ocellatus beteende

#1 - 19 februari 2004 18:53
Hej! Det är jag igen, den frågvisa människan med en gul occelatus, som numer har fått en "fru". problemet är bara att när jag släppte ner "frun" i akvariumet så ställde de sig båda och 2lshade " sig för varandra genom att fälla upp ryggefenorna. Sedan började genast den lilla nya ( som är knap hälften så stor som den andra) att flytta stenarna i akvariumet( gruset alltså.)Den store har fortsatt en stund nu att flsha för den lille, som lägger sig på botten och verkar vilja göra sig platt. Sedan försöker den store nafsa eller göra utfall mot den lille oxå. Därför funderar jag på om det är en till liten hane jag har lyckats få med mig hem? Vad tror ni som är vana vid ciklid beteende och kanske vana vid ocellatusar?

Nina
#2 - 19 februari 2004 22:50
det later som en hona...sa lange det inte ar "dodskamp" eller den ena star o trycker bakom en filter slang eller dyl. Aven etablerade par kan vara nog sa tuffa mot varandra...kanske att dom gillar lite S/M, prova med snackor kladda i lader!
#3 - 20 februari 2004 00:45
det är väl det som är problemet litet...den ene trycker bakom en liggande pump,och när han/hon kommer för nära den store så biter han verklige efter den, stackarn verkar få fly verkligen...Hmm, undrar om det här är rätt...Vad tros?
Nina
#4 - 20 februari 2004 00:47
P.S å andra sidan såg jag jsut hur den lille kröp ner i gruset "under" den store som stod och vaktade sin snäcka...Jag blir itne klok på det här... hoppas inte den store har ihjäl den lille bara..
Nina
#5 - 20 februari 2004 01:21
Se till att du har heltäckande täckglas/ramp till karet så den lilla inte blir jagad ur akvariet...
#6 - 20 februari 2004 01:34
Det har jag. Vill bara inte att den store biter ihjäl den lille...
Nina
#7 - 20 februari 2004 06:25
Du skulle kunna ställa en skiffersten i gruset som delar av lite. Då kanske inte hanen ser honan hela tiden utan hon kan stå över sin snäcka utan att bli sedd av hanen hela tiden. Eller att ha några snäckor utplacerade runt ett stenröse..
#8 - 20 februari 2004 09:09
Kan vara en hona eller en hane.
Du kan trigga dem till lek med ex att ge dem mysis eller ännu hellre svarta mygglarver. Är den en hona bör de då leka av inom kort.
#9 - 20 februari 2004 10:49
har försökt lägga pumpen som avdelare nu. Honan/hanen har flyttat in under den och ligger mest där hela tiden...Usch vad elak man känner sig som inte kan göra något...Finns det några säkra tecken på om det är en hona eller hane och vad "striden" mellan store och lille handlar om? Har lagt i några ampullaria skal som den lilla bore kunna komma in i, men den verkar inte vilja ha dem. skall skaffa några vinbergsskal i dag oxå så får vi se om det passar bättre. Vill helst itne ha vinbergssnäckor i akvariumet, men nöden har ingen lag. Skall det vara så här? Kommer det alltid vara så här? Den lille vågar ju inte sig fram!
Nina- Nervös och nybliven snäckskalslekarmatte
#10 - 20 februari 2004 11:03
Nina: Jag tror att om det vore två hanar vore den lille död nu.

Du säger inte hur stort akvarium du har, men det låter som om det är rätt litet?

Ocellatus är en aggressiv, haremshållande, ciklid, och ofta håller man en hane med flera honor just för att med en enda hona är risken stor att han slår ihjäl henne. De bildar alltså inte par, den enda snäcklekare som bildar stabila par (som jag känner till) är Neolamprologus brevis.
Du kan underlätta för honan genom att a) skaffa fler honor (fast de kan även slåss inbördes!) och/eller b) skaffa fram några ofarliga men aktiva fiskar hanen kan få avreagera sig på. Jag skulle kunna tänka mig att en liten grupp om 4-5 zebrafiskar skulle kunna avleda en del av hanens uppmärksamhet utan att någon tar bestående skada. I ett större akvarium kan t.ex. regnbågsfiskar tjäna samma funktion.
#11 - 20 februari 2004 11:32
Azur: tack! nu är jag litet lugnare! Akvariet är 150 liter, vet itne om det räknas som litet eller store eller mittimellan ;0)

På akvarielagret sa de att jag bara borde ha en hane och en hona, men jag borede nog skaffa en hona till då kanske...GUUUUD vad svårt allt är! här på zoopet ståre det att calvusar är lagom till ett 150 liter ( 175 eg, om man skall vara rättvis) och på akvarielagret sade de när jag undrade om jag kunde ha dem med mina occelatusar att "nej de blir alldeles för stora". Här på forumet fick jag svaret att de kommer käka ocellatusrommen, so då skrotade jag den ideén. Här på zoopet ståre det att "blå neon" ( någonting nigripinnis, är urdålig på att komma i håg latinska namn) bör ha minst 300 liter, Här på forumet och på akvarielagret sade de att blåneoner skulle kunna gå jättebra...
Man blir litet smått tokig när alla säger olika saker, men jag antar att man får prova sig fram...
Förresten, om man skaffar några zebrafiskar eller andra mindre fiskar, är det itne risk att de "stryker med" eller det är det som är "meningen"?
Tack för svar i alla fall!
Nina
#12 - 20 februari 2004 11:47
150 liter får nog anses vara ganska stort när vi talar snäcklekare - ofta hålls de i 30-40 liters akvarier. Men större är bättre.

Calvus och blå neon har jag aldrig haft, så jag vet inte hur utrymmeskrävande de är, men vanlig calvus är en stor fisk, och det är riktigt att den är en fullfjädrad yngelätare. Vad gäller "blå neon" används det namnet på flera olika arter av Cyprichromis/Paracyprichromis, varav en är ganska stor, så eventuellt talar zoopet och akvarielagret om olika fiskar.

Vill du hålla dig till tanganyika, så skulle jag nog rekommendera just en grupp av en småvuxen Paracyprichromis-art som sällskap, eller, om du kan hitta dem, tanganyikalyktögon (jag är svag för lyktögon!). Plus att det nog är en god idé att köpa in två eller tre honor till.

Ett annat tips är att tricksa lite med inredningen, t.ex. se till att det finns snäckor på ett par olika platser i akvariet och se till att det är svårt för hanen att ha överblick över hela akvariet på en gång.

Jo, visst är det knepigt när man får olika bud, men det brukar bero på att det finns flera "rätt" sätt att göra saker, så det kan egentligen vara bra... [:)]

Nej, tanken är inte att zebrafiskarna/Paracyprichromisarna/lyktögonen eller vad du nu väljer skall bli dödade, även om det förstås KAN inträffa. Man väljer fiskar som är ofarliga men snabba och tåliga, så de skall splittra hanens uppmärksamhet men ändå kunna undvika attackerna.
#13 - 20 februari 2004 12:29
tack för snabbt sar! det får nopg bli två tjejer till till att börja med...och så måste jag skaffa en massa sten...*puh* bära sten när man är förkyld...Är inte så svag för lyktögon själv sedan mina "vanliga" lyktögon förmodligen smittade ner mina guppysar så alla dog ( "guilt by association" tror jag visst det kallas [;)] )

Cyprionchromisarna är dock fina... men hur gör man med ljuset där ( OT ja jag vet) De "bör" ju ha ganska mörkt för att vara som finast, men hur blir det med occelatusarna då? De är ju inte så färggranna överallt, utan risken är väl att det bara är magen på dem som syns då?

Usch vad många frågor man har! provar väl att ställa några när jag ändå är på gång..

1. vilka sorters sten finns i Tanganyika?

2. vad finns det annars för små djur, tex i form av räkor, kräfot, krabbor, sniglar osv?

3. Finns det någon inbiten Stockholmare ( har bara bott här i några år) det någon som vet ett bra ställe i stockholm som man kan plocka store stenar på och som är någorlunda rullstolsvänligt?[:P]
Ursäkta alla frångångar från äment, men det är mycket att tänka på!

Nina
#14 - 20 februari 2004 20:52
Paracypriochromis Nigripinnis "bla neon" blir inte sa stor. Jag har dom och min storsta fullvuxna hanne ar ca 9-10 cm honorna nagot mindre.Dom flesta av Sardin cikliderna passar inte alls i ett 150 liters men bla deon gar utmarkt eftersom den inte ar van att simma i fritt vatten i sjon.

Det later som om du har en Ocellatus hona, haller med azur att hade det varit en have sa hade han varit dod redan. Haller dock inte alls med om att dom ar harems lekare. Jag har aldrig haft en hane omge sig med flera honor men kanske om man far in ett gang sma tillsammans att dom kan vanja sig. Aven honorna ar ju valdigt fortjusta i blod sport sa det kan bli knepigt.

Angaende andra fiskar som ev. kan "stryka med". Tricket har ar att valja fiskar som garna haller till lite hogre upp i akvariet. Dom ignoreras nastan helt o hallet. Om du valjer en bla neon sa kom ihag att dom oftast valjer den hogsta stenen i akvariet att halla sig runt sa se till att den ar ordentligt mycket hogre an Ocellatus hanens snacka.
#15 - 20 februari 2004 21:33
Minns inte om jag sagt detta forut men det finns en till snack lekare som gar utmarkt tillsammans med Ocellatus. Dom heter Neolamprologus Meeli och ar jatteroliga och ganska enkla fiskar, ser ut som pytte sma gaddor ungefar. Dom ar ungefar lika tuffa som Ocellatusen sa dom kan halla undan varandra bra. Mina har delat upp botten i ett ca 90 liters mellan sig och gar aldrig over pa "fel sida". Meeli ar starkt parbildande och en av de ciklider som ibland kan do av sorg nar en maka/make stryker med. Mycket rarare an sa gar det nog inte att ha det i ett akvarium...hehehe
#16 - 21 februari 2004 01:05
Har köpt två tjejer till nu. De tre tjejerna verkare trivas i hop, i alla fall går de två nya tillsammans. Har köpt vinbergssnäckor nu oxå, så nu är det c:a 3-4 Ampullaria som borde vara stora nog, hanens snäcka som han kom i (och för övrigt övergav nu när han fått vinbergssnäckor) och 5 vingbergssnäckor. de två nya tjejerna var inne i snäckorna en vända, men det verkar nu som om de föredrar pumpen eller "Grottorna", kanske tillhör de
underarten "pumplekare"? [;)]
Den lilla tidigare jagade honan är inte framme vad jag kan se, men hon kanske kommer nu när hon vet att hon har tre kompisar...
#17 - 21 februari 2004 08:57
Det varierar mellan olika snäcklekar-arter, och mellan olika individ, hur hårt bundna de är till att använda snäckor. Jag tror alla accepterar stengrottor om det inte finns snäckor, och vissa föredrar stengrottor även om det finns snäckor.
Jag har fått intrycket att snäcklekare som fötts upp artificiellt i akvarier helt utan snäckor verkar behöva en inlärningsperiod innan de förstår vad snäckor är till för, men till slut brukar de fatta galoppen.

Berätta gärna hur det går!
#18 - 21 februari 2004 11:56
JIPPI!!! I dag är alla tre tjejerna framme! En av dem ( har itne lärt mig se skillnad ännu) har fattat galoppen och står nu och vaktar en snäcka. De andra två står för tillfället i hörnet tillsammans. Det verkar itne vara något som helst problem dem emellan ( ta i trä!9 utan de verkar snarare gilla att ha varandrasom sällskap alla tre. Har delat av akvariet litet med hjälp av pumpen ( har bara hälften vatten just nu, för att se så att det inte läcker.) och en sten och en annan ful dekortion som kom med akvariumet, så nu går farbror
sur-Pelle på ena sidan i sin nya snäcka och tjejerna får vara litet i fred i andra delen. Hur dessa små någonsin skall få yngel övergår mitt förstånd, så som de verkar ogilla varandra [;)]. Nåja, kärlek börjar ju med bråk som någon konstaterat i en anna tråd.

Fortsätter kanske att rapportera och ställa frågor nu när jag får så bra svar från alla! [:-34]

Nina
#19 - 24 februari 2004 00:21
Jaha, å så var han ignång igen! U dag när jag stopped ner sten i akvariet ( kokt) så flöt "hon" upp. Jag har sett att han har jagat två av dem, men speciellt en liten tjej och nu är hon alltså död.
J-vla karlslok!! Har som sagt lagt dit en massa stenar nu som förhoppningsvis skall skymma sikten för honom. få köpa fler snäckor oxå kanske, men man tycker ju att 10 snäckor skulle räcka på 4 små...Är det någon id'e att köpa en ny hona? hur skall hon vara i så fall för bästa resultat? Stor? Liten? Något annat? Kan *en* blå neon hane få honom att rikta om sina agressioner , eller måste de vara fler? ( har ett överfullt sällskapskar och mycket litet pengar denna månaden, så jag hade hoppts på att slippa köpa något som inte skall ner i Tanganyika karet.

En något orelaterad fråga. Hur stort vill en cylindricus ha? går de att ha med tangayika och blå neon?

Nina- trött på sin akvatiska hustrumisshandlare...
#20 - 24 februari 2004 08:03
Se till att relativt många snäckor till dina ocellatusar.
När jag hade mina, så täckte hanen ofta över "alla" snäckskal så att honan blev utan. Intressant fisk i varje fall - fick fram yngel ett antal gånger - dock var inte dessa lika lätta att föda upp som mina nuvarande L. Multifasciatus.

Sen har jag hört att den Gula Ocellatusen (om den också kallas "Gold") är extremt känslig för vattenbyten och att man därför bara skall byta 5-10%...

#21 - 24 februari 2004 11:13
tack för svar matt.is! Jo, skall definitivt köpa fle snäckskal... *suck* frågan är om det är värt att köpa en ny tjej, eller om hon kommer bli lika mobbad hon? Den ena tjejen var i alla fall framme i dag, den andra tjejen 8 av de två kvarvarande) har jag inte sett...grrr*
Nina

Annons