Odla kardinaltetror?

#1 - 20 november 2004 16:49
Någon i sverige som har gjort det? hör att det är jättesvårt, låter som ett projekt man skanske skulle pröva senare??
#2 - 20 november 2004 19:35
Jag har svarat på liknande frågor om odling av kardinaltetror på följande sätt: Vilka andra tetror har du tidigare odlat?
Det kanske finns ett skäl att 99%(?) av kardinaltetrorna fortfarande är viltfångade - även om det finns massor av odlare i de asiatiska u-länderna som skulle hoppa jämfota om de kunde få det att fungera
#3 - 20 november 2004 19:38
True, det är bara därför jag är nyfiken på det, tänk er vilket projekt, få dem att må så bra som möjligt, optimera allt. (inte för vinnings skull öht utan enbart för nöjet)
#4 - 20 november 2004 19:43
Övning ger färdighet...
Kejsartetror kanske, glödbandstetror också, neontetror fortfarande en utmaning...
Därefter ett försök på kardinaltetror kanske...
#5 - 20 november 2004 19:44
Ursprungligen skickat av LadyTiera

True, det är bara därför jag är nyfiken på det, tänk er vilket projekt, få dem att må så bra som möjligt, optimera allt. (inte för vinnings skull öht utan enbart för nöjet)

Joo..nog vore det kul.
men som erikthur frågade dig om, vilka tetror har du odlat tidigare? en viss erfarenhet bör man ha. Kanske börja med någon lättare tetra? Har själv 50 citrontetror i mitt 720 som leker efter varje vatenbyte.
#6 - 20 november 2004 19:45
ok, bättre att mjukstarta, planerar inför framtida akvarier, tänk vilken tillfredställelse att få dem att må så bra så att man lyckas.
#7 - 20 november 2004 19:56
har inte odlat något ännu, (platy räknas inte) men jag gillar att planera och studerar gärna i ett halvår innan jag ger mig in på något, jag gillar att vara påläst.
#8 - 20 november 2004 20:54
Platy räknas visst, men de tillhör onekligen de lättare.

För odling går teori och praktik hand i hand, man måste ha båda delar för att lyckas. Läs på och prova sedan med successivt allt svårare arter så kommer "odlingsvisdom" med tiden. Du har helt rätt i att det mycket tillfredställande att lyckas med odling.
#9 - 20 november 2004 22:38
Jag har aldrig "odlat" kardinaltetra, men några yngel "uppenbarade sig" i min torv-inredd akvarium för några år sedan. (4 st).
För övrigt har dom odlats i Sverige,på 70-talet, -typ-, av en man vid namn Helmut Pinter.
mvh
#10 - 21 november 2004 10:35
Varför är det så svårt med Kardinaltetror? Är stimfiskar svårare än andra fiskar generellt?
#11 - 21 november 2004 11:02
Det beror på att de är krävande vad det gäller vattenvärdena (för att leka, alltså), att äggen är ljuskänsliga samt att ynglen är så pass små att de är svåra att utfodra...

Finns säker fler saker, men detta är vad jag kunnat läsa mig till...

Annons