Odla Ancistrus

#1 - 27 juni 2003 20:35
Jag har läst igenom massa här på forumet om detta ämne, och har inte hittat nåt direkt om ph & sånt.. är det inte viktigt alls?
Sen har jag läst att man kan könsbestämma dem vid c:a 5 cm, men hur lång tid tar det innan de blir 5 cm då??
Sen har jag ett par, som jag haft hemma i två dagar, hanen har flyttat in i kokosnöten jag gjorde iordning till honom..
men problemet är att han inte går ut alls typ..han kanske lägger sig halft utanför ibland..jag lyfte upp nöten men han vägrade släppa taget...
och inga ägg såg jag..honan är inärheten ibland, sitter på nöten t.o.m. ... vill ju att han med kommer ut & äter.. eller väntar han på honan??
ska jag ta bort nöten ett tag? vill ju som sagt inte att han skall svälta ihjäl.. honan äter som en häst hela tiden, dag som natt men är lite väl lättskrämd..
#2 - 28 juni 2003 08:15
hej
tror inte de beror så mycket på ph men dom e väldit känsliga för nitrit ynglena asså och dom tycker om strömt och mycket syrerikt vatten mycket hålor och gråttor och så tycker dom om rötter.
ja tror att man könbestämmer vid typ 6cm men det är olika vissa får sånna där taggar ganska sent.
det tar inte så lång tid för dom att bli så stora om dom trivs och får mycket mat.
släng i mycket ärtor på många ställen så kommer dom ut.
jag hade samma problem honan som ja införskaffade ville inte äta men efter 1-2 dar så simmade den runt som hannen å etade efter föda.
va har du för andra fiskar?
hur stora e dom?
hur stora e ancitrusarna?
#3 - 28 juni 2003 08:17
hej igen
hehe...glömde de viktigaste...
duvet om du inte lyckas på ett tag att odla dom så tycker ja att du borde göra en regnsimulering...
men många gör så att de byter allt vatten i karet å lägger nytt.
#4 - 28 juni 2003 10:26
Jag tror inte att du behöver oroa dig att han inte äter. Som du säkert vet så är de nattaktiva, det vill säga de simmar,äter och rör sig mest på natten...
#5 - 28 juni 2003 11:46
hej
mina börjar röra sej som mest närja tänder lampan.
dom flesta ancitrus ja har haft har varit dagaktiva....
#6 - 28 juni 2003 11:53
Jag har kollat den flera gånger båda dag & natt, & han bara ligger där i sin grotta med huvudet strax utanför..han gör det fortfarande & jag kollade flera ggr inatt, då va han där med.. får en känsla av att han vaktar grottan, men som jag sa så fanns det ingen rom i när jag kollade.. kan det vara så att han väntar på honen, eller "leker" de lite ute i akvariet först innan de går hem till grottan?
#7 - 28 juni 2003 14:17
hej
den kanske har fixat ett revir som den vaktar...
#8 - 28 juni 2003 14:48
jag läste en artikel om att de putsar & grejar på sin grotta & sen när de är nöjda sticker de ut & försöker locka dit honan för & visa den =)
hoppas det är det han håller på med då! =)
#9 - 28 juni 2003 21:49
Jippie.. satt just & såg hur min hona åkte in till hanen i nöten... sen simmade hon ut & strax efter in igen... verkar som om de leker..men har ingen aning faktist..fast det ser ut som om hanen "grävt" undan lite grus från ingången & en bit fram..jag la en ärta till honom framför ingången tidigare idag, men han bara simmade ut & knuffade bort den med huvudet c:a 10-15 cm bort precis som om den låg ivägen...
får se om nån vecka ifall det är några småttingar då!
honan är 9.5 cm & hanen kanske 11.5 eller lite större..
hur många bebisar kan man förvänta sig?
#10 - 28 juni 2003 22:22
hej
bra hemsida om ancitrusodling:
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page77.html
#11 - 6 juli 2003 17:51
sådärja.. idag såg jag de oranga äggen..oooj va stora de var, det hade jag inte räknat med!
verkar som om jag gjorde nåt rätt iallfall =)
#12 - 8 oktober 2003 10:33
Nu lyfter jag den här tråden lite, jag undrar bara om det är från denna kullen mina små ancistrusar kommer, JR? Vore ju kul att veta hur gamla de är, apropå trådens tema...
#13 - 8 oktober 2003 10:45
Trevligt! :) JR: hur stora har de yngel du fick 6/7 blivit under den här tiden? jag har 2 kullar nu varav den ena börjar bli runt 1,5-2 cm och de andra har inte kommit ur grottan ännu!
Hur lång tid tar det mellan tummen och pekfingret innan de når en storlek på ungefär 4 cm? kan ju vara kul att veta hur ofta man kan dra upp en kull .. för de som blivit 4 cm ska ju flyttas till 450 literskaret ungefär då så att de inte blir en mumsbit för någon firre! ;)
#14 - 8 oktober 2003 11:04
Mina mäter (med linjal mot rutan och ancistrus på andra sidan) knappt 3,5 cm från nostipp till stjärtfenslut.
#15 - 8 oktober 2003 11:16
Affärerna tar emot Ancistrusar som är ca 2,5 cm, åtminstone hos oss. Så att behöva vänta tills de är 4 cm tror jag inte på... Mina är drygt 2 månader när jag skickar dem till affären...
Till er som börjat odla: Tänk alltid på att dessa små yngel är ena fenor på att käka växter. Hade ett Ancistruspar i mitt 720 l och efter några kullar var det inte en planta som såg vettig ut. Och gissa hur enkelt det är att plocka upp hundra malyngel ur ett 720.... tog typ ett halvår innan det var rent på Ancistrusar...
#16 - 8 oktober 2003 11:30
Hmm fick just en flashback om hur det var att få ur hannen ur 450 literskaret... det var inte lätt eftersom han inte gärna ville bekanta sig med håven... kanske inte ska kasta i dem där om de inte ska vara kvar i lägnden....
Intressant det här med vad de har för kriterier affärerna! har inte haft en tanke på det innan... man är ju så uppe i odlingen så jag har inte börjat fundera på vad som händer efter att de blivit för stora förren nu!! :)
#17 - 8 oktober 2003 21:29
jepps, de är från den första kullen =)
fast de har bott i ett halft överbefolkat kar, & vet inte om de växt i optimal takt..kan tänka mig att med ett större kar & mer vattenbyten så växer de massa fortare..de är runt 3.5-4 cm mina malar..tror nån är lite mer än 4 cm med, de växer rätt olika.. svårt att mäta dem med, de gillar inte att sitta på framrutan *S*
#18 - 8 oktober 2003 21:29
Förresten, hgus, hur mår firrarna jag va & lämnade?? =)
#19 - 4 september 2008 16:20
hejsan, är ganska ny på forumet och har precis fixat ett akvarium.
Hade tänkt att försöka odla ancistrus och har läst igen ganska mycket saker men har några små frågor.

vad är det minsta kar som borde funka att använda till att testa odla?
Skulle man kunna använda en halv kruka som en "lek grotta" eller de stör att där är ett litet hål på baksidan då?
om man ska använda kokkos nöt, är det bara att köpa en nöt i en mataffär och sen gröpa ur den ordentligt och lägga ner ? :s

är somsagt nybörjare så allt med grottorna är nytt och skulle vara tacksam för förslag på olika grottor man skulle kunna använda :)

mvh chrille :)
#20 - 4 september 2008 17:47
Har du Vanlig ancistrus så är de inte kräsna på grottor, de fixar sin egen grotta om så skulle behövas. Jag har övertagit syrrans ancistruspar - hos henne möblerade hannen alltid om skifferstenen och grävde en grotta under - hon visste inte att de behöver grottor för att leka.
Hos mig har de också fått yngel, men jag vet inte var det skett, jag har många ställen som kan användas som grottor:
3 inköpta avlånga keramikmalgrottor med stängd baksida, inköpta av Hulemanden - Henrik Jensen
4 rötter där hanen kan gräva grottor under
1 skiffersten " "
#21 - 15 september 2008 19:42
har hört att kokosnötter ska funka som grottor, hur gör man då?
går det att köpa en vanlig kokos nöt i en affär och gröpa ur den och sen använda?

mvh chrille
#22 - 15 september 2008 20:26
ja men numer finns dom att köpa färdiga för typ 30kr så det är inte ens värt jobbet att köpa en kokosnöt. Men om du nu vill det så;

Såga isär den.
Ta bort så mkt fruktkött det går
Koka den otaliga gånger
Ta bort det sista fruktköttet.
Bilagor:
#23 - 21 september 2008 20:22
måste man koka jätte många gånger :s?
#24 - 24 september 2008 17:55
jag har aldrig kokat mina kokosnötter och ja har aldrig haft några problem med det.
#25 - 25 september 2008 21:10
Hej!

Jag är inte precis nybörjare på fiskfronten, har haft akvarie sen jag var bäbis, sen hade vi det inte på några år, men sen för ett år sedan så har jag nu ett eget. Det är på ca 70 liter. I det har jag lite olika firrar, typ:

1 eldstjärt
1 ancistrus
1 choklad färgad mal vet ej sort
2 st afrikanska dvärgklogrodor
1 dvärg gurami, ska köpa en till, honan dog
1 kejsartetra
8 platys

Undrade bara om det skulle vara möjligt att köpa en hon ancistrus för att försöka få bebisar och sen kanske ge bort den till min kompis? tror att det blir lite för många med 3 malar + algätaren i ett 70l vad tycker ni? Går det att ha bebisar här i utan att de vantrivs? Har tyvärr inget större att tillgå, får inte ha det för mina föräldrar XD
Men skulle kunna ställa fram ett 16 l brevid om de skulle behöva lite mer plats eller så. Tror ni att de kommer att para sig i ett såpass relativs litet akvarium? KOmmer mina andra fiskar lämna bebisarna i fred isåfall?
Tacksam för svar!!

Sandra

Annons