Och japanerna fortsätter med delfinslakten...

#1 - 9 februari 2011 11:08
Trots starka protester fortsätter japan med sin delfinslakt, fast nu har man försökt gömma undan det under presseningar och se till att de inte blöder så mycket... :(
Tror inte det blir någon japansk bil för mej, iallafall...

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article8535313.ab
#2 - 9 februari 2011 14:56
-.
#3 - 9 februari 2011 15:33
jag tycker att greenpeace och andra hippieorganisationer ÄR förbannade hycklare.
"aww dom slaktade precis 3000 tonfiskar, how nice"
"zomfg, det är en delfin i nätet, KILL THEM!"
#4 - 9 februari 2011 15:35
grejen är att delfinen breder ut sig så in i helvete, och man har ju insett att om man tar bort delfinjakt helt så kommer man få riktiga problem. Dom är, hur man än vrider och vänder på det, blodtörstiga jägare som slaktar allt som kommer i deras väg.
Så jag förstår inte problemet.'
Eller jo, jag håller med om att slaktmetoden är förjävligt, men inte värre än för vilken fisk som helst som fiskas, och krossas i stora nät.
#5 - 9 februari 2011 16:02
-.
#6 - 9 februari 2011 16:16
ja du, ta flasknosen som exempel, det finns (dock så vet jag inte vilka hemsidor som redovisar detta) extremt mycket bevis på att dom är i majoritet gällande rovdjur i flera vatten, där det numer inte finns mycket till småfisk.
Så det är inte en hel lögn att delfinen är duktig på att slakta sjuka mängder småfisk.
sen tycker jag inte att man kan säga att det är människans fel heller. "delfinen är ett rovdjur" god damnit, det är människan också.
Kul för dig att du inte äter djur, eller något som har med djur att göra. Synd bara om alla morots bäbisar som aldrig får träffa mamma och pappa.
Själv äter jag så mkt kött som möjligt, grönt är överskattat.

men som sagt, när dessa idiotgrupper (greenpeace, PETA... Miljöpartiet) dillar om att AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWW en delfin dog, nu ska vi mörda japaner!
- vad ska vi göra sen då?
-öööh, fiskburgare?
#7 - 9 februari 2011 16:19
sen så anser jag att man KAN tänka som så att "men vi dödar ju kor"
alltså, man an ha åsikter om slaktmetoderna, och OM det skulle vara slakt på ett utrotningshotat djur, i övrigt förstår jag inte grejen.
det är ju inte som så att japanerna siktar efter de mest utrotningshotade arterna.
Sen är det ju även som så att det finns VÄÄÄÄÄÄLDIGT många vattenlevande varelser som är jävligt mkt mer hotade av utrotning än delfinen, som fiskar i sjuka mängder utan att någon egentligen bryr sig så värst mycket.

lite som i south park.
"the japanese are killing whales and dolphins?! Those coldblooded bastards"
"great stan, now they're normal, killing cows and chickens just like us :>"
#8 - 9 februari 2011 17:18
-.
#9 - 9 februari 2011 17:23
aldrig sagt att slakten är okej, inte någonstans. och yes, jag ska försöka hitta det.
#10 - 9 februari 2011 17:28
jag sa inte heller att det var DU som tyckte den var okej.

Edit: bra, det ser jag fram emot...
#11 - 9 februari 2011 17:30
efter 90 sekunder hittar jag inte direkt vad jag söker, men ha tålamod. Detta påvisar dock hur efterblivet hjärndöda dessa miljöidioter egentligen är:

Bottlenose dolphins eat squid, shrimp, small sharks and other creatures. However, unfortunately, these creatures are some of the most endangered species as well. People love to eat squid and shrimp, so they are in high demand in the food market, and many people go hunting for sharks. Therefore, dolphins do not have enough food to eat. In addition, when there is a lack of food in one area, dolphins will go to another area that is more heavily populated with sustenance. When they all flock to one particular region though, that area then experiences problems with an overpopulation of dolphins. If there are too many dolphins, then once again, the food supply becomes inadequate.

Man ser det som sorgligt för delfinen att vi människor, och delfinerna själva, nästan utrotat delfinens föda.
Dock är det ju inte så viktigt att djuren i sig utrotas, det är bara synd att delfinen inte kan äta då.
#12 - 9 februari 2011 17:33
Förövrigt hysteriskt roligt att den "lilla söta oskyldiga puppy-eye delfinen" käkar haj.
Lulz.
#13 - 9 februari 2011 17:44
Roosterboy: Du kan ju uppenbarligen inte argumentera på ett vettigt sätt. Kom med källor som stödjer dina påståenden så kan man fortsätta där.

jag tycker att greenpeace och andra hippieorganisationer ÄR förbannade hycklare.

"aww dom slaktade precis 3000 tonfiskar, how nice"

"zomfg, det är en delfin i nätet, KILL THEM!"

Vad snackar du om?
http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/oceans/tuna/
#14 - 9 februari 2011 17:51
-.
#15 - 9 februari 2011 17:57
vi är köttätare, vi är inte kaniner. Så enkelt är det. och vi äter för att överleva, så enkelt är det.
Vegetaianer/veganer är översittare som anser att hippielivet är det enda livet, och att alla andra är kallblodiga svin som borde hängas på torget.
#16 - 9 februari 2011 17:58
Johanski skrev:
Roosterboy: Du kan ju uppenbarligen inte argumentera på ett vettigt sätt. Kom med källor som stödjer dina påståenden så kan man fortsätta där.

Vad snackar du om?

http://www.greenpeace.org/international/en/campaigns/oceans/tuna/

jag letar när jag har tid, ska även kolla igenom den gamla hederliga bokhyllan, då jag är (nästan) säker på att det nämnts i någon IV någongång.

Och tonfisk var ett exempel. Inget annat.
Även en greenpeace aktivist har trampat på en myra någongång.
Bilagor:
#17 - 9 februari 2011 18:01
sen vet jag inte om det är egoistiskt att "variera kosten" om jag ska vara ärlig.
#18 - 9 februari 2011 18:07
roosterboy skrev:
vi är köttätare, vi är inte kaniner. Så enkelt är det. och vi äter för att överleva, så enkelt är det.

Vegetaianer/veganer är översittare som anser att hippielivet är det enda livet, och att alla andra är kallblodiga svin som borde hängas på torget.

Nja, allätare där as ingår, hade vi varit köttätare hade dina hörntänder synts på bilden ;)
#19 - 9 februari 2011 18:09
haha ;)
Min poäng är att det är helt naturligt för oss att äta kött.
Präktiga miljönazister (yes nazister, de agerar på ungefär samma sätt) anser att vi kan överleva på en morot i veckan, jag anser att ddom har fel.

Hur som haver, jag anser att detta ger en fantastiskt exakt bild av hela grejen:
http://www.megavideo.com/?v=0G7N6H75

South Park - Whale Whores.
#20 - 9 februari 2011 18:09
-.
#21 - 9 februari 2011 18:13
sen måste jag väl erkänna att veganer är rätt okej, dom är ju inte förbannade hycklare iaf. Dom äter inga animalier, och står för det.
Sen har vi de alltid lika patetiska vegetarianerna. "meat is murder! men jag äter kyckling, fisk och ägg."
Bilagor:
#22 - 9 februari 2011 18:14
ja, äter man något utrotningshotat för skojs skull så håller jag med dig.
och givetvis så menade jag de som joinar greenpeace för att ta sönder båtar eller misshandla fiskhandlare, typ!
#23 - 9 februari 2011 18:15
roosterboy skrev:
jag letar när jag har tid, ska även kolla igenom den gamla hederliga bokhyllan, då jag är (nästan) säker på att det nämnts i någon IV någongång.

Och tonfisk var ett exempel. Inget annat.

Även en greenpeace aktivist har trampat på en myra någongång.

Du snackar bara massa strunt, och jag ser ingen anledning till att argumentera mot dig. IV är en blaska där massa "forskare" har teorier om saker och ting, knappast en legitim källa.
#24 - 9 februari 2011 18:18
och för att svara på din fråga VARFÖR det är provocerande, så svarar jag som såhär:
På min gamla skola (per brahegymnasiet) så fanns det ett fåtal vegetarianer (sånna små hycklare som käkar kyckling etc)
som skrek lika högt som religiösa fundamentalister att ALL skolmat skulle vara vegetarisk, det räckte inte med att dom hade en helt egen meny, för dom mådde illa av tanken på att äta bredvid någon som åt kött, eftersom vi är äckliga orena människor. (jag är helt jävla seriös nu) vilket innebar att några dagar varje vecka enbart innehöll veggokäk. Och att dom hade tillgång till matsalen under längre tid än oss andra, eftersom dom då inte ville se oss äckel äta.
I min mening är dessa "veggos" mer eller mindre likvärdiga religiösa fundamentalister, bara att utgångspunkten är annorlunda.

Hade jag skrikit lika högt, för att jag bara vill äta geléhallon, så hade jag inte fått igenom de krav som dessa människor fick.
#25 - 9 februari 2011 18:19
roosterboy skrev:
sen måste jag väl erkänna att veganer är rätt okej, dom är ju inte förbannade hycklare iaf. Dom äter inga animalier, och står för det.

Sen har vi de alltid lika patetiska vegetarianerna. "meat is murder! men jag äter kyckling, fisk och ägg."

Du blandar ihop vegatarianer och veganer, jobbigt.
#26 - 9 februari 2011 18:19
Jag tycker om kött! :D och älskar djur.

Under gymnasiet sa vår Viltvårdslärare " om djur kunde skulle de äta upp dig" till en vegetarian i klassen.
Tyckte det var klockrent och väldigt sant.
En isbjörn tvekar inte om den är hungrig och på jakt efter käk. Står du i vägen skulle du bli uppäten, den skulle inte säga "njeeaa...jag är vegetarian och äter tyvärr inte människor". *haha* Lågt humor I know
#27 - 9 februari 2011 18:19
men greenpeace ÄR en legitim källa? herregud, dagens.
#28 - 9 februari 2011 18:20
joelvuo skrev:
Du blandar ihop vegatarianer och veganer, jobbigt.

HUR blandar jag ihop vegetarianer och veganer?!
Veganer är ärliga, äter INGA animalier.
Vegetarianer är hycklare, äter animalier.
#29 - 9 februari 2011 18:20
roosterboy skrev:
men greenpeace ÄR en legitim källa? herregud, dagens.

Det har jag aldrig påstått. Var har jag använt det som en källa?
#30 - 9 februari 2011 18:21
roosterboy skrev:

Min sambos flickvän är vegetarian. Äter inga animalier, dock dricker hon mjölk. Har du fått det hela om bakfoten, eller är du så dum att du tror att alla vegetarianer lever som de få du träffat på din gamla skola?
#31 - 9 februari 2011 18:21
Johanski skrev:
Det har jag aldrig påstått. Var har jag använt det som en källa?

längre upp?
Men vilka ÄR legitima källor då?
För jag ser INTE hippies med dykardräkt som gör snyftreportage om späckhuggare som legitima någonstans.
Så jag litar nog mer på dessa "forskare" än dessa hippies.
#32 - 9 februari 2011 18:22
Johanski skrev:
Min sambos flickvän är vegetarian. Äter inga animalier, dock dricker hon mjölk. Har du fått det hela om bakfoten, eller är du så dum att du tror att alla vegetarianer lever som de få du träffat på din gamla skola?

du bevisade ju min poäng.
En vegan dricker inte mjölk, en vegetarian gör det.
En vegetarian är selektiv, därför tycker jag att det är bullshit.
#33 - 9 februari 2011 18:24
roosterboy skrev:
längre upp?

Men vilka ÄR legitima källor då?

För jag ser INTE hippies med dykardräkt som gör snyftreportage om späckhuggare som legitima någonstans.

Så jag litar nog mer på dessa "forskare" än dessa hippies.

Jag använde inte det som en källa, mer som ett motbevis mot att greenpeace inte skulle bry sig om tonfisk. Nog diskuterat om det, jag är ingen greenpeace-anhängare.

Det finns VIDEOBEVIS på delfinslakten. Det anser jag som en legitim källa, gör inte du?
Och, då menar jag inte att bara videobevis duger, uppenbarligen. Ville bara skriva det, för annars hade väl du påpekat att det inte är möjligt.
#34 - 9 februari 2011 18:24
-.
#35 - 9 februari 2011 18:24
roosterboy skrev:
du bevisade ju min poäng.

En vegan dricker inte mjölk, en vegetarian gör det.

En vegetarian är selektiv, därför tycker jag att det är bullshit.

Nej, det gjorde jag inte. Att dricka mjölk =/= att äta animalier. Sluta svamla nu.
#36 - 9 februari 2011 18:25
roosterboy skrev:

Veganer och vegatarianer äter olika, thats it :) Sen kan det finnas vegatarianer som är djurrättsaktivister och dom är hycklare ja, men inte alla vegatarianer. Dra inte alla över samma kam

D.v.s.
Vegatarianer: Äter inte kött, men äter bi(?)produkter av djur
Veganer: Äter ingenting som har med kött att göra
Djuraktivister: Meat is murder :)
#37 - 9 februari 2011 18:32
min poäng ÄR att majoriteten av vegeratianer äter ägg, kyckling och fisk. Det är INGA biprodukter.
sen anser jag att det är förkastligt att det finns veganer etc som försöker påtvinga andra sina åsikter, jag menar, jag skulle aldrig få för mig att tvångsmata någon med en stek, t.ex.

Sen så förstår jag inte hur jävla pantad man kan vara, jag har väl aldrig sagt att jag är pro-delfinslakt?
#38 - 9 februari 2011 18:33
och jo, mjölk är en animalisk produkt, eller kommer mjölken från gråsten? O_O
#39 - 9 februari 2011 18:41
roosterboy skrev:
min poäng ÄR att majoriteten av vegeratianer äter ägg, kyckling och fisk. Det är INGA biprodukter.

sen anser jag att det är förkastligt att det finns veganer etc som försöker påtvinga andra sina åsikter, jag menar, jag skulle aldrig få för mig att tvångsmata någon med en stek, t.ex.

Sen så förstår jag inte hur jävla pantad man kan vara, jag har väl aldrig sagt att jag är pro-delfinslakt?

Pantad? Ja.
#40 - 9 februari 2011 18:42
det där sista var inte menat till dig, utan till johanski :P
#41 - 9 februari 2011 18:43
roosterboy skrev:
det där sista var inte menat till dig, utan till johanski :P

Vet, men du insåg att du hade fel om veganer och vegetarianer hoppas jag :)
#42 - 9 februari 2011 18:44
bara för att man inte tycker det är fel att äta djur så behöver man inte uppskatta slaktmetoderna.
Jag anser att japanernas slaktmetod för delfin, norrmännens slaktmetod för säl och muslimernas halal är så fruktansvärt äckligt så det finns inte, och skulle aldrig kunna äta den skiten.

Men det innebär ju inte att jag inte kan äta en kyckling som fått vara frigående och som slaktats humant.
Eller hur?
#43 - 9 februari 2011 18:46
joelvuo skrev:
Vet, men du insåg att du hade fel om veganer och vegetarianer hoppas jag :)

Inte fel, skulle jag inte vilja påstå.
Jag kan ha klumpat ihop veganer och greenpeace, men mina åsikter om hycklande vegetarianer står fast! ;D
eller, till viss del.
Är du vegetarian och äter ägg, fisk eller kyckling, men gör det för din egen skull, så ser jag inga problem med det.
Gör du det, och sedan dömer andra som äter rött kött, så anser jag att du är en hycklare :P
#44 - 9 februari 2011 18:49
-.
#45 - 9 februari 2011 19:00
jag vet, jag vet, men blir man upphetsad så formulerar man sig inte alltid på bästa sätt! ;D
#46 - 10 februari 2011 08:24
Nu är ju inte problemet att vissa människor väljer att äta kött medan andra inte gör det utan snarare den rovdrift som sker samt de produktionsvillkor som finns. En majoritet av den fisk som tas ur haven äts ex inte av människor utan går till djurfoder. Vi har också en situation just nu i europa där det importeras ätbara produkter som soja (som man odlar på områden där regnskog skövlas) från delar av världen där svält förekommer medan man samtidigt bränner vete och majs i europa för att hålla priser och tullar under kontroll.

Att hänvisa till någon ide om vad vi som människor "är gjorda för att göra" håller inte som jag ser det. Vi lever redan som det är i stort sett "onaturliga" liv och att passa in detta argument någon gång ibland är inte hållbart. Frågan man kanske ska ställa sig är vad konsekvenserna blir att de val vi kan göra. Som jag ser det är västvärdlsens matindustri ett stort miljöproblem men även ett etiskt problem. Sålunda väljer jag att inte äta kött.
#47 - 10 februari 2011 08:28
fast precis som du säger så är produktionen på t.ex. soja ett lika stort problem. Det är ju inte bara köttindustrin som är rutten om man säger så.
#48 - 10 februari 2011 08:57
Matindustrin som sådan är problematisk. Men jag hade haft mindre problem om sojan som odlades gick till svältande människor i ex brasilien istället för att transporteras till grisuppfödning i Tyskland endast av anledningen att grisarna växen något fortare.

Annons