Octazin bra mot vita prick lr?

#1 - 19 april 2007 14:35
Har fått Vita prick på mina yngel Molly och Platy, hade brått till jobbet så jag fick med mig Octozin.
Det va i den gamla förpackningen och ingen bruksanvisning med, men på burken så står det en tablett/25l/dag i tre dagar.. men på förpackningen så står det att det ska räcka till 500l och det stämmer inte med doseringen.. Vad göra??:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 april 2007 15:09
Om det är Waterlife Octozin http://www.waterlife.co.uk/seaquariums/octozin.htm som du har så funkar den inte alls mot vita prick
#3 - 19 april 2007 15:35
Men det står "[FONT=Arial][COLOR=black]OCTOZIN may also be used to treat Whitespot in seawater aquaria where CUPRAZIN cannot be used." !?! [COLOR=black]I länken som du gav mig...[/COLOR][/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial]Sen en annan fråga: Jag anmälde mig som guldmedlem och fick hem mail med kontouppgifter fi början av månaden kan jag anv det nu i slutet för det står toi dagar bettid pi det mailet??[/FONT]
#4 - 20 april 2007 05:02
Vad har du för fiskar??

Vita prick är en Parasit med väldigt kort livscykel i 24-26° så lever den bara i 48h det är en väldigt viktig sak att tänka på vid medicinering!!!
Dom bästa medicinerna kan vara svåra att få tag på i sverige tex formalin mm.
Men det finns många bra och väldigt effektiva mediciner i zoohandeln!

Om dina fiskar inte är så känsliga mot salt så kan du använda det (salt utan jod)!!

Salt can also be used to control "Ich" infections in small volumes of water. This is not practical in ponds because even a light salt solution of 0.01% (100 mg/L), would require large quantities of salt (272 lbs/acre-foot). In small volumes (i.e. tanks or vats), however, salt can be useful. Fish can be dipped in a 3% (30,000 mg/L) solution for thirty seconds to several minutes, or they can be treated in a prolonged bath at a lower concentration (0.05% = 500 mg/L). Salt at low concentrations (0.01 to 0.05% solution) is an excellent means of controlling "Ich" in recirculating systems without harming the biofilter. An ultraviolet filter is recommended as an aid in preventing the spread of the parasite in a recirculating system.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 april 2007 05:56
Zigismund skrev:
Men det står "[FONT=Arial][COLOR=black]OCTOZIN may also be used to treat Whitespot in seawater aquaria where CUPRAZIN cannot be used." !?! [COLOR=black]I länken som du gav mig...[/COLOR][/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial]Sen en annan fråga: Jag anmälde mig som guldmedlem och fick hem mail med kontouppgifter fi början av månaden kan jag anv det nu i slutet för det står toi dagar bettid pi det mailet??[/FONT]

1/ Seawater betyder saltvatten. Det finns flera bra vita prick mediciner för sötvatten i handeln.
2/ Har du betalt? Du blir uppgraderad ca. 3 vardgara efter att du betlat in.
#6 - 20 april 2007 18:10
Nej pengarna tröt just då.. Men kan jag betala nu i månadsskiftet utan att anmäla igen?
Har kört igång med Seras medel ".....pur" lr ngt liknande hette det..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 april 2007 18:16
Zigismund skrev:
Nej pengarna tröt just då.. Men kan jag betala nu i månadsskiftet utan att anmäla igen?

Ja

Annons