Det var ett mycket bra svar vi fick ta del av där Cyruz10 =)
Har en liten fundering.. när du väl fått yngel på malarna. flyttar du dem eller låter du dem gå kvar i samma kar?
När det gäller vattenbyten, har du då i någon form av beredningsmedel eller så?
Har provat med grönsaker i form av gurka till mina lekpar nu och det var populärt =)
Skall inhandla lite mer grönsaker.
Tack för tipset om frysfoder.. Hur är det ställt med räkor? Det är mycket populärt bland mina andra Ancistrus i övriga kar!
Kul att mitt svar gav något och lessen för det sena svaret, får skylla på mitt hektiska jobbschema :D
Har faktiskt inte odlat ancistrus än men morsan har fått yngel vilket tvingat mig att skaffa ett intresse :) Men själv hade jag tagit bort först honan och sedan låtit ynglen gå kvar i samma kar med farsan. Finns ju dom som vill ta bort ynglen men detta är ju ett stressmoment och då farsan aldrig är ett hot så finns det i min mening ingen orsak att ta bort ynglen.
Vid vattenbyte så kör jag oftast i något medel, mest som en försäkring ifall det kommunala vattnet krånglar. Dock blir det ju riktigt dyrt med vattenmedel om man kör v.b. varje dag och min erfarenhet är att det faktiskt går bra även utan medel. Använder Seras toxivec som dels är riktigt drygt och även det bästa medel jag hittat mot höga nitrit- och ammoniakhalter och vid nitrittoppar är detta medel klockrent att använda vid v.b..
Räkor är alltid populärt bland ancistrus men samma sak gäller där som vid all annan föda med hög protein/kötthalt. Visst går det bra att mata med räkor nån gång i veckan men i grund och botten så är det växter och alg tabletter som gäller för ancistrus. Nån gång i veckan kan dock räkor funka, så länge det inte blir för mkt eller för ofta så att deras matsmältningsorgan inte tar skada. Proteinet bör påskynda tillväxten.