Obalans mellan natrat och fosfat

#1 - 22 november 2007 21:05
Jag har haft en riktig alg härd i mitt kar och några fiskar har dött. Främsd 4-5st ansistrusmalar, kanske inte beror på algproblemen men ändå. Köpte mig nitrat och fosfat test som visade att jag hade ca 10 ppm nitrat och mellan 5-10 ppm fosfa. Hur triggar jag upp nitraten lättast och sänker fosfaten, eller skall jag bara se till att itraten hamnar på mellan 50-100 ppm. Tacksam för snabbt svar. Skall åka med ett vattenrpov för nitriten i morgon.
#2 - 22 november 2007 21:16
Hmm... Jag hoppas att du har lilla gravida fröken presiuos Snow White/goldens i ett annat kar... :D :D :D Vi här i Sverige ser henne ju som en stor tillgång till den svenska räkstammen... ;)
#3 - 22 november 2007 21:19
Fattar inte ditt inlägg riktigt. Denna tråd handlar om att få balans mellan nitrat, fosfat och bli av med främst algerna i karet....
#4 - 22 november 2007 21:29
det här är väl inte mitt område riktigt men du bör väl få ner fosfathalten med vattenbyten...
hade själv en riktig algexplosion i mitt kökskar som varit riktigt envis men nu har jag kommit tillrätta med detta genom totalt gödningsstopp och ganska täta delvattenbyten:)
#5 - 22 november 2007 21:48
Pannecke skrev:
Fattar inte ditt inlägg riktigt. Denna tråd handlar om att få balans mellan nitrat, fosfat och bli av med främst algerna i karet....

Oj, sorry... Blandade ihop dig med Peterhaack... som har en helvit räka (mycket dyrbar), sorten kallas för Snow White eller Snow Goldens... Sorry... :D :D
Poängen var alltså att han måste vara rädd om den eftersom jag inte tror att vi har så många i Sverige.. ;)
#6 - 22 november 2007 22:23
Okej, ursäkten är godtagen.....
#7 - 23 november 2007 08:16
Typ av alger?

MVH Lasse
#8 - 23 november 2007 09:46
Fortfarande lite cyano, grönalger och trådalger. Vid vattenbyte så tilltar algerna kraftigt.

Mätte nitrat 10 ppm och fosfat mellan 5-10ppm. Men hur mycket KNO3 måste jagtillsätta för att få balans på nitraten/fosfaten.
#9 - 23 november 2007 11:37
Tänkte infoga lite bilder....
[ATTACH]8950[/ATTACH]
[ATTACH]8952[/ATTACH]
[ATTACH]8951[/ATTACH]
[ATTACH]8953[/ATTACH]
Ingen vacker syn. Ferre-mossan ser alldeles förstöd ut. Jag plaockade bort mycket av det angripna i måndags tillsammans med ett vattenbyte, och efter ytterligare 4 dagar så ser det ut på detta sett.
#10 - 23 november 2007 15:58
10ppm nitrat är lungt men 5-10ppm fosfat är i slängarna 10ggr för mycket.
Vatten byte och dosering av nitrat är väl det som är lämpligast.
Antar att du inte vill byta 90% vatten för att få ner fosfat till 0.5-10ppm men du kan ju iaf göra 50% nu och 50% om en vecka osv.
Antar att du inte doserat fosfar tidigare utan att det är fosfat rikt foder som orsakt så höga nivåer??
Hur som ska du nog se över dina vattenbytes regimer och doseringsregimer.
Med vettiga vattenbyten ska du lungt kunna dosera minst 5ppm NO3 och 0.5ppm PO4 varje vecka. (Naturligtvis mer om det går åt)
#11 - 23 november 2007 21:31
Jag håller med Heeke. Några kraftiga vattenbyte och tillsättning av kaliumnitrat. Blandar du 40 gram i en halvliters petflaska så kommer varje ml höja 0,5 ppm nitrat per 100 liter vatten. Se till att du ligger kvar på ca 10 ppm efter vattenbytena. Ingen fosfatdosering tills problemet är på bättringsväg. Stör cyanomattorna så mycket som möjligt - sug upp eller rör runt varje dag. Skulle också stoppa koldioxiden om du har någon. Har du egen brunn - djupborrad? [COLOR=red]Edit - Såg Frölunda - då har du kommunalt vatten.[/COLOR]

MVH Lasse
#12 - 23 november 2007 21:56
heeke skrev:
10ppm nitrat är lungt men 5-10ppm fosfat är i slängarna 10ggr för mycket.

Vatten byte och dosering av nitrat är väl det som är lämpligast.

Antar att du inte vill byta 90% vatten för att få ner fosfat till 0.5-10ppm men du kan ju iaf göra 50% nu och 50% om en vecka osv.

Antar att du inte doserat fosfar tidigare utan att det är fosfat rikt foder som orsakt så höga nivåer??

Hur som ska du nog se över dina vattenbytes regimer och doseringsregimer.

Med vettiga vattenbyten ska du lungt kunna dosera minst 5ppm NO3 och 0.5ppm PO4 varje vecka. (Naturligtvis mer om det går åt)

Jag gör fulldospuls med PMDD varje vecka efter vattenbyte. Vid en period innan jag bytte bottenmaterial hade jag bra tillväxt så jag gödde 3gg i veckan med fulldospuls.
#13 - 23 november 2007 22:02
Lasse skrev:
Jag håller med Heeke. Några kraftiga vattenbyte och tillsättning av kaliumnitrat. Blandar du 40 gram i en halvliters petflaska så kommer varje ml höja 0,5 ppm nitrat per 100 liter vatten. Se till att du ligger kvar på ca 10 ppm efter vattenbytena. Ingen fosfatdosering tills problemet är på bättringsväg. Stör cyanomattorna så mycket som möjligt - sug upp eller rör runt varje dag. Skulle också stoppa koldioxiden om du har någon. Har du egen brunn - djupborrad? [COLOR=red]Edit - Såg Frölunda - då har du kommunalt vatten.[/COLOR]

MVH Lasse

Jag har kommunalt vatten ja.

Jag doserar.
Nutrisi = 7krm nutrisi + 2krm K2SO4 + 2krm MGSO4
KNO3 = 7tsk KNO3
KH2PO4 = 4krm KH2PO4
Detta blandar jag i 0,5 liters flaskor och göder 30ml åt gången.
#14 - 26 november 2007 20:29
Nytt och omgjort.

En beprövad period som jag gjort innan är att ha botten full med torv. Den enda nackdelen ed detta är att växterna växer ner med rötterna i den, så får man upp allt om man vill dra upp en växt. Så jag provade med att separera lagrena med filtermatta.

[ATTACH]9032[/ATTACH]

Och därefter satte jag ner roten och den stora stenen.

[ATTACH]9033[/ATTACH]

Så här blev slutresultatet.

[ATTACH]9034[/ATTACH]

Får se nu hur det blir... När det får växa till sig. Hoppas att jag slipper alla cyanobakterier i samma veva....

Annons