Obefruktad rom?

#1 - 10 februari 2007 10:11
Hejsan!

Har en liten fråga bara.. Har fyra caudopunctatus och för ca 4 dygn sedan så såg jag rom i den ena av caudopunctatus honans snäcka. Nu är romen borta vet inte om någon av våra andra fiskar har ätit upp den. Eller om romen har kläckts.. Fast skulle man inte ha sett några yngel nu i så fall? Kan det vara så att våran hona har lagt rom som inte blivit befruktad? Hur vanligt är det? Har aldrig haft lek med dessa tidigare...
#2 - 10 februari 2007 10:30
Det är rätt vanligt att föräldrarna själva äter upp rommen första eller andra gången.
När den väl kläcks ligger ynglen rätt orörliga, bara viftar lite på stjärten, de första 1-2 dygnen också så de kan vara svåra att se kanske.
#3 - 10 februari 2007 12:36
Jag hade samma problem med mina multisar, nämligen den att jag inte såg ynglen förrän de blev frisimmande, och de syntes knappt då ens.
#4 - 12 februari 2007 11:53
Tack för tipsen!

Blev tyvärr inga yngel denna gången.:( Honan har nu grävt över sin snäcka igen... Fast som sagt så tror jag inte att hon har lekt innan, så bättre lycka nästa gång.. För har dom lekt en gång så lär dom nog göra det igen..:)

Annons