Odium

#1 - 22 juni 2010 16:53
Hej på er!
För att göra den långa historien kort kan jag berätta att för ca 2-3 månader sen fick jag in viruset Odium i mina akvarium. Mina fiskar krökte sig och dog en efter en bara dagarna efter varandra. Fick rekomenderat att medicinera med odinol. Det var ingen som hade denna men tillslut fick jag tag på medicinen odimor och kunde medicinera mina fiskar.
Utförde vattenprover regelbundet och fick det konstaterat att inget virus finns kvar, men fiskarna fortsatte att dö. Det som visade sig vid vattenproverna var för högt pH-värde och jag gjorde något åt det. Nu har det inte dött fiskar på ett bra tag och jag har precis införskaffat mig ett större akvarie. Från 112 l flyttas nu fiskarna över till nya 240 l.

Så min fråga är, kan jag flytta över rötter och växter till nya akvariet utan att riskera ny smitta? Nu är det bara fiskarna som är flyttade och nya (ganska få) växter inköpta. Eller måste jag göra mig av med all inredning från det gamla akvariet?

Tack på förhand
//Sandra
#2 - 22 juni 2010 18:10
Hej jag antar att du menar Oodinium och det är inget virus utan en parasitgrupp den vanligaste brukar kallas sammetsjukan för fisken får en sammets beläggning på kroppen.
Dina fiskars symtom stämmer dock inte med detta óch det är säkert därför medicinerna inte heller fungerar och att fiskarna förtsätter dö.
Frågan är också vad har du för fiskar och vad har du för pH för jag tror man måste hitta en troligare orsak till din fiskdöd innan man kan svara på din huvudfråga.
#3 - 22 juni 2010 20:14
Vad är det för vattentester du har som kan testa huruvida det finns parasiter i vattnet? Du menar väl att du testat halterna av olika ämnen (NO2/NO3/NH4 o.s.v.), inte att du testat för existens av parasiter?

Allmänt instämmer jag med kaj, alldeles för dåligt med info för att man ska kunna ge svar på din fråga. Om det verkligen rörde sig om Oodinium så har du inget att oroa dig för längre. Har du inte sett några symptom eller dödsfall på några månader så är det troligtvis väck. Å andra sidan känns det som att du inte riktigt vet vad det var du faktiskt drabbades av, för dom symptom du beskriver är inte de mest påfallande som orsakas av Oodinium.
#4 - 23 juni 2010 15:03
Hej igen!
Mina vattenprover har utförts i djuraffären på två olika ställen. Så därför vet jag inte vad det är för slags tester det är. Det var där dom sa att jag fått in just sjukdomen Odium och skulle medicinera med odinol. En tredje butik i det hela rör till det lite mer och menar att jag kunde ta en annan medicin som heter Odimor men det menar veterinären som jag har kommit i kontakt med i en fjärde butik att det endast är för något annat som inte jag haft. Så just nu står jag här med fyra butiker som säger olika saker till mig vad jag ska göra.

Det här med pH-värdet var skyhögt för några veckor sen, nästan dödligt enligt ena butiken och fick tips på vad jag kunde göra. Dels ta bort vita stenar och plocka i mer rötter. Nu har jag fått koll på det med och ligger på ca 6,8-7,2.

I akvariet (240 l) går nu 3 scalarer, 1 dvärg gurami blå, 2 seamesiska algätare och en gibbicepsmal.
Det är dom fiskarna som flyttats över från 112 liters akvariet som jag hade smittan i. Just nu har ingen fisk blivit sjuk och ingen har dött. Ena seamesiska algätaren var sjuk men har nu blivit frisk igen och är som den brukar. Den blev slö och la sig på bladen och sugproppen, men åt som den skulle och kunde simma runt som bara den ibland innan den återgick till att ``lägga sig´´ på något.

Jag har inte sett någon sammetsbeläggning på fiskarna. Mina fjärilsciklider (alla 6 döda) tappade färg och blev krokiga i formen.
Mina 3 döda scalarer dog under en natt. På kvällen var dom som vanligt, blev slöare under kvällen och morgonen där på låg dom döda. Alla dog inte samtidigt!

Annons