Odla gulfisk/slöjstjärt Brons?

#1 - 30 mars 2008 13:48
Hej.
Jag känner jätte många som har guldfiskar och slöjstjärt men jag har aldrig hört nån som har lyckats odla dem.
Varför får den då brons att odla?
#2 - 30 mars 2008 15:09
De leker när de är 2-3 år och kanske inte lever så länge att de hinner leka.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 mars 2008 15:17
Den är extremt lättlekt - dom leker regelbundet i dammen hemma.
#4 - 30 mars 2008 15:56
Om vi säger så här - Förr i tiden i viktoriadammen på botaniska i Uppsala fanns det massor av guppy och guldfisk och det var nog ingen som hjälpte endera till fortplantning...
#5 - 30 mars 2008 16:03
Jag tror trådskaparen menar i ett Akvarium där är det nog svårare att få dem att yngla av sig.
#6 - 30 mars 2008 16:13
En släkting till mig som har en megadamm har den överfull & får rensa ur flera ggr per dammsäsong. Sen har en väninna till mig dom i kar & hon ger bort hela tiden så dom e nog väldigt lätta. Guldfisk snackar jag nu, inte slöjstjärt.

/Eva
#7 - 30 mars 2008 16:14
EvaPeva skrev:
En släkting till mig som har en megadamm har den överfull & får rensa ur flera ggr per dammsäsong. Sen har en väninna till mig dom i kar & hon ger bort hela tiden så dom e nog väldigt lätta. Guldfisk snackar jag nu, inte slöjstjärt.

/Eva
BRA!!!!då vet du vad du ska ge mig nästa gång vi ses:D
#8 - 30 mars 2008 16:20
Haha... Hon bor ju i Sthlm så från henne går det inte. Men jag ska kolla med dom som har dammen om jag tröffar dom innan vi ses! :-)

/Eva
#9 - 6 april 2008 16:57
Guldfisk/slöjstjärt en av de mest lättodlade romspridande fiskar som finns, de leker väldigt ofta även i akvarium så länge de trivs och dom tror att det är vår eller sommar, starkt ljus är bra om man vill få dom att leka.

Sen är äggen stora, vilket ger stora lättuppfödda yngel.

Det största "problemet" är att de är ganska platskrävande,
och belastar vattnet ganska hårt, men det kräver inte så mycket skicklighet att välja stora akvarier och filter samt att byta vatten ofta.

Guldfiskar och slöjstjärtar kan bli könsmogna på mindre än ett halvår, så det är inte det som är problemet.
#10 - 6 april 2008 17:46
Ynglar av sej

Jag har också problem med att mina fiskar ynglar av sej, speciellt när de är ute i dammen.
Jag har sparat en del, med speciella utseenden, men de flesta säljer jag billigt.
#11 - 6 april 2008 19:22
Erik... skrev:
Guldfiskar och slöjstjärtar kan bli könsmogna på mindre än ett halvår, så det är inte det som är problemet.

Menar du från köp eller födseln?
#12 - 6 april 2008 21:12
Mina fick en kull i sommras, skänkte bort alla yngel dock ^^
#13 - 7 april 2008 07:33
Kramfors skrev:
Menar du från köp eller födseln?

Ett halvårs ålder, Kläckning eller lek, skiljer inte många dagar.

De som säljs brukar gå att få att leka så snart man matat på dom lite, kanske inte om de är "x-small", då kan man få mata upp dom någon månad eller två.

Jag har också läst att de ska behöva vara runt 2 år för att bli könsmogna, men det stämmer inte.

Annons