Obotlig vitaprick??? + saltfrågor...

#1 - 17 maj 2004 15:27
Jag har typ haft vitaprick i en månad nu...
När jag såg ett par prickar först köpte ja medicin (Ektol Fluid)
och medicinerade. Efter ett par dar började prickarna försvinna.
Sen efter ytterligare ett par dagar kom de tillbaka och har ja hållit på ett tag och nu är medicinen slut. Jag kan inte dosera mer, för då ställer sig fiskarna och flämtar vid ytan (råkade göra fel första gången och gav för mycket). Vad kan jag göra nu?

Ang. Salt. har hört att man ska ha i det när fiskarna blir sjuka. Jag har ryy 158 liters, hur mycket salt ska ja ha i?

Tacksam för svar!
#2 - 17 maj 2004 15:35
Hejsan!
Mina fiskar har haft vita prick vid något tillfälle. Jag har då behandlat med en medicin som heter Protozin. Symptomen har då försvunnit efter första behandlingen.
Lite ektozonsalt är bra att ha i akvariet <u>hela tiden </u>för att skydda mot svamp. (Dock inte om man har fiskar som är mycket känsliga för salt.)
#3 - 17 maj 2004 15:54
Hmm okej, får snacka med nån affär om det =)
Men jag har hört att man kan ta vanligt salt? eller?
#4 - 18 maj 2004 15:36
Har nyss inhandlat protozin. Dock medicinerade jag igår med Ektol Fluid. Kan jag medicienra som vanligt med protizin, eller måste jag vänta tills den andra medicinen slutat verka?
#5 - 18 maj 2004 20:13
Du bör göra ett par rejäla vattenbyten och helst vänta 48 timmar mellan två medicineringar. Är det riktig kris så byt vatten (så mycket du vågar) och påbörja Protozinbehandlingen. Glöm inte att höja temperaturen till minst 26 grader, helst mer. Om fiskarna får problem med temphöjningen kan du sätta i en syresten på fullt blås eller ett extra innerfilter. Salt i är bra vid vitaprickmedicinering om du inte har saltkänsliga firrar. Hoppas du får bukt på det hela nu.

Tillägg: Om du mot förmodan inte skulle få bukt på vitaprick med Protozinet får du fundera på att flytta fiskarna mellan några tillfälliga sjukkar för att inte parasiterna ska ha en chans att hitta värddjur när de kläcks. Det tycks vara ett gammalt beprövat sätt.

Annons