Odla guppy

#1 - 12 januari 2005 07:06
Hej! För ett tag sen slog det mig att jag aldrig fått yngel, därför tänkte jag att jag skulle försöka få till något i mitt 54L kar... Som första fisk tänkte jag att guppy borde passa bra då man ofta hört att dom sprutar yngel ;) Jag gjorde nyligen en storstädning så att de ska va färskt och så... men nu undrar jag hur man ska gå till väga. hur många honor/hanar ska man köpa? Det här med yngelbox etc hur funkar det? bör man ha det? vad äter dom? hur funkar det här med att flytta fiskar etc.. Tack på förhand!
#2 - 12 januari 2005 18:44
Du skulle kunna skaffa en hane och två honor dom blir fler efter ett tag, va så säker! :)
Jag har haft yngelboxen vid ett tillfälle men alla yngel simmade bara ut genom springorna så den skippade jag. Det räcker med att du har mycket växter t ex javamossa som ynglen kan gömma sig i.
Jag gav mina yngel finkrossat flingfoder och krossade torkade mygglarver och dom växte så det knakade. Dessutom så är det bra om du har ganska mycket flyväxter som ynglen kan gömma sig i när dom äter. Det finns inga enklare fiskar att föda upp än Guppy. Lycka till! :D
#3 - 12 januari 2005 20:53
om du har mkt med växter så klara alltid sig ett par yngel :)
men mina guppys fick inga yngel men när jag fick flytväxter av min kusin (blandannat "andmat") så då blev det fart på dom och har nu ca. 30-40 yngel :)
men jag kan tipsa dig att kläcka artemia: http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
för då växer dom mkt snabbare det kan jag lova dig och dom vuxna guppysarna gläfsar i sig artemior när jag lägger ner dom i karet
hoppas det går bra
MVH/Johan

Annons