Odla akvarieväxter?

#1 - 4 juni 2008 18:18
Om man bara ska odla akvarieväxter, behöver man ha ett filter då? och behöver man någon uppvärmning av vattnet?
Sedan undrar jag.. kan man ha det hela ute på sommaren och typ låta solen fungera som akvariebelysning?
#2 - 4 juni 2008 19:38
Vad är det för växter du tänkt odla?
#3 - 4 juni 2008 20:05
Man kan säkert odla ute, men det är viktigt att det inte blir för kallt eller varmt för växterna. Jag kan tänka mig att tex vattenpest kan "koka" bort om den står i solen.
Så behövs det näring, vattenbyte och någon/något som rör om i karet för att sprida temp och näringsämnena. Inget filter behövs.
#4 - 6 juni 2008 20:03
Det bästa är oftast att odla dem i drivhus alltså ovanför vattnet. Då finns ingen risk för alger osv som man annars lätt får. Du behöver inte heller nån teknisk utrustning.

Men vad är det för växter du ska odla? Många men inte alla går att odla på land.
#5 - 7 juni 2008 21:41
Min bacopa monnieri (eller hur det stavas) tar sig bra utan vatten i ett akvarie utomhus, ska testa med lite andra växter också.
#6 - 7 juni 2008 21:44
Hade min Bacopa som hängväxt i fönstret tills ja sålde den. Funkade alldeles utmärkt.

Just nu odlar ja glosso, HC samt nålgräs
#7 - 7 juni 2008 21:46
Ska prova med P. helferi och så har jag någon sorts svärdplanta samt lite javamossa som växer fint.
#8 - 7 juni 2008 21:51
ja P. Helferi går bra även om den ser riktigt risig ut innan den får "övervattensblad"
#9 - 7 juni 2008 21:54
OK, sätter ner lite imorgon då.
#10 - 8 juni 2008 15:51
Skiren skrev:
Det bästa är oftast att odla dem i drivhus alltså ovanför vattnet. Då finns ingen risk för alger osv som man annars lätt får. Du behöver inte heller nån teknisk utrustning.

Men vad är det för växter du ska odla? Många men inte alla går att odla på land.

Ovanför vattnet? du menar som ett växthus så att det är fuktigt? men hur blir det med rötterna? behöver de inget substrat att stå i så att det står stabilt?

Skulle följande funka?: Du tar ett miniväxthus, lägger i lite grus i botten och lite vatten, sedan planterar du växterna, och låter det stå utomhus, hur låter det? kanske går inomhus också om man ställer det på en plats med mycket ljus?
#11 - 8 juni 2008 19:33
Jag planterar dem i vanlig jord och har dem sedan i ett litet drivhus/plast över krukan:) i fönstret(utomhus nu iof.)

Ser till att det är fuktigt bara.

Min bacopa monnieri klarade både frost och ständig torka så de e olika för olika växter hur känsliga de är.
#12 - 8 juni 2008 21:46
Å jag har inte tänkt på att vissa växter går att odla på land. Jag behöver massa växter till min sköldpadda och om det går att odla en del på land så är det lättare än i vatten.
Går fler av dessa att odlas på land:
Hygrophila polysperma - alla Hygrophila-arter kan egentligen ges.
Andmat - Lemna sp och Spirodela
Musselblomma - Pistia stratiotes
Vattenhyacint - Eichornia crassipes
Hornsärv - Ceratophyllum demersum
Vattenpest - Egeria sp
Näckrosor - Nymphaea sp
Gaffelmossa - Riccia fluitans
Cabomba
Vattenstjärnor, lånkar - Callitriche spec.
Dyblad/Grodblad - Hydrocharis morsus-ranae, Limnobium spongia
Pilblad - Sagittaria sp
Trubbpilblad - Sagittaria natans
Echinodorus - svärdplantor
Vallisneria
Bacopa - Tjockblad
Bacopa monnieri - Litet tjockblad
Bacopa caroliniana - Stort tjockblad
Salvinia natans - Simbräken
Ceratopteris cornuta - Vanlig vattenomrbunke

Köper man dem i så fall som vanlig akvarierväxt i akvariebutiken fast man planterar dem som en vanlig landväxt?
#13 - 9 juni 2008 08:59
På denna sida kan man se vilka som går att odla på torra land:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/all.php
Andmat

Flytväxter är ju lite svårt eftersom de ska flyta i vatten.
Köper man dem i så fall som vanlig akvarierväxt i akvariebutiken fast man planterar dem som en vanlig landväxt?

Ja
#14 - 9 juni 2008 11:21
Skiren skrev:
På denna sida kan man se vilka som går att odla på torra land:

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/all.php

Flytväxter är ju lite svårt eftersom de ska flyta i vatten.

Ja

Jag måste vara totalt blind men jag hittar inte en enda växt som går att odla på torra land i den länken.
#15 - 9 juni 2008 11:26
cillan skrev:
Jag måste vara totalt blind men jag hittar inte en enda växt som går att odla på torra land i den länken.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du får klicka dig in på växten och läsa om den, prövade med den översta[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue]http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=158[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Can be Grown Emeresed: Yes[/COLOR][/FONT]
#16 - 9 juni 2008 11:30
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du får klicka dig in på växten och läsa om den, prövade med den översta[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue]http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=158[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Can be Grown Emeresed: Yes[/COLOR][/FONT]

Jaha ok jag trodde det var kategorin man skulle kolla på. Men när det står can be grown emeresed betyder väl det bara att den kan sticka upp ur akvariet. Tål hela växten att vara ovanför vatten? Man behöver ju å andra sidan inte vara rädd att man vattnar för mycket ;) om man har en akvarieväxt på land som klarar att vara ovanför vatten.
#17 - 9 juni 2008 17:51
Men när det står can be grown emeresed betyder väl det bara att den kan sticka upp ur akvariet. Tål hela växten att vara ovanför vatten?

Japp det gör den!
#18 - 9 juni 2008 18:38
Hur odlar man anubias ovanför vattenytan?
#19 - 9 juni 2008 19:18
På samma sätt som alla andra! I en kruka med jord. Drivhus eller plastpåse över krukan rekommenderas före bättre tillväxt
#20 - 9 juni 2008 21:13
Hm det låter intressant att prova. Måste hitta en ampel att ha dem i (enda sättet när man flyttar från en 3a till en 1,5a och vägra slänga en enda krukväxt ;)).
#21 - 18 juni 2008 18:57
Alltså, det här med att odla ovanför ytan...

Hade min anubias utanför vattnet ett par timmar förra veckan, bladen rullade ihop sig och torkade och nu är det bruna döda fläckar på dem...:(

Visst blir det lite fuktigare om man har en påse över, men inte sån enorm skillnad väl? Den stod i en bunke med lite vatten, så lite fuktigt borde det ändå varit. Om den inte fixar ett par timmar, hur kan den klara att växa så permanent? Måste man spreja dem stup i kvarten eller?
Bilagor:
#22 - 18 juni 2008 19:20
Hade min anubias utanför vattnet ett par timmar förra veckan, bladen rullade ihop sig och torkade och nu är det bruna döda fläckar på dem...:(

Undervattensblad saknar den hinna som övervattensblad har som skyddar mot uttorkning, och har dessutom fler "lufthål" (stomata) som släpper in CO2 och ut O2, så de torkar lätt.
Visst blir det lite fuktigare om man har en påse över, men inte sån enorm skillnad väl?

Jo, det blir enorm skillnad. Under plastpåsen blir luften vattenmättad, och växten slutar helt förlora vatten genom bladen, dvs bladen kan inte torka.

Man kan med tiden långsamt vänja växten vid vanlig luftfuktighet genom att klippa fler och fler hål i påsen.
#23 - 18 juni 2008 20:07
Min anubias fixade inte vara i akvariet i atriet.
Nu är jag på semester så jag vet inte hur övriga växter ser ut.
Men jag planterade in lite av min bacopa monieri i ett av mina akvarien och den såg jättebra ut innan jag åkte iaf.
#24 - 18 juni 2008 21:10
Azur skrev:
Undervattensblad saknar den hinna som övervattensblad har som skyddar mot uttorkning, och har dessutom fler "lufthål" (stomata) som släpper in CO2 och ut O2, så de torkar lätt.

Låter ju logiskt.:) Antar att du menar "undervattensblad" som "blad som är vana att vara under vatten" och inte "blad på undervattensväxter"? Men akvarieväxter odlas ju tydligen emerst, de klarar att flyttas till vatten från luft bättre då eller? Stomata heter det, ja... det ordet har jag inte hört sedan gymnasiet faktiskt...

Tenkare skrev:
Min anubias fixade inte vara i akvariet i atriet.

Nu är jag på semester så jag vet inte hur övriga växter ser ut.

Men jag planterade in lite av min bacopa monieri i ett av mina akvarien och den såg jättebra ut innan jag åkte iaf.

De kanske är lite känsligare, mina små javaormbunkar var uppe lika länge, och såg lite torra ut, men efter någon timme i vattnet var de normala igen.

Får väl tänka mig för nästa gång jag pillar med växterna och sambon ropar att maten är klar...[:o]

Annons