 18:04
patriksg skrev:
Kan komma med förslag på någon annan L-mal som man kan testa med,

Varför någon annan när L134 är den snyggaste malen som finns?? ;)
#4 - 2 december 2007 18:07
jag vet ;) men jag är öppen för förslag. =) tror ni att det skulle gå vägen i ett 54L? Någon som vet när dom är mogna?
#5 - 2 december 2007 19:28
kolla på goc.se själv håller jag på och försöka odla L 168 och jag har fått hjälp på den sidan, mycket bra malsida :)
#6 - 2 december 2007 19:29
kunde inte bli medlem där av någon anledning :( man måste det för att kunna läsa artiklarna
Guest
#7 - 2 december 2007 19:44
patriksg skrev:
kunde inte bli medlem där av någon anledning :( man måste det för att kunna läsa artiklarna

Artiklarna på goc är för betalande medlemmar.

Annars så verkar det vara mycket nu om just L134.
skrev ett inlägg här som kanske hjälper dig lite.
#8 - 2 december 2007 19:45
härligt lutt =) tack så mycket!!
#9 - 2 december 2007 19:53
alcar skrev:
kolla på goc.se själv håller jag på och försöka odla L 168 och jag har fått hjälp på den sidan, mycket bra malsida :)

Jag har precis lyckats odla L168, Håller på att leka av mina L134 nu. Det man brukar få göra att är sänka konduktiviteten (RO-vatten), med detta menas vatten som renas med specielt filter, Dom har under dagen vissat upp lek beteende. Vattnet ligger idag på 150 MicroSiemens.

Men 54 liter rekomenderar jag inte att leka L134 i, knappt att äns ha dom i när dom är större sen. Men jag leker dom i ett 150l Akvarium.

Men lekgrottor är ett måste för att få lek, samt en lek grupp vet du att du har hona och hane?. Hur gammla är dom?

Det du kan göra om du inte har tillgång till RO vatten är att försöka trigga dom med vatten byten men kallare vatten än det som är i akvariet. Cirkulationen är viktig och bör ligga på 10x akvariets volym/timmen. grottorna bör vara 15 cm djupa och ingången är 3,5 cm bred och 2,5 cm hög

Lycka till
#10 - 2 december 2007 19:57
smegga skrev:
Jag har precis lyckats odla L168, Håller på att leka av mina L134 nu. Det man brukar få göra att är sänka konduktiviteten (RO-vatten), med detta menas vatten som renas med specielt filter, Dom har under dagen vissat upp lek beteende. Vattnet ligger idag på 150 MicroSiemens.

Men 54 liter rekomenderar jag inte att leka L134 i, knappt att äns ha dom i när dom är större sen. Men jag leker dom i ett 150l Akvarium.

Men lekgrottor är ett måste för att få lek, samt en lek grupp. Det du kan göra om du inte har tillgång till RO vatten är att försöka trigga dom med vatten byten men kallare vatten än det som är i akvariet. Cirkulationen är viktig och bör ligga på 10x akvariets volym/timmen.

Lycka till

Den jag har nu (kommer köpa en till om jag vill försöka få dom att leka) går i ett 180L kar, men jag har ett 54L som är tomt.. man kan inte flytta över malen när den är gravid?

Vill ha ett större kan att testa det i men det känns som att lägenheten blir lite full då :P
#11 - 2 december 2007 20:14
tror inte det är en sån bra ide men jag vet att folk flyttar sina yngel när dom har blivit kläckta och fisimmande
#12 - 2 december 2007 20:14
smegga skrev:

Men lekgrottor är ett måste för att få lek, samt en lek grupp vet du att du har hona och hane?. Hur gammla är dom?

Det du kan göra om du inte har tillgång till RO vatten är att försöka trigga dom med vatten byten men kallare vatten än det som är i akvariet. Cirkulationen är viktig och bör ligga på 10x akvariets volym/timmen. grottorna bör vara 15 cm djupa och ingången är 3,5 cm bred och 2,5 cm hög

Lycka till

hur många hadde du? könsfördelning?vad gav du dom för foder?
#13 - 2 december 2007 20:16
patriksg skrev:
Den jag har nu (kommer köpa en till om jag vill försöka få dom att leka) går i ett 180L kar, men jag har ett 54L som är tomt.. man kan inte flytta över malen när den är gravid?

Vill ha ett större kan att testa det i men det känns som att lägenheten blir lite full då :P

Nja riktigt så lätt är det inte, för att dom ska vara könsmogna behöver dom nog vara iaf 1½-2 år skulle jag tro. Och det är inte så lätt att se när malar är "gravida" eller romstinna. Och 54 liter tror jag är i det minsta laget för att leka en mal som blir 10-12cm.

Men för att du ska kunna leka dom tror jag att du kommer att behöva en ledtalsmätare och ett osmos filter. och 1 hane och 2 honor skulle jag ha som en lekgrupp.
#14 - 2 december 2007 20:19
okej, men då känns det lite litet med 54L.....
#15 - 2 december 2007 20:21
alcar skrev:
hur många hadde du? könsfördelning?vad gav du dom för foder?

Jag har en grupp på 4 stycken, 2 honor 2 hanar, Jag matar dom med Dr. Bassleers, och massa fryst mat svarta, röda mygg, cyklops och Artemia.

Det jag gjorde var att byta med kallt mjukare vatten, och konduktiviteten hamnade på ca 150 mS, Ph 7,0, KH 2...

Sen satte dom fart att leka. har nu ca 15 yngel som simmar runt.
#16 - 2 december 2007 20:23
hur gör man mär man matar med fryst foder? om man lägger i en bit så hamnar ju alt på olika ställen
#17 - 2 december 2007 20:24
patriksg skrev:
okej, men då känns det lite litet med 54L.....

Vad har du för annan fisk i ditt 180 liters? Du kan ju prova leka av dom i det.
#18 - 2 december 2007 20:25
alcar skrev:
hur gör man mär man matar med fryst foder? om man lägger i en bit så hamnar ju alt på olika ställen

jag lägger det i en kruka som man kan få med till sina akvarieväxter. stoppar ner den i gruset så tinar det och hämnar mest på det stället, men malarna brukar komma snabbt till krukan.

Dom börjar lära sig vad som gäller när krukan kommer
#19 - 2 december 2007 20:35
okej då förstår jag :) jag har 2 honor och 1 hanne när jag har matat med gurka så har den försvunnit efter ett dyngn ska prova med fryst foder får se
#20 - 2 december 2007 20:39
smegga skrev:
Vad har du för annan fisk i ditt 180 liters? Du kan ju prova leka av dom i det.

Pansarmalar, glasmalar och kulfiskar! jag tror att jag ska köpa nya kulfiskar snart (Dwarfpuffer) Kanske man ska se hur det går med dom =) dom kulfiskarna jag har nu asellus ska man tydligen inte kunna få att leka i akvarium..
#21 - 2 december 2007 20:41
jag skulle provar med någon mindre mer lättlekt mal som L104 med tanke på att du har andra fiskar och inte kan dra på cirkulationen
Guest
#22 - 2 december 2007 21:14
Smegga om du lyckades i 150mS så är jag verkligen imponerad....
Jag tror du menar 150uS:)
#23 - 3 december 2007 06:44
Lutt skrev:
Smegga om du lyckades i 150mS så är jag verkligen imponerad....

Jag tror du menar 150uS:)

Haha, du ser efter en hel helg slit i odlinglokalen så blir det fel. Klar jag menar 150 uS tänkte ju på Micro men symbolen är ju u. Bra att någon rättar mig:D

Annons