Hittade dessa små godingarna kramandes på en grenbit i går på morgonen.Har just övertagit ett äldre kar och föregående ägare vet inte vad det är för några.Han hade tydligen fått med dom vid ett växtköp.Någon som vet vad dom gör?har varit i karet ett par veckor och krupit runt men nu har dom legat här snart två dygn,ser ut som antennerna rör på sig ibland(har stor snabel fram och små som ser ut att komma ur skalet)Längden är ca 18mm, färgen mörk brun(nästan svart) och senapsgul(tänker då på den man får i korvmojjen).Någon som har kunskap om detta
Grattis om du har lite tur så kommer du snart ha fler av dom små rackarna ock då kommer du inte ock ha problem med Physor i allafall mina Physor decimerades från säkert 200-300 stycken till 0 på 3 månader så fort ja skaffade mina små randiga vänner
Va många bra svar på så kort tid.Man får tacka!Någon som vet hur och var dessa lägger sina ägg och kanske någon vet hur många det kan tänkas bli.Dom går i ett växtkar med ett femtital Endlers,så någon konkurens om maten tror jag inte det skall vara.
Hos mig tar de posthorn i alla fall, men de verkar tycka bäst om malaysiska sandsnäckor. Problemet är ju att de andra snäckorna förökar sig för fort för att anetome helena ska hinna äta upp alla, men nu har mina kommit igång med att lägga ägg, så förhoppningsvis får de förstärkning snart. :)
va lever dom av när alla snäckor är borta? blir kanibaler eller svälter ihjäl?
Enligt utsago ska de kunna äta annat också, ungefär som andra snäckor, fast helst med mer protein, så de borde kunna äta både "salladsräkor" och proteinrikt torrfoder, de ska inte heller vara kannibalistiska, alls. Men det är vad jag läst, mina 20 vuxna och okänt antal ungar har fri tillgång på malaysiska sandsnäckor.
Japp mina 2 har produserat 10-15 st på 16 månader så sötvatten har inte varigt något hinder
Men. Överlever inte alla ungarna då? Vet du något om hur länge det tar för äggen tills de kläcks? För mina har precis börjat lägga ägg, jag har 3 snäckor i ett kar och 4 i ett annat. I båda karen hittade jag först 3-4 ägg. Och nu en vecka senare hittar jag 7-8 i varje kar. Och långsamt, ja, de har varit hos mig i evigheter. Men dina har ju inte ens hunnit få en unge i månaden. Det låter ju lite väl extremt..
Det tog säkert 6 månader innan dom ens fick sitt ägg ock ja var inte inställd på hur äggen såg ut så det är möjligt att ja städade bort mina första ägg.
Men det du skriver maria är nog inte omöjligt nu när snäckorna går i ett 60 liters art akvarium så tror ja att dom lägger 2-3 ägg i veckan tyvär tror ja att dom få malawiska sandsnäckor ja har i som foder även käkar upp äggen.
Jag har sett en tysk sida här på nätet för ca 5 månader
sedan som hanlade om hur man odlar Anentome helena det var många fina bilder men jag har tappat bort sidan.
Kanske någon annan här har någon bra hemsida att rekomendera som tar upp ämnet
De är liksom kantiga, inte runda som vanliga ägg. Fyra sidor har mina. Och så en vit prick i mitten.
På zoonen finns det en snigel/snäck-bildtråd där någon har lagt upp en bra bild på äggen. Fast det är ju förstås ett jobb att leta upp den, tråden är på ganska många sidor.
Jag har en urkass kamera. Har sedan länge gett upp att försöka fotografera i mina akvarier, men för några dagar sedan bestämde jag mig för att prova en gång till. Tar man hunda bilder så brukar det finnas en som man kan tyda vad den föreställer. Och för dem som inte hittade bilden på helena-ägg på zoonen så föreställer min en på hundra-bild förvånande nog sådana. (Den som säger att den inte kan se dem kommer att straffas som aldrig förr.)
Nu har dom varit här hos mig i 5 veckor och kommit över i räk/växtkaret för en vecka sen.Man hittar dom på dom mest omöjliga ställen i karet så man får leta efter äggen med speglar och ficklampa.har inte hittat något ännu,men man får hoppas att det är fel på synen hos mig och inte på impotensen hos Gunnar
Flyttade dom mest för att i växtkaret finns det lite "kanelbullar"som dom gärna får redusera till ett lägre antal.Nu får jag inte se om det blir några ägg för jag skall iväg och jobba i Luleå tom v 32."Mat tanten"som skall sköta karen under tiden har ingen aning om vad hon skall leta efter så man kanske blir överaskad när man kommer hem.
Parar sig hela tiden men inget har kommet av det tyvärr.Leter efter äggen men ingen lycka.Dom börjar se lite slitna ut nu.Vad skall man göra åt det.Skall man flytta på en av dom till ett annat kar så dom får vila upp sig?