Odla Guppys!

#1 - 15 maj 2004 13:19
Hallå.
Har nyligen köpt 4 guppys till ett 35L kar.
Två hanar och två honor (bär räcka för odling?).

Hur skall miljön se ut i karet om dom ska föröka sig?
Och jag har även två små pansarmalar i karet (bör vara ofarligt för ägget och ynglena?)

Tack för alla svar!
#2 - 15 maj 2004 13:21
dom har redan allt som behövs, en hona och en hane sen tar dom hand om resten själv. Äggen lämnar aldrig honan så dom äter ingen upp.

Sedan finns det många olika sätt att ta hand om ynglena på så att domminte bli uppätna, det bästa är nog att flytta dommtill ett annat akvarium.
#3 - 15 maj 2004 13:31
Fyra individer är nog lite lite för att odla fisk - rent genetiskt sett (inavel). Försök hitta andra som odlar guppy - alternativt fiskaffärer - som du kan byta fisk med allt eftersom ynglen blir könsmogna - att låta föräldrar para sig med barn, barnbarn osv är inte så lyckat....
#4 - 15 maj 2004 14:00
Off topic så är pansarmalen en stimfisk... Du borde ha minst sex stycken om de ska trivas.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att de ska ta guppyyngel.

Mvh. Martin
#5 - 15 maj 2004 14:54
Ahh ok, jo jag frågade i djuräffären och hon sa att det till och med funkar med 1 pansarmal. Tyckte det låt lite konstigt så jag köpte 2, men om jag köper 6 st är det inte för litet till ett 35L kar?
#6 - 15 maj 2004 15:03
Rådet är det vanliga:
Köp ett större akvarium, och håll ynglen i det gamla =)
#7 - 15 maj 2004 21:23
Det finns billiga akvarier över allt!
Kolla på www.pwss.nu
Där har du fina akvarietpaket. Om du är nybörjare kan du alltid köpa ett 60-liters akvarium. Det blir bra för odling. Annars blir det lite svårt i ett 35 liters kar..
#8 - 19 maj 2004 15:52
Glömde tillägga att du inte kommer någon vart om du bara har 35-kar.
Förresten är ett 35-kar lämpat för yngel och inte för vuxna fiskar.

Annons