Ocellatus

#1 - 10 oktober 2007 20:37
Jag har 2st i ett 40l akvarium, bör jag skaffa fler. Jag trodde de skulle få en lugn start och dra upp en kull själva i karet och jag skulle kunna följa dem i lugn och ro.Men jag är inte säker på att det är hona och hane men tror det och det verkar så i karet också. Är hanen kräsen och behöver flera honer? Jag har bara haft dem i 5dagar så det är lungt ännu, jag väntar gärna på något gott bara det kommer.(där står ju att man skall ha en liten grupp i art beskrivningen)Någon som har bra erfarenhet av dessa fräcka fiskar. Mvh Paul
#2 - 10 oktober 2007 20:41
Det räcker ng med en hona per hane. Det är bara och vänta och se om de leker och gör de inte det så kan det vara 2 hanar/honor. En grej som jag tror att du inte glömt är snäckskal som är avgörande om de leker eller ej.
#3 - 10 oktober 2007 20:51
Jo där är 12skal varav troliga hanen har tagit hand om ett, troliga honan glider runt honom lite men blir inte agressivt bortjagad. Förr lite lockad då han sticker ner i sitt skall och kommer ut igen, precis som en dålig raggnings teknik. jag har en bild på dem i min zoon.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1613930
#4 - 10 oktober 2007 20:56
Snygg layout på burken :);)
#5 - 10 oktober 2007 20:59
Tackar jag är nybörjare på både Malawi och Tanganyika,men jag har läst och frågat mycket här på zoopet. Tack för hjälpen förrästen.Mvh Paul
#6 - 10 oktober 2007 21:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det räcker alldeles utmärkt med ett par i ditt akvarium, skaffa inte fler utan vänta ut dem tills de blir hemmastadda.Allteftersom de växer så blir hanen mer aggressiv och håller honan i schack mer och mer. Vi hade ett par i ett 54 liters och köpte väl tre nya honor innan vi insåg att akvariet var för litet för honom. Han jagade ihjäl dem alla.:([/COLOR][/FONT]
#7 - 10 oktober 2007 21:12
Tack för tipset, men om hanen blir agressiv är det inte bättre med fler honor att fördela agressiviteten på då. Mvh Paul
#8 - 18 oktober 2007 17:31
Tjena! jag har en hane med 5 honor i ett 54 liters funkar alldeles utmärkt ;) fast han är alldrig aggresiv kanske skiljer från individ till individ. han är en toffel.
#9 - 18 oktober 2007 21:04
Tack det lugnade, men bör man ha fler honor till honom. Har du haft det med en hane eller köpte du alla honor på en gång.Har du fått yngel av dem? Mvh Paul

Annons