Odla diskus..

#1 - 17 januari 2007 16:08
Jag har en lite teoretisk fråga angående odling av diskus.

Det finns en uppsjö av olika framodlade varianter av diskus med otrolig fantasifulla namn. Ponera nu att man har en Marlbo Red och en Blå Turkos som bildar par och leker i karet. Hur "rumsrent" är detta? Det är iofs Diskus både två men olika färgvarianter. Är dessa ok att sälja? Man ser ofta i annons folk som säljer yngel av 2 olika varianter. Men vad döper man hybriden till? Vem har rätt att hitta på egna namn på diskus?

Bara en fundering och en förhoppning om svar..

Jens
#2 - 18 januari 2007 06:21
Vad jag har förstått så verkar det inga problem att korsa olika sorter diskusar, dock vet jag inte hur man namnger dem eller vem som har rätt att göra så men får du fram en kulig sort, så e jag villig att komma och se på dem och kanske handla ngn med.
#3 - 18 januari 2007 07:57
Det uppstår oftast inte en ny färgvariant bara för att man korsar två olika färgtyper. Oftast är den ena varianter dominant vilket gör att man för mer yngel av den ena än den andra sorten. Ynglena är dock hybridiserade och beroende på hur man korsar dem eller deras avkommer gör att nya färgvarinater kan uppstå. För de odlare som försöker ta fram nya varianter är detta ofta ett mycket målinriktat arbete som kan ta mycket lång tid. Jag vet fall där det tagit över 7 år för o fram en ny variant.
När det gäller namnen så är det olika, lyckas man få fram en ny linje så sätter upphovsodlaren namnet. I andra fall finns försäljningsnamn o här finns nog ingen begränsning. Generellt vet dock inte folk hur deras fisk är stammade så då är det utseendet man går på. Dvs en Pidgeon blood är en pidgeon blood även om skylten ibutiken säger något annat.
#4 - 18 januari 2007 08:11
Det förklarar en del, då innebär det att det är frittfram för folk att korsa sina diskus som de själv vill. Men hur gör te.x du Kaj? Odlar du diskus på olika varianter eller odlar du bara på "rena" linjer eller hur man skall uttrycka sig?

Hur gör stendker och andra stora diskus odlare? Tycker detta verkar oerhört intressant. Kan det bli så att ett diskus par man köper i butik ger yngel som ser ut som en tredje variant beroende på vad för gener som ligger latent där? Eller det är så att de dominanta färgerna är så dominanta att de inte släpper fram de latenta?
#5 - 18 januari 2007 09:00
För min del gillar jag mest rena par dvs två lika. Men det finns undan tag t.ex om man vill ha en en bra gen. T.ex all Pidgeon bloodlinjer har mer eller mindre problem med sot. (Pidgeon kommer ur en muterad rödturkos). Dock har man tagit fram fiskar som ser likadana ut men utan pidgeon gener dessa är tagna ur brun diskus. Här finns inte problemet med sot.
Om man sedan tar Stendkert som exempel så odlar de både och vissa linjer behåller man men man försöker också få fram nya. Deras Blue diamond är en egen framtagen linje ur Cobolt som är relativt ny och får man en kull av dessa idag så är fortfarande huvuddelen av ynglen Cobolt. Så man sorterar sedan kullen och beroende på utseendet så säljs dessa syskon som Blue Diamond klass 1 o 2 samt Cobolt. Sak samma med Solid red fire, Pidgeon blood red etc. Dessa säljs aldrig i minsta storleken 6,5 cm Varför jo dessa har inte hunnit färga ut i dessa storlekar o är därför inte sorterade.
Ett annat exempel är en kamrat har ett rent Rödturkos par men i varje kull finns ett par tre stycken Blue Diamond så här ligger en ättling o spökar någon generation tillbaka.
#6 - 18 januari 2007 09:20
Intressant Kaj.

Men detta med sot tycker jag ger en viss cham då fisken blir mer en individ än de som är helt "rena". Det är lite som en prickig hund där prickarna ger en idmärkning och som gör dem mer personliga..
#7 - 21 januari 2007 05:27
Väldigt intressant, då skall man inte ha ångest för att man i sitt akvarium har 8 diskus av 4 olika färg variationer.

Hur är det med sot och likande? Ärftligt? Fel att odla på diskus med sot? Vad tycker ni? Två av mina diskusar ("Golden") har realtivt mycket sot.. Väldigt vackra fiskar oavsett. Men om de parar ut sig med någon annan diskus och leker är det då dumt att kämpa för ynglens överlevnad?

Har läst mycket om "färg foder". Kan man med hjälp av olika foder minska graden av sot på fisken eller detta är bara en myt? Kan soten öka av för mycket spirulina i fodret?

Många konstiga frågor..

Jens

Annons