Ocean alu.akv eller Dala/Zooline alu.akv

#1 - 22 september 2004 14:31

<b>Ocean alu. akvarie eller Dala/Zooline alu. akvarie?</b>

Någon som har någon erfarenhet och tips att berika mig med? Är det någon viktig skillnad mellan karen som jag har missat?

Mvh Simon
#2 - 22 september 2004 14:35
Hej

Jag har ett dala/zooline vänninan har ett kar i samma mått från ocean hennes var dyrare och har mindre alu.ram (kanterna/Listerna) samt att täckglasen har hälften så stora öppningar...............
#3 - 22 september 2004 14:37
Du drar alltså slutsatsen att Dala/Zooline är bättre?
#4 - 22 september 2004 17:04
Har haft både märkena och jag kan inte säga att jag såg någon skillnad på dem. Priserna varierar mellan butikerna, för min del var ocean billigare t ex. Sen är det väl ändå Ocean som har en fetare aluram än Dala och inte tvärtom :)

Jag skulle råda dig till att köpa den som du tycker ser snyggast ut. Själv föredrar jag Ocean då det ramen är lite "renare" än Dalas, men det är som sagt en smakfråga.
#5 - 22 september 2004 17:13
Appropå detta, hur ser man vilket fabrikat det är på ett akvarium med aluram? Det finns ju fler tillverkare än dessa två, menar jag.

Sen, vart nånstans i världen tillverkas Ocean akvarium? Zooline görs väl i Sverige?
#6 - 22 september 2004 17:52
Jowa: Har hört att Oceans alu ram ska vara "naturförgad". Det låter lite mysko... Skulle gärna vilja veta hur du beskriver den
#7 - 22 september 2004 19:12
Glömde ett ? [:-100]
#8 - 22 september 2004 19:15
Öh, naturfärgad :D

Nä, den ser precis ut som alla andra aluramar enligt mig; borstad aluminium
http://hem.bredband.net/aquascene/Projekt%20720/Prel_bilder_3/PICT0509.JPG

Exakt samma färgnyans som aluminiumställningarna. Det är möjligt att de nångång har tillverkad ramar i andra färger men det är mer än vad jag vet.
#9 - 22 september 2004 21:36
Läs 2 sidan på denna länken, så är valet inte längre så stort.
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7923&whichpage=2&SearchTerms=4,tons,tryck
#10 - 23 september 2004 17:57
Synd att det inte stämmer bara. Jag har själv sett stagen i mitt akvarium samt mailat butiken där jag köpte akvariet och frågat. Jodå, de använder självklart stag i sina ramar!!

Utdrag av svaret:

"Har nu fått tag på rätt person på Ocean.
Dom har samma bärighet som Dala/Zooline mfl & ramen trycks ihop
med tryckluft.
Vad dom sa så tillverkas sågott som alla akvarium så i sverige."

Hoppas simosaurus hinner läsa detta innan beställningen går iväg :)

#11 - 23 september 2004 18:39
oooo! Nu blir det till att tänka om igen [:)]
Är du helt säker på att Oceans alu.ram inte är där för estetiska skäl endast? Om fallet är som jowa säger, undrar jag hur Ocean kan ha så mycket lägre priser än Dala/Zooline..

Jowa: vart köpte du ditt Ocean?

Mvh Simon
#12 - 23 september 2004 21:00
Köpte från PWSS.

Minns att jag tom frågade Arnold på Åled ang. ramens funktion på Ocean och han sa samma sak, att både Dala, Ocean samt de flesta andra tillverkas på samma sätt.

När jag kollade så skiljde det inte så mycket i pris mellan Dala och Ocean, var några 100kr på ett 720L.

Om du fortfarande är osäker så mail affären du tänkte köpa akvariet ifrån och ställ samma fråga där (inte pwss då, eftersom jag redan frågat där hehe). Får du inte samma svar som jag fick är det jäkligt skumt.
#13 - 23 september 2004 21:18
e nog ganska lungt... ska nämligen beställa från PWSS [;)]
men så vitt jag vet så skiljer det sig ganska mycket mellan dalas 540L och Oceans.. närmare bestämt 900kr !
#14 - 24 september 2004 06:21
Jowa: Har sett att Oceans alu.ram, är lägre än Dalas. Ocena= 49 cm och Dala= 60 cm.. Har du känt att ställningen är för låg? Tänkte att man kunde ha Oceans akvarium och dalas ställning [:-38]
#15 - 24 september 2004 10:04
Ringer man och frågar kan man säkert få ställingen i den höjd man önskar.
#16 - 24 september 2004 13:27
Tror du... Är alu ställningarna justerbara uppåt?
#17 - 24 september 2004 14:24
Ursprungligen skickat av jowa
Utdrag av svaret: (från Ocean)
"Har nu fått tag på rätt person på Ocean.
Dom har samma bärighet som Dala/Zooline mfl & ramen trycks ihop
med tryckluft.
Vad dom sa så tillverkas sågott som alla akvarium så i sverige."

Ramen på alu-ramsakvarier hålls ihop av L-formade stift i hörnen. Hållfastheten i akvarieramen beror på stiftets hållfasthet, den svagaste länken i kedjan. Hur stort tryck dessa stift har pressats fast med spelar ingen roll. En spik håller inte bättre för att den slagits fast med slägga.

-- MW
#18 - 24 september 2004 14:28
Ställningen består av 4-kants aluminiumrör som kapas till olika längder. Vill du ha en högre bänk så kolla om inte dom kan kapa den så. Justeringen man kan göra är mest för att få ställningen i våg.
#19 - 25 september 2004 19:09
Simosaurus: Precis vad jag också såg, de kör med mycket lägre bänk. Därför ringde jag till Patrick så han fick dem att göra en bänk som är 60cm hög, precis so Dala. Testa med att sätta upp en 2*06m stort pappersark på väggen och jag tyckte absolut att den högra ställningen var snyggast. Dessutom har man ju chansen att ställa högra pumpar och andra tillbehör under den.
#20 - 25 september 2004 19:21
Jowa: Precis mitt resonemang... Fick du betala extra för den ställningen?
#21 - 25 september 2004 19:59
hmm, kommer inte ihåg faktiskt. Köpte så jäkla mycker saker att det blev ett paketpris på alltsamman, inkl frakt å så. Men jag tror att Ocean gjorde det gratis tack vare att Patrick köper så många kar per år där (inte 100% dock).

Även om du skulle få ge en liten slant tycker jag absolut att du ska satsa på den högre ställningen.

Kan du inte beställa ställningen av Dala och akvariet av Ocean? Anledning till att jag inte gjorde så var att Dala för tillfället hade svårt med leveranstiderna.
#22 - 25 september 2004 20:03
Det där med Dala ställning och Ocean akv har jag redan tänkt på. Får nog ta och ringa Patrick och fråga, om han inte råkar läsa detta inlägg och kan ge lite svar här [:)]
#23 - 25 september 2004 20:09
Jowa: Kan ju tillägga att ditt 720 L akvarium var riktigt snyggt! Även sidan var snygg, men kanske lite rörig med dess "under sidor"
#24 - 25 september 2004 21:53
Tackar, jo "undersidorna" som du menar är gamla "skitsidor" som jag ännu inte konverterat, så allt kommer se likadant ut så småning om. Bara jag får den berömda tummen ur ;)
#25 - 26 september 2004 05:34
Oceans kar tillverkas också i Sverige.

Annons