Och vad gör dessa och kan någon arten?

#1 - 6 juli 2008 16:04
Hittade dessa små godingarna kramandes på en grenbit i går på morgonen.Har just övertagit ett äldre kar och föregående ägare vet inte vad det är för några.Han hade tydligen fått med dom vid ett växtköp.Någon som vet vad dom gör?har varit i karet ett par veckor och krupit runt men nu har dom legat här snart två dygn,ser ut som antennerna rör på sig ibland(har stor snabel fram och små som ser ut att komma ur skalet)Längden är ca 18mm, färgen mörk brun(nästan svart) och senapsgul(tänker då på den man får i korvmojjen).Någon som har kunskap om detta
#2 - 6 juli 2008 16:07
Det är en snäckätande snäcka. Anetome helena tror jag dom heter.
#3 - 6 juli 2008 16:07
Anentome helena, snigelätande snigel
#4 - 6 juli 2008 16:39
Du har gjort ett bra klipp iaf, dom kostar typ 49-59 pix stycket i handeln.

//C
#5 - 6 juli 2008 19:44
Någon som vet vad dom gör när dom ligger så tillsammans?(nu har båda borrat ner sig i sanden)
#6 - 6 juli 2008 19:48
De parar sig.
#7 - 6 juli 2008 20:26
Grattis om du har lite tur så kommer du snart ha fler av dom små rackarna ock då kommer du inte ock ha problem med Physor i allafall mina Physor decimerades från säkert 200-300 stycken till 0 på 3 månader så fort ja skaffade mina små randiga vänner
#8 - 6 juli 2008 22:40
Ja ngra sånna skullle man haft i vissa kar hehe.
#9 - 7 juli 2008 06:54
Vad jag har hört från mor min som har sånna så tar dom inte posthorn, men dom andra snäckorna är väck.

//C
#10 - 7 juli 2008 07:01
va lever dom av när alla snäckor är borta? blir kanibaler eller svälter ihjäl?
Bilagor:
#11 - 7 juli 2008 09:09
Va många bra svar på så kort tid.Man får tacka!Någon som vet hur och var dessa lägger sina ägg och kanske någon vet hur många det kan tänkas bli.Dom går i ett växtkar med ett femtital Endlers,så någon konkurens om maten tror jag inte det skall vara.
#12 - 7 juli 2008 18:18
Hos mig tar de posthorn i alla fall, men de verkar tycka bäst om malaysiska sandsnäckor. Problemet är ju att de andra snäckorna förökar sig för fort för att anetome helena ska hinna äta upp alla, men nu har mina kommit igång med att lägga ägg, så förhoppningsvis får de förstärkning snart. :)
#13 - 7 juli 2008 20:16
Emman skrev:
va lever dom av när alla snäckor är borta? blir kanibaler eller svälter ihjäl?

Enligt utsago ska de kunna äta annat också, ungefär som andra snäckor, fast helst med mer protein, så de borde kunna äta både "salladsräkor" och proteinrikt torrfoder, de ska inte heller vara kannibalistiska, alls. Men det är vad jag läst, mina 20 vuxna och okänt antal ungar har fri tillgång på malaysiska sandsnäckor.
Bilagor:
#14 - 7 juli 2008 20:27
Klarar Antenome att föröka sig i sötvatten?
#15 - 7 juli 2008 20:59
Azur skrev:

Jajjamensan, fast det går långsamt.
#16 - 7 juli 2008 23:00
Azur skrev:

Japp mina 2 har produserat 10-15 st på 16 månader så sötvatten har inte varigt något hinder
#17 - 8 juli 2008 08:58
Killer 21 skrev:
Japp mina 2 har produserat 10-15 st på 16 månader så sötvatten har inte varigt något hinder

Men. Överlever inte alla ungarna då? Vet du något om hur länge det tar för äggen tills de kläcks? För mina har precis börjat lägga ägg, jag har 3 snäckor i ett kar och 4 i ett annat. I båda karen hittade jag först 3-4 ägg. Och nu en vecka senare hittar jag 7-8 i varje kar. Och långsamt, ja, de har varit hos mig i evigheter. Men dina har ju inte ens hunnit få en unge i månaden. Det låter ju lite väl extremt..
#18 - 8 juli 2008 09:06
Kan vara så att ungarna har svårt att hitta mat. Dvs att det kläcks rätt många, men bara ett fåtal blir så pass stora att de börjar märkas.
#19 - 8 juli 2008 12:22
Det tog säkert 6 månader innan dom ens fick sitt ägg ock ja var inte inställd på hur äggen såg ut så det är möjligt att ja städade bort mina första ägg.

Men det du skriver maria är nog inte omöjligt nu när snäckorna går i ett 60 liters art akvarium så tror ja att dom lägger 2-3 ägg i veckan tyvär tror ja att dom få malawiska sandsnäckor ja har i som foder även käkar upp äggen.

Jag har sett en tysk sida här på nätet för ca 5 månader
sedan som hanlade om hur man odlar Anentome helena det var många fina bilder men jag har tappat bort sidan.

Kanske någon annan här har någon bra hemsida att rekomendera som tar upp ämnet
#20 - 8 juli 2008 19:01
Kan någon förklara hur äggen ser ut,så man inte "städar"bort något i onödan
#21 - 9 juli 2008 15:22
De är liksom kantiga, inte runda som vanliga ägg. Fyra sidor har mina. Och så en vit prick i mitten.

På zoonen finns det en snigel/snäck-bildtråd där någon har lagt upp en bra bild på äggen. Fast det är ju förstås ett jobb att leta upp den, tråden är på ganska många sidor.
#22 - 9 juli 2008 17:08
Då blir det till å leta efter den tråden å efter äggen:-)
#23 - 9 juli 2008 18:25
Kan man ha räkor i samma kar som Anetome Helena och ändå få dom att föröka sig eller äter dom upp äggen?
#24 - 9 juli 2008 20:08
Jag har aldrig sett räkor äta snigelägg. Jag har räkor hos mina i alla fall.
#25 - 10 juli 2008 11:11
jag har räkor ihop med mina sniglar ock det har inte vart något problem
#26 - 10 juli 2008 19:07
var kan man köpa helena i närheten av helsingborg?
#27 - 11 juli 2008 18:27
Jag har en urkass kamera. Har sedan länge gett upp att försöka fotografera i mina akvarier, men för några dagar sedan bestämde jag mig för att prova en gång till. Tar man hunda bilder så brukar det finnas en som man kan tyda vad den föreställer. Och för dem som inte hittade bilden på helena-ägg på zoonen så föreställer min en på hundra-bild förvånande nog sådana. (Den som säger att den inte kan se dem kommer att straffas som aldrig förr.)
#28 - 14 juli 2008 07:47
Helt ok bild.Letar som en galning i mitt kar men hittar inget liknande trots att dom parar sig hela tiden.Måste hitta några snart.Vill ha fler
#29 - 14 juli 2008 08:36
Genomvacker menar du? :) Hur länge har du haft dem nu då? De verkar ta väldigt lång tid på sig att komma igång.
#30 - 16 juli 2008 05:41
Nu har dom varit här hos mig i 5 veckor och kommit över i räk/växtkaret för en vecka sen.Man hittar dom på dom mest omöjliga ställen i karet så man får leta efter äggen med speglar och ficklampa.har inte hittat något ännu,men man får hoppas att det är fel på synen hos mig och inte på impotensen hos Gunnar
#31 - 16 juli 2008 07:46
Jag hade dem nog i ganska många månader innan mina kom igång. Tror inte att det direkt hjälper att man flyttar på dem.
#32 - 17 juli 2008 04:43
Flyttade dom mest för att i växtkaret finns det lite "kanelbullar"som dom gärna får redusera till ett lägre antal.Nu får jag inte se om det blir några ägg för jag skall iväg och jobba i Luleå tom v 32."Mat tanten"som skall sköta karen under tiden har ingen aning om vad hon skall leta efter så man kanske blir överaskad när man kommer hem.
#33 - 23 augusti 2008 15:17
Nu har dom hållt på i 2 månader

Parar sig hela tiden men inget har kommet av det tyvärr.Leter efter äggen men ingen lycka.Dom börjar se lite slitna ut nu.Vad skall man göra åt det.Skall man flytta på en av dom till ett annat kar så dom får vila upp sig?
#34 - 10 juni 2017 19:41
Jag köpte sådana snäckor idag på Hornbach. Å där kostar de endast 22kr/st. Å de ska tydligen vara effektiva mot just sniglar.

Annons