Obalanserad temperatur

#1 - 30 december 2007 01:25
Förbereder karet för diskus och har börjat övervaka temperaturen.
Till min stora förvåning så svänger temperaturen avsevärt mycket under dygnet.
Det kan variera så mycket som upp till två grader.

Är detta något som kommer klara sig, eller ska man försöka åtgärda det på något vis?
Isf, hur går jag till väga?

/Patrik
#2 - 30 december 2007 07:38
Har du inte en doppvärmare så är det en bra idé att skaffa en.
Är det mindre diskus du ska köpa så är det även en fördel för fiskarna om du ligger på runt 29-30 grader och det kan du inte hålla konstant utan värmare.
#3 - 30 december 2007 08:44
Två grader variation är absolut ingenting.
#4 - 30 december 2007 14:01
2 grader är obefintligt ... varierar mer än så i en sjö på olika djup
#5 - 30 december 2007 14:04
Men där simmar det knappast några diskusar;)!
#6 - 30 december 2007 17:36
Nej, de simmar i halvmeterdjupt, stillastående, vatten som är i full gassande sol på dagen. Två graders variation är ingenting för dem heller.
#7 - 30 december 2007 17:58
Ska du ha diskus i bra kondition och det pendlar mellan 25-27 grader eller om det pendlar mellan 28-30 så kan det vara en hiskelig skillnad.
Jag har 28 grader till mina vuxna diskusar och ca 30 till de små och för att hålla denna tempen är jag tvungen att använda doppvärmare utan variationer;).
#8 - 30 december 2007 18:17
Behöver man påpeka att det är termostatdoppvärmare som rekomenderas för att komma åt temperatursvängningar nu förtiden?:) (om man ser enbart till akvariet och inte till externa regleringar)
För många år sedan vill jag minnas att jag råkade "koka" en fisk i ett karantänakvarium med en överdimensionerad doppvärmare utan termostat...[:-4] Det finns väl knappast sådana att inköpa idag lr?
#9 - 30 december 2007 19:13
Nej, alla värmare idag har termostat, men det går fortfarande utmärkt att döda fisk med dem - förr eller senare hänger de sig i "på" läget när bimetallbrytaren korroderar - och värmarnas hysteres gör också att du alltid har en variation på ett par grader, även med värmare.
#10 - 30 december 2007 21:44
Tack för bekräftelsen Azur!
Angående att de kan hänga upp sig så gör jag mig dock sällan beroende av att endast ha en doppvärmare utan fördelar lämplig effekt på ett flertal värmare per kar så att jag har lite tid för agerande vid eventuellt haveri, det skall inte behöva resultera i dödsfall att använda doppvärmare!
Med respekt för Padas fråga vill jag ochså instämma med föregående om att en variation på 2 grader inte är något att oroa sig för.(om man mot all förmodan inte ligger riskabelt nära en kritisk gräns) Men att värmarnas hysteres faktiskt ändå ger en variation på ett par grader tycker jag är lite noterbart då en del saluförs med uppgifter om att de kan hålla en precis temperatur. Varierar känsligheten på/av mkt mellan olika fabrikat eller kan man godtyckligt tolka det som att även de i regel anser att ngn grad upp eller ner i förhållande till börvärdet är fösumbar/given?
#11 - 30 december 2007 23:17
jag har aquael och jäger och dem håller sina 26 grader så exakt som en termometer kan visa och det gör den 24/7! börjar en doppvärmare värma ojämnt så kan det vara ett tecken på att den är utsliten!
#12 - 30 december 2007 23:25
om du använder flera doppvärmare i samma kar måste man väl först ställa in dem var för sig på den temp man vill ha i ett separat kar, för ingen doppvärmare har en fungerande gradskala! om man inte gör detta så kommer ju bara en av dem gå igång!
#13 - 31 december 2007 00:57
åheim skrev:
om du använder flera doppvärmare i samma kar måste man väl först ställa in dem var för sig på den temp man vill ha i ett separat kar, för ingen doppvärmare har en fungerande gradskala! om man inte gör detta så kommer ju bara en av dem gå igång!

Nä, det är ju självklart att man inte bör se gradskalan på värmaren som en termometer, ha ha...;):) Men om bara den ena värmaren slår på/av samtidigt som den andra är konstant av så är ju den första överdimensionerad eller iaf fullt tillräcklig på egen hand vfr den vore olämplig att ha i ett "säkerhetslås".
Om däremot den först nämnda är på konstant utan att vattnet når önskad temperatur samtidigt som den andra är konstant av så justerar man ju upp den andra undan för undan tills de båda fungerar på en väl avvägd nivå där önskvärd vattentemperatur bibehålles. Detta kan ibland behöva ändras regelbundet om lokalen/rummet har en stor temperaturvariation t.ex vid olika årstider.
#14 - 31 december 2007 01:06
Säger ni att ni har så exakta värmare får jag väl tro er, men att hålla temperaturen på en grad när kräver att värmaren slår till/från tiotals, kanske hundratals, gånger per timme. Den noggrannheten vore större än felmarginalen på de flesta digitala termometrar t.ex.
#15 - 31 december 2007 01:29
Jo, jag har givetvis en doppvärmare.
Sliten är den nog inte, köpte den för bara någon månad sedan när den gamla gick bananas.

Jag vet inte om jag är ute och cycklar, men kan ljusrampen vara boven i dramat?
Det är ju trots allt på natten när belysningen är släckt som temperaturen faller ner mot det lägre i spektrat.

Att kalibrera doppvärmaren har jag försökt, men det är helt värdelöst så jag har istället fått gissa mig fram och kontrollera detta med konstant övervakning av temperaturen.

Det verkar råda lite delade meningar om temperaturskillnadens inverkan.
Om vi antar att alla temperaturer inom spektrat ligger på vad som är att föredra för diskus, kommer svängningarna som sådant att ha någon negativ inverkan på fisk & växter?

/Patrik
#16 - 31 december 2007 01:45
Nej. Inga negativa effekter alls.
#17 - 31 december 2007 06:02
Där är vi överens;).
#18 - 31 december 2007 11:59
Gott, tack för hjälpen!
#19 - 31 december 2007 15:18
Pada skrev:

Det verkar råda lite delade meningar om temperaturskillnadens inverkan.

Om vi antar att alla temperaturer inom spektrat ligger på vad som är att föredra för diskus, kommer svängningarna som sådant att ha någon negativ inverkan på fisk & växter?

/Patrik
spektrakt för dicus är 26-30gr men det för den skull ska inte tempen variera 4 grader över dygnet!
#20 - 31 december 2007 15:35
åheim skrev:
spektrakt för dicus är 26-30gr men det för den skull ska inte tempen variera 4 grader över dygnet!

Nej givetvis inte, men det har det inte varit frågan om.
Det handlar om temperatursvängningar på som värst två grader.
#21 - 31 december 2007 15:40
Pada skrev:
Nej givetvis inte, men det har det inte varit frågan om.

Det handlar om temperatursvängningar på som värst två grader.
2 grader kan kanske funka men svängningar påverkar fiskens ämnesomsättning och det är bättre om man har en stabilare temp! 2 graders höjning brukar rekommenderas vid sjukdom, så 2 grader gör mer än vad man tror, Om man tar ett ex. att du har 39gr i kroppen så mår du pest och det är bara 2 grader över 37;)
#22 - 3 januari 2008 15:55
åheim skrev:
2 grader kan kanske funka men svängningar påverkar fiskens ämnesomsättning och det är bättre om man har en stabilare temp! 2 graders höjning brukar rekommenderas vid sjukdom, så 2 grader gör mer än vad man tror, Om man tar ett ex. att du har 39gr i kroppen så mår du pest och det är bara 2 grader över 37;)

Ja jo förvisso, men har det verkligen samma inverkan på firrarna?

Självklart är ju en stabil temperatur att föredra, men jag kan inte riktigt komma på hur jag ska få rätt på det.
#23 - 3 januari 2008 18:06
Det berättades här på Zoopet om en doppvärmare som löpt amok och kokat fiskarna helt plötsligt... efter det har jag inte haft någon... har inga Diskusar eller Black Mollysar så det går ändå... tänkte passa på att påminna om det när ni nu pratade om det.. :)
Men spontant tänker jag att om jag skulle ha ett sådant stort kar, med så känsliga fiskar så skulle jag ha minst två doppvärmare på var sida i karet... ;)

Det är ju samma i ett rum.. hellre två mindre element på var sida om rummet än ett stort...
#24 - 3 januari 2008 22:01
själv har jag en tempsensor som loggar massa här i hemmet
och jag kör utan doppvärmare och får dessa värderna här hemma i mitt kar med Mbunas
[COLOR=Black]Akvariet[/COLOR]
Senast 24,3 grader, den 03.01.08 klockan 22:29:16
Min (H24) 23,4 grader, den 03.01.08 klockan 08:46:25
Max (H24) 24,6 grader den 02.01.08 klockan 22:30:04
finns graf på det här.... e den gula linjen
http://www.thecastle.se/weather/week.jpg
#25 - 3 januari 2008 22:22
Pada skrev:
Ja jo förvisso, men har det verkligen samma inverkan på firrarna?

Självklart är ju en stabil temperatur att föredra, men jag kan inte riktigt komma på hur jag ska få rätt på det.
:)jag överdrev kanske litegrann men det rubbar iallafall ämnesomsättningen och det är bra om man kan undvika!
#26 - 3 januari 2008 22:30
Pada skrev:
Förbereder karet för diskus och har börjat övervaka temperaturen.

Till min stora förvåning så svänger temperaturen avsevärt mycket under dygnet.

Det kan variera så mycket som upp till två grader.

Är detta något som kommer klara sig, eller ska man försöka åtgärda det på något vis?

Isf, hur går jag till väga?

/Patrik
tillbaks till ursprungsfrågan! jag har aldrig haft en doppvärmare som svänger 2gr över dygnet... Antingen är inte din doppvärmare ok eller så är det så att ljusrampen och pumpen höjer tempen mer än din doppvärmare är inställd på och så sjunker temperaturen när ljuset släcks....
#27 - 10 januari 2008 22:32
åheim skrev:
tillbaks till ursprungsfrågan! jag har aldrig haft en doppvärmare som svänger 2gr över dygnet... Antingen är inte din doppvärmare ok eller så är det så att ljusrampen och pumpen höjer tempen mer än din doppvärmare är inställd på och så sjunker temperaturen när ljuset släcks....

Har också varit lite inne på om det kan vara ljusrampen iom att tempen oftast sjunger när ljuset är släkt.

Doppvärmaren ska det inte vara något fel på, jag köpte som sagt den ganska nyligen i samband med att det vad dags att byta ut den förra.
#28 - 1 februari 2008 07:31
om man vill gå ännu "djupare" i diskussionen om det här med doppvärmare..kan man inte bygga en doppvärmare som fungerar med PID? det vore ju bästa tänkbara..men det kanske kostar lite väl mycket pengar?
#29 - 1 februari 2008 08:09
Men för guds skull - ni försöker lösa ett problem som inte existerar. Fisken totalskiter i en dygnsvariation på två (eller fyra) grader. Seriöst, på allvar, helt utan att skämta.
#30 - 1 februari 2008 09:02
A C-son skrev:
Nä, det är ju självklart att man inte bör se gradskalan på värmaren som en termometer,

Jag har min värmare inställd på ca 23 grader - och vattnet är knappt 27. Det är alltså normalt?

Annons