Obduktion av trasigt akvarium

#1 - 2 december 2003 16:58
Hade nyligen ett akvarieahaverie som orsakade en del elände.
Jag har nu undersökt mitt trasiga kar(se detaljerna om katastrofen här på Ciklid.se:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4630), och finner till min förvåning att det inte har spruckit. Bottenskivan har istället släppt i fogen från bakväggen längs nästan hela sträckan.
Kan man kan kalla det undermålig tillverkning eller kan det fortfarande bero på ojämn frigolit + skiva?
Tacksam för lite input, så jag vet hur jag skall gå vidare med min kartillverkare.
#2 - 2 december 2003 17:29
Hej anli. Jag vet hur det känns, för ca 3 månader sedan sprack mitt 310 liters Dala/Zooline med alu-ram och alu-ställning, i bottenglaset. Karet var 6 månader gammalt. Enligt Zooline, som fick tillbaka karet, så hittade dom en stjärna i bottenglaset och sa att jag hade tappat en sten som spräckt glaset. Jag hade inte några stenar i karet...vi var inte ens hemma.
3000 kr i självrisk till Folksam och jag får ut för allt, kar, pumpar, doppvärmare,fiskar och växter.
Nytt kar kommer på Torsdag, men man är lite nojig över vad som hänt, men det är väl bara att bita ihop.
Lite bilder finns på:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=95374
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 december 2003 17:52
Bottenskivan har istället släppt i fogen från bakväggen längs nästan hela sträckan.

Kan man kan kalla det undermålig tillverkning eller kan det fortfarande bero på ojämn frigolit + skiva?

Omöjligt att med bestämdhet säga något.
Hade bottenskivan spruckit är det sannolikt (dock ej säkert) att det inte beror på i tillverkningen.
I ditt fall där fogen har släppt beror det sannolikt (dock ej säkert) pga fel i tillverkningen.
Värt att notera är också vad konsumentköplagen säger - dvs de första 6 månaderna så är det affären som skall kunna bevisa att kunden gjort fel, därefter är det kunden som skall kunna bevisa att det var ett tillverkningsfel.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 2 december 2003 18:06
Dala/Zooline ska vara extremt jobbiga att ha o göra med. De skyller allt på kunden, tom om skadan redan är skedd innan man ens packat upp karet.
#5 - 4 december 2003 16:18
[8D]

Annons