Odla artemia

#1 - 29 december 2004 22:46
Jag odlar nu artemia och får fin avkastning på dom och fiskarna avgudar dom. Jag har bara ett litet problem. Mina diskusar tycker de är för små för att bry sig om dom så jag undrar hur man gör för att få artemian att växa sig större så de blir delikat mat till diskusarna med.

Jag har fastnat just för artemian då den är vattenburen. Har kollat på sidor om andra maskar mm men det verkar lite komplicerat och det är inte vattenburna heller.

Hur stor kan en artemia bli?
Hur får man den stor?
Kan man odla så man får dom att lägga ägg?

Säkert någon som har bra erfarenheter eller som har en länk om bra info.

Tack i förhand!

Marie
#2 - 29 december 2004 22:57
hej!

här kan du beställa artemiafoder för att föda upp dem;

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?products_id=2538

vad jag erfar är det rätt tidskräande om omständigt att föda upp sådana mängder som behövs, har du ingen möjlighet att köpa färdigt annat levandefoder till dina discusar?
#3 - 29 december 2004 23:01

Om jag inte minns fel så är artemia-foder helt vanlig jäst !
#4 - 29 december 2004 23:06
du minns helt rätt, men är det vanlig eller öljäst?
#5 - 29 december 2004 23:08
Tack Lady Tiera och oveb för era svar!

Jag vill gärna ha vattendjur och vet inget annat som man kan odla hemma. Då jag ändå kör med artemia till mina småttingar så vill jag gärna köra med samma till alla.

Oveb; Men ska man bara lägga i en liten jästklump i artemiaburken då eller?

Tiera; ska man bara lägga i en sån tablett eller hur gör man?
#6 - 29 december 2004 23:09
Har hört att de gillar grönfoder typ spirulina men kom ej ihåg vart jag hört det. Jag har ju maltabletter kankkse kan prova en sån *fniss*
#7 - 29 december 2004 23:12

Jag googlade på feeding artemia yeast och fann detta:

http://www.geocities.com/josh_shilling/artemia.html

#8 - 29 december 2004 23:16
Den var väldigt bra Oveb... tror jag.... men jag är urusel på engelska så jag fattar inte så mycket hur man gör. *s*
#9 - 29 december 2004 23:18

En annan schysst föda verkar vara svävalger, det borde du lätt kunna ordna med lite krukväxtgödning i en burk som du ställer soligt (hur nu det skall gå till vid denna årstid)!
#10 - 29 december 2004 23:24
Hitta den här länken och den verkar vara en lösning som skulle passa mig. Han använder sig visst av ett 19 l kar och jag har ett oanvänt här brevid mig....

http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=74

Vill gärna ha mer förslag om iddeer.
#11 - 29 december 2004 23:28

Jag hittade den åxå, smått otroligt att de börjar att föda levande vid högre salthalter. Men dom kläckt väl helt enkelt tidigare.

För tidig... födsel skall det vara :)
#12 - 29 december 2004 23:31
Jag läste om nån som använde sig av lite torrjäst. Kommer inte ihåg om skalen silades av först men eftersom jag skriver det har jag säkert LÄST det nånstans... du vet... I Ciklidboken av Ad Konings jag läste så fanns det oxå nån "Artificial Plankton Rotifier" (Micro Food) som skulle funka för att dra upp den till vuxen storlek. Vad detta är har jag förstått men var man får tag på det vette tusan...

Min följdfråga, om jag nu får sno din tråd lite, har vuxen artemia lika högt näringsvärde som nykläckt? Kommer jag ihåg helt fel när jag tror att de inte har det??
#13 - 29 december 2004 23:35
Nej det har de inte. Det har ingen gulesäck. Läste det i den länken jag la ut.

Kan du se om du hittar den där boken?
#14 - 29 december 2004 23:45
Framför mig, mellan mig å skärmen... Har suttit å bkläddrat för din skull med det står inte mer än så och förstås att det är lite knöggligt...

På Herkules och Trop kan du köpa levande mygg för 10 kr portionen. P åGubbero kan du köpa vattenloppor för 15 kronor portionen. Enklare att handla tycker iaf vi [:)].
#15 - 29 december 2004 23:45
Det fanns en väldigt bra artikel om vanlig artemiakläckning också...

http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=71
#16 - 29 december 2004 23:48
Ursprungligen skickat av Lenmar

Framför mig, mellan mig å skärmen... Har suttit å bkläddrat för din skull med det står inte mer än så och förstås att det är lite knöggligt...

<font color="red">Tack så mycket! Vad gör du inte för min skull.</font id="red">

På Herkules och Trop kan du köpa levande mygg för 10 kr portionen. P åGubbero kan du köpa vattenloppor för 15 kronor portionen. Enklare att handla tycker iaf vi [:)].

<font color="red">Men hur länge håller de sig hemma då? Kan ju inte åka dit varje dag.

Får ju med mig massa annat då med och så blir det nog lite dyrt....</font id="red">

#17 - 29 december 2004 23:54
<font color="red"></font id="red">Du får väl bjuda in lite gbgare vettja. Jag känner en som skall norrut imorrn med sin familj för att fira jul ;). Lite sent men så var hennes familj sjuk... Kan höra om inte hon kan svänga förbi?
#18 - 30 december 2004 00:00
Ursprungligen skickat av Lenmar

<font color="red"></font id="red">Du får väl bjuda in lite gbgare vettja. Jag känner en som skall norrut imorrn med sin familj för att fira jul ;). Lite sent men så var hennes familj sjuk... Kan höra om inte hon kan svänga förbi?

Gulle dig kära Lenmar!

Jag tackar för erbjudandet och säger JA!

Ring mig i morgon om detta.

Så bra att man har rätt vänner!
#19 - 30 december 2004 02:07
Den som skrivit artiklarna om Artemian är en hon.

Artemian föder levande ungar, inte "tidigt" kläckta ägg. Äggen kommer vid dåliga förhållanden när de måste "övervintra" på land när vattnet torkat ut.

Annars kan man alltid odla Japanska vattenloppor (Moinor). De är utmärkt yngelföda och de vuxna är bra till lite större fiskar. Moinorna föder även de levande ungar (som är tom mindre än nykläckt artema). Vid sämre förhållanden så lägger de även ägg, för att arten skall överleva. Då kan det även bli hanar. Annars är det bara honor. Jo, de är sötvattenslevande och lever på jäst (utrört i vatten, som till artemian).
#20 - 30 december 2004 10:24
Tack Jackson!

Jag föder opp artemia i en sån där liten rund svart artemiakläckningsmaskin och har en laddning i en petflaska med luftpump....

Hur förvarar man vattenloppor bäst då för att odla dom? I en vanlig glassbunke eller? Hur mycket jäst vill de ha?

Annons