ocellatus

#1 - 16 november 2006 19:10
Hej
Har nyss fått mina ocellatus och Pärl-calvus. Blev riktigt nöjd dock var calvusarna väldigt små för sitt pris, men till frågorna ang ocellatus.
Hur ser man skillnaden på dom hane/hona?? Alla spänner ut sina fenor mot varandra så jag ser ingen skillnad på den fronten.
Vart kan man få tag i snäckskal?? Har letat i mataffärer utan framgång tänkte om det fanns på nätet att skicka efter.

Mvh Mattias
#2 - 17 november 2006 12:24
Honorna är i regel mindre än hannarna. Om du har ett mindre kar kommer den dominanta hannen förmodlingen försöka slå ihjäl de andra hannarna. Ring någon av de större akvarieaffärerna i landet och fråga om de kan skicka snäckskal. Jag köpte mina i Stoby akvarieaffär (de hade skal från Tanganyikasjön).

Grattis till en trevlig men arg ciklid. Första gången jag hade ocellatusar blev jag något förvånad när hannen anföll min hand gång efter gång när jag skulle ner och rota i karet. Ocellatusar har verkligen ingen uppfattning om storleksförhållanden....

/Jocke
#3 - 17 november 2006 14:28
Nä dom ger då ordspråket "Storleken har ingen betydelse" en sanningshalt!:)
Totalt orädda för allt och alla. Har dom i ett 180l så det borde fungera har två små kolonier med snäckor.
Har sett att tre st är mindre men en är nästan bleklila medan dom andra två är gul aktiga tänkte ifall det var hannar som är mer gula än honorna.
Ang snäckor hittade jag på guldfisken, dock dyra men det kvittar köpte 25 st så det borde iaf räcka ett tag.

//Mattias
#4 - 17 november 2006 18:35
Då det gäller storleken på ocellatusen tror jag det blir svårt att utifrån den avgöra ifall det är hona eller hane. (det förutser att man vet att de är färdigväxta) De ocellatusar jag haft/har har alltid honan haft en vit "söm" på ryggfenan, medan hanen haft en gul/orange söm.

Mvh

Peter
#5 - 18 november 2006 18:55
[QUOTE=pejan]Då det gäller storleken på ocellatusen tror jag det blir svårt att utifrån den avgöra ifall det är hona eller hane. (det förutser att man vet att de är färdigväxta) De ocellatusar jag haft/har har alltid honan haft en vit "söm" på ryggfenan, medan hanen haft en gul/orange söm.[/QUOTE]

Ja alla mina har gult på ryggfenan men bara 3 st är gula längst bak på ryggfenan dom andra är vita.

//Mattias

Annons