odla körsbärsräka som foder till andra fiskar ?

#1 - 16 september 2012 17:23
Hallå :) jag funderar lite på om man skulle börja odla körsbärsräkor i ett 80L akvarium o använde dem som mat till större fiskar som ska va i ett 450-500L akvarium, jag har förstått att dem ska va lätt odlade samt lättskötta.

Låter detta som en vettig idé tycker ni ? :)

Mvh Albin :)
#2 - 16 september 2012 18:10
Knappast.
Du hinner inte odla de mängderna räkor för att ge foder åt fisk i ett 450 liters akvarium. Då är det bättre att göra en räkmix och ge fiskarna istället:).
#3 - 16 september 2012 21:23
jag tänkte inte som huvud föda men typ trycka i nån räka ibland om de blir många :) o sen kan det nog vara kul o odla dem okså :)
jag menar har jag 100+ så bör jag kunna offra ångra eller ? :)

tack för svar
#4 - 16 september 2012 21:25
sen e de kul o titta på ju :P o mata dem med levande räkor hehe : )
#5 - 18 september 2012 16:06
Jag har haft lite av samma tanke men jag tycker det verkar som att körsbärsräkan är lite liten bara, nån som har koll på nått större som inte är svår odlat? Tittat i arkivet men tycker det verkar som att dom stora kräver att man vänjer över dom till bräcktvatten för att räklingarna ska överleva.. detta orkar jag inte, så vilken annan större räka som hellst.
#6 - 18 september 2012 19:21
jag tyckte körsbär värkade bäst, de blir j ändå 2.5-3cm ju och de förökar sig lättast utav alla räkor vad jag hör i alla fall :)

jag vill igentligen bara ha en stor koloni igentligen xD
#7 - 18 september 2012 19:55
Albin95 skrev:
Hallå :) jag funderar lite på om man skulle börja odla körsbärsräkor i ett 80L akvarium o använde dem som mat till större fiskar som ska va i ett 450-500L akvarium, jag har förstått att dem ska va lätt odlade samt lättskötta.

Låter detta som en vettig idé tycker ni ? :)

Mvh Albin :)

Jag brukar mata mina Crenicichla regani med körsbärsräkor. Det är VÄLDIGT underhållande att se gäddorna gå på räkjakt :)

Annons