Odla anubias i kruka på land?

#1 - 30 augusti 2007 09:34
Hejsan!
Jag såg någon som odla några anubias i krukor ovanför vattenytan för att de skulle växa bättre eller ngt?
hur funkar detta och vad är skillnaden?
MvH
Fredrik
#2 - 30 augusti 2007 13:20
Anubias -arterna är väl helt enkelt typ träskväxter som ibland översvämmas i naturen liksom cryptocorynerna. Jag har för mej att växtgrossisterna odlar dom över vattenytan.
#3 - 30 augusti 2007 14:49
En spekulation kunde vara att anubias blad lätt blir täckta av alger under vattnet. Således skulle de hållas längre algfria vid odling ovanför. En gissning bara.
#4 - 30 augusti 2007 14:54
Vårt torra inomhusklimat gör det nog svårt att odla dom i en blomkruka i fönstret, men det går alldeles utmarkt att odla dom emerst (ovan vatten) i en fuktig miljö som tex ett terrarium eller miniväxthus. Jag har själv Anubias i mitt regnskogsterrarium.
#5 - 30 augusti 2007 23:40
Skit snyggt terrarium du har petnym.:D
Gillar det starkt dock ett minus för pumpen, men man får inte allt i världen!! :)

Har hört att flertalet av dom växterna som säljs är odlade i väldigt fuktiga växthus, just för att slippa få alger på växterna innan försäljning.

//Mattias
#6 - 31 augusti 2007 06:49
MantaC0re skrev:
Gillar det starkt dock ett minus för pumpen, men man får inte allt i världen!! :)

Pumpen satt bara där för det var nyplanterat. Nu är den nedgrävd. Den var ett litet vattenfall ett tag, :) ...men sen kom det luft i pumpen och fick inte igång den igen... :(

Annons