Om man bara ska odla akvarieväxter, behöver man ha ett filter då? och behöver man någon uppvärmning av vattnet?
Sedan undrar jag.. kan man ha det hela ute på sommaren och typ låta solen fungera som akvariebelysning?
Skiren skrev:Det bästa är oftast att odla dem i drivhus alltså ovanför vattnet. Då finns ingen risk för alger osv som man annars lätt får. Du behöver inte heller nån teknisk utrustning.
Men vad är det för växter du ska odla? Många men inte alla går att odla på land.
Andmat
Köper man dem i så fall som vanlig akvarierväxt i akvariebutiken fast man planterar dem som en vanlig landväxt?
Skiren skrev:På denna sida kan man se vilka som går att odla på torra land:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/all.php
Flytväxter är ju lite svårt eftersom de ska flyta i vatten.
Ja
cillan skrev:Jag måste vara totalt blind men jag hittar inte en enda växt som går att odla på torra land i den länken.
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du får klicka dig in på växten och läsa om den, prövade med den översta[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue]http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=158[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Can be Grown Emeresed: Yes[/COLOR][/FONT]
Men när det står can be grown emeresed betyder väl det bara att den kan sticka upp ur akvariet. Tål hela växten att vara ovanför vatten?
Salta Katten skrev:Hade min anubias utanför vattnet ett par timmar förra veckan, bladen rullade ihop sig och torkade och nu är det bruna döda fläckar på dem...:(
Visst blir det lite fuktigare om man har en påse över, men inte sån enorm skillnad väl?
Azur skrev:Undervattensblad saknar den hinna som övervattensblad har som skyddar mot uttorkning, och har dessutom fler "lufthål" (stomata) som släpper in CO2 och ut O2, så de torkar lätt.
Tenkare skrev:Min anubias fixade inte vara i akvariet i atriet.
Nu är jag på semester så jag vet inte hur övriga växter ser ut.
Men jag planterade in lite av min bacopa monieri i ett av mina akvarien och den såg jättebra ut innan jag åkte iaf.