odla ancistrus

#1 - 25 januari 2008 17:42
hej! has skaffat ett 60 liters kar. tänkte försöka få mina ancistrusyngel att överleva mer en en vecka.frågor

1 vattenvärden,temp?

2 sand eller inte? hur många grottor? ska man ha växter?

3 filter eller inte?

4 nått man kan göra för att få dom leka lättare? t.ex mat kallare/varmare vatten.

MVH daniel
#2 - 25 januari 2008 23:28
Jag har ett helt vanligt sällskapsakvarium med mycket växter och grottor... Vet inte vad de föredrar för vattenvärden men mina leker utan att jag gör nåt... Möjligtvis matar med god mat och när jag gör vattenbyte häller jag tillbaks lite kallare vatten... Men många och ganska trånga grottor tycker de om:p De kan gärna vara så trånga så man inte tror att både hanen och honan får plats där på samma gång...då är det perfekt!
Hoppas du får fram små malbebbar snart! :p
#3 - 28 januari 2008 18:45
jag har en till fråga ;P ska man ha stark genomstömning???
#4 - 28 januari 2008 21:03
Gärna stenar + grus. Upp och nedvänd kruka som lekgrotta med en skärva borta från kanten som ingång. Gärna ett filter med lite svagare genomströmning. En del kör med ett enkelt luftdrivet skumfilter, men vanliga motordrivna går också om de inte är för kraftiga så att de suger in ynglen. Gärna en rot. Byt vatten varje vecka.

Mina yngel klarar sig i ett sällskapsakvarium med många växter och gömställen. Det viktigaste är att mata dem hela tiden med grönsaker och algtabletter. Det skall alltid finnas en bit zuccini eller så för dem att gnaga på.

Mina leker hela tiden i sällskapsakvariet utan att jag anstränger mig.
#5 - 29 januari 2008 16:56
Hej!

Ancistrus är mycket lättlekta. Har ett ancistrus par i ett kar på 70L. De har ynglat av sig i ca 2 år nu. Många bebisar blir det. Temp ca 25 grader, pH kring 7. Smått grus, rötter och mycket växter. Hanen grävde ut sin egen grotta i en av rötterna. Matar med algtabletter och gurka.

Lycka till!
MVH/Jennie
#6 - 29 januari 2008 17:48
Jag kör med 150 l kar med Fluval 4,sand,rot,växter,grotta 26-28 grader och dom leker för jämnan,dom gillar gärna lite genomströmmning på vattnet sen vill ynglena gärna ha täta vattenbyten.60 liter kan bli för litet om dom trivs och börjar leka.Jag kör med torrfoder och algtabletter till ynglena.Var tvungen att starta upp ett 150 liters kar till för det blev för trångt,har runt 400 yngel nu i 2 kar.Jag hade nog särat på hane och hona efter första kullen för ynglen växer dåligt när dom blir för många.

Lycka till.

Thomas

Annons