Obefruktad rom/mögel vid lek av zebraciklider

#1 - 14 december 2004 21:49
Hej på er alla,

Jag har haft ett 270l akvarium i ett par år och har sedan starten haft två zebraciklider och tre elfenbensciklider. Dessa har lekt jämt och ständigt och jag har sett moln av yngel ett par gånger i månaden.
Nu har jag bestämt att försöka föda upp just dessa små krabater och se hur bra man kan lyckas.
Vad som nu händer är att för tredje gången i rad verkar inte rommen bli befruktad. (min gissning) Har hållt bra koll senaste tre omgångarna och det slutar likadant varje gång. Efter cirka 30h är det runt 20% kritvita ägg. Jag antar att dessa är obefruktade, men det kanske är mögel som sprider sig, eller är det både och? Föräldrarna gör inga anträngningar för att rensa dem äggen heller.
Efter runt 60h äter ofta hannen upp den i princip 100%-iga vita romkakan.
Det är samma hanne till alla tre gångerna, men två olika honor.

Är det någon som har lite förslag på vad som händer?
Varför har detta helt plötsligt börjat hända?

Vore tacksam för lite ideer.

Mvh
Olof
#2 - 20 december 2004 17:39
Nu har dem lekt igen, mindre än en vecka sen det jag skrev ovan.
Dem la rommen igår runt 21.00 och redan efter en timma syntes ett enda kritvitt korn. Honan gjorde lite tafatta försök till att ta bort det men lyckades aldrig. Idag på morgonen var det fortfarande bara ett korn som var vitt.
Nu när jag kom hem är det tre. Men om man tittar noga noga ser det ut som om "toppen" på varje korn börjar bli vitt.
Allting annars ser bra ut, igår såg jag ju när dem la, och hannen verkade göra vad han skulle :)
Detta är samma hanne men en annan hona. Jag vet inte alls var jag ska börja för att hitta vad felet kan vara.

Hur snabbt blir obefruktade ägg vita?

Mvh Olof
#3 - 21 december 2004 13:22
Här haglade det ju inte med funderingar direkt.

Jag har i alla fall ett par till ang. mina fiskars problem.
När jag nu har pillat bort lite vita ägg själv så tycker jag att dem sitter väldigt hårt. Nu är jag ju iofs inte fisk själv så har ju inget att jämföra med :)
Jag ser ju att honan försöker suga bort dem men jag är ju inte förvånad att hon inte får bort dem när dem sitter så hårt.
För någon månad sedan la jag i 5-6 shifferstenar. Sedan dess har dem ju lagt rommen på just dem här stenarna. 5 gånger nu har det blivit och dem möglar varje gång. Nu tänker jag iaf ta bort dem o låta dem lägga rommen på något annat o se om det blir bättre nästa vecka.
Kan ju i alla fall lita på att dem leker :)

Om rommen väl börjat mögla, kan man på något sett rädda dem?
Vet någon exakt hur lång tid det tar innan zebraciklidrom kläcks?

/Olof
#4 - 21 december 2004 13:32
Hej!

Jag utger mig absolut inte för att vara expert på varken zebraciklider eller akvarium.

Men kan det vara något fel på vattnet kanske, jag fick själv rom på pansarmalar vid ett flertal tillfällen vilka gick samma öde till mötes som dina tycks ha gjort. Jag hade vattensköldpaddor i samma kar vilket var orsaken till mina dåliga vattenvärden...

Skiffersten har jag för mig kan innehålla lite metaller som inte är så bra och det kan ju tänkas att äggen är känsligare än fiskarna för dessa föroreningar så prova att ta bort dom...

Lycka till
#5 - 21 december 2004 18:42
Tack Erik,
Ditt svar fick mig att leta mer runt skiffer. Internet är ju bara för bra ibland. Jag har plockat skiffern i det vilda på södra Öland.
Efter en snabb sökning hittar jag just den byn, och att man har brytit alun-skiffer väldigt länge där. Hittar massa inlägg här i forumet också just ang. alun-skiffer och allt pekar att man inte ska använda detta skiffer i akvariet.
Allt blir så lätt när man vet vad man ska leta efter.
Stenarna är nu historia, så nu blir det att vänta i 5 dagar på nästa lek o se om det funkar bättre.

/Olof

Annons