:O vatten på golvet!

#1 - 1 maj 2009 09:29
vaknade i morse av att det lät ovanlgt mycket från akvariet...
Jag har aquael pumpar med sån luftslang till utblåset så det gör alltid lite mysiga bubbelljud men imorse lät det annorlunda så jag stiger upp för att kolla vad det e som pågår. ställer mig i vardagsrummet och ser att det lilla yngelavkariet är halvtomt! jag gnuggar mig i ögonen, vill inte tro vad jag ser men jävlar det är fortfarande halvtomt och då upptäckte jag dessutom allt vatten på golvet. ''helvete det läckder'' tänkte jag ju såklart och sprang och hämtade massa handdukar som kunde suga upp vattnet och rädda parkettgolvet. sen börjar sökandet efter läckan...

DÖM min förvåning när jag upptäckte att det läckte ju inte alls! istället har det på något sätt pressats ut vatten genom luftningsslangen som är kopplad till utblåset och sen har häverteffekten tagit han om resten och tömt nästan halva akvariet långsamt långsamt...

självklart glad över att det inte läckte...men den luftningsslangen åkte bort illa kvickt från båda akvarierna. synd dock eftersom jag gillade det lite bubblande ljudet. typ en bekräftelse på att det fungerar som det ska oxå :)
#2 - 1 maj 2009 09:54
Det kan du undvika genom att placera luftslangens mynning en bra bit över akvariets vattennivå - då får du ingen hävert. Sedan måste du hålla mynningen i utblåset rent så att inte motståndet gör att vattnet aktivt trycks upp.

MVH Lasse
#3 - 1 maj 2009 10:04
smart! :)
#4 - 1 maj 2009 12:28
Fixa problemet fullt ut istället! Klipp av luftslangen så att luftregulatorn precis sticker upp ovan vattenytan, då kan inget vatten hamna utanför karet om det skulle bli stopp i utblåset! det är inte häverteffekten som orsakat ditt läckage utan det är ett blockerat utblås;)
#5 - 1 maj 2009 13:43
Och om det inte sitter en ventil på luftslangen så kommer vattnet att pressas rakt upp och träffa täckglas/kåpa, vandra vidare till sarg eller ram och via kapillärkraft över och ner på golvet..

Åheim, det ena utesluter inte det andra..
#6 - 1 maj 2009 14:08
det finns en ventil på slangen som man regulerar luftintaget med, jag skulle säkert kunna korta av slangen så den stannar innuti akvariet...om alnedningen till att vattnet tog sig den vägen är ett blockerat utblås så måste jag skylla på min ancistrus hona, hon har fått en förkärlek till att sitta på utblåset på nätterna senaste tiden...varför vet jag inte...
#7 - 1 maj 2009 14:16
Gaffel skrev:
Och om det inte sitter en ventil på luftslangen så kommer vattnet att pressas rakt upp och träffa täckglas/kåpa, vandra vidare till sarg eller ram och via kapillärkraft över och ner på golvet..

Åheim, det ena utesluter inte det andra..
Ja det finns alltid en massa OM när det gäller allt kära gaffel men risken för det är nog obefintlig kan jag lova;) Tänk så mycket avdunstat vatten du skulle få på golvet om vatten som hamnar på täckglaset vandrade vidare ut ur karet...
#8 - 1 maj 2009 14:20
martinah86 skrev:
det finns en ventil på slangen som man regulerar luftintaget med, jag skulle säkert kunna korta av slangen så den stannar innuti akvariet...om alnedningen till att vattnet tog sig den vägen är ett blockerat utblås så måste jag skylla på min ancistrus hona, hon har fått en förkärlek till att sitta på utblåset på nätterna senaste tiden...varför vet jag inte...
Det beror antagligen på för låg cirkulation i karet, ancistrus gillar drag på vattnet eller så kan det bero på nitrit i vattnet som ger den kvävningskänsla!
#9 - 1 maj 2009 15:14
Skaffa ett ryggsäcksfilter som kan plaska ner med ett trivsamt bubbel istället.
#10 - 1 maj 2009 16:09
det e nog lågt drag i sådana fall, nitrit e det inte i alla fall för alla mina 25 pytte små yngel i samma kar mår bra :P men drar jag på blåset så flyger dom stackarna bara omkring. ska skaffa en annan ''rengörare'' till det karet men jag vet inte om jag vill ha räkor eller snäckor eller whatever ännu :)

men fatta min lättnad när jag upptäckte att inte karet läckte :D
#11 - 1 maj 2009 19:43
åheim skrev:
Ja det finns alltid en massa OM när det gäller allt kära gaffel men risken för det är nog obefintlig kan jag lova;) Tänk så mycket avdunstat vatten du skulle få på golvet om vatten som hamnar på täckglaset vandrade vidare ut ur karet...
Var det inte förra sommaren som några hade problem med kondensansamlingar uppe i ramperna som just via kapilärkraft letade sig vidare ner på baksidan akvarierna?

Sen ska du inte lova så mycket kära åheim, det var väl dom oöveträffeligt otäta tetratec 1200 som du lovordade för knappt ett år sedan innan du själv fick några liter vatten på golvet.. :d
#12 - 1 maj 2009 20:45
Gaffel skrev:
Var det inte förra sommaren som några hade problem med kondensansamlingar uppe i ramperna som just via kapilärkraft letade sig vidare ner på baksidan akvarierna?
Jo fast där var det gångjärn som gick över kanten på karet och som i kontakt med vattenytan startade en kapiläreffekt, ett täckglas går inte över kanten och de heltäckande ramperna har en avrinningskant! Sen kan du ta och testa att hålla för utblåset och se med vilken futtig kraft vattnet kommer ut ur luftslangen!
Gaffel skrev:

Sen ska du inte lova så mycket kära åheim, det var väl dom oöveträffeligt otäta tetratec 1200 som du lovordade för knappt ett år sedan innan du själv fick några liter vatten på golvet.. :d
Ja det filtret var i början till synes ett väldigt bra filter men med tiden upptäcktes en hel del brister i stoppkranar och slanganslutning, men tack vare zoopet så kunde jag med flera snabbt informera om problemet och undvika att fler går på "pumpen" så att säga;)
Bilagor:
#13 - 1 maj 2009 23:01
Det finns också backventiler att köpa som du kan använda. Felet behöver heller inte vara att din ancistrushona satt sig för utan att du kört med så lågt flöde att inget undertryck skapats i diffusorn och vattnet därför tryckts upp och sedan har häverten tagit över

MVH Lasse
#14 - 2 maj 2009 01:39
åheim skrev:
Jo fast där var det gångjärn som gick över kanten på karet och som i kontakt med vattenytan startade en kapiläreffekt,
Har själv haft småproblem med en plastramp som tillät kapilärvandring, ett aqua-szut där kondensvattnet vandrade i bakkant av den heltäckande plastrampen ner från insidan locket, landade på avrinningskanten och letade sig vidare upp mellan glaset/insidan av plastramen, åtgärdades genom att silikona om ramen samt att ta upp större ventilationspringor i bakkant av locket.
åheim skrev:
ett täckglas går inte över kanten och de heltäckande ramperna har en avrinningskant!
Mitt 300 helglas har ingen sarg utan där vilar täckglaset uppe på långsidor och gavlar, problemet åtgärdades genom att stryka en tunn silikonfilm på kanten av glaset..

Sen är det stor skillnad mellan kondensvatten och vatten som backspolats upp genom tilluftningsslangen mot täckglaset, använde eheim diffusorn med sugkopp som utblås i änden på min hembyggda 1250/1018, körde utan luftslang med resultatet att resterna av ett eller flera grodblads rötter sögs fast och hamnade inne diffusorn, resultatet blev ett vattenspår och ett grodblad 10 cm upp på tapeten ovanför akvariet, tog mig lång tid att fatta att det inte var en fisk som plaskat, problemet åtgärdades genom att ansluta en CO2-slang mellan diffusorn och mitt mäsksystem, skål! :D
åheim skrev:
Sen kan du ta och testa att hålla för utblåset och se med vilken futtig kraft vattnet kommer ut ur luftslangen!
Stoppade ner 2252'an i papegojträsket och satte tummen för utblåset(diffusor) och blev genast varse att den gamla gråa ventil jag plockade från en säkert 25 år gammal diffusor var förtorkad för den gick till väders med vattenstrålen, antagligen skulle akvariet evakuerats på i runda slängar 100 liter under loppet av 3-4 timmar..
#15 - 2 maj 2009 01:42
åheim skrev:
Jo fast där var det gångjärn som gick över kanten på karet och som i kontakt med vattenytan startade en kapiläreffekt,
Har själv haft småproblem med en plastramp som tillät kapilärvandring, ett aqua-szut där kondensvattnet vandrade i bakkant av den heltäckande plastrampen ner från insidan locket, landade på avrinningskanten och letade sig vidare upp mellan glaset/insidan av plastramen, åtgärdades genom att silikona om ramen samt att ta upp större ventilationspringor i bakkant av locket.
åheim skrev:
ett täckglas går inte över kanten och de heltäckande ramperna har en avrinningskant!
Mitt 300 helglas har ingen sarg utan där vilar täckglaset uppe på långsidor och gavlar, problemet åtgärdades genom att stryka en tunn silikonfilm på kanten av glaset..

Sen är det stor skillnad mellan kondensvatten och vatten som backspolats upp genom tilluftningsslangen mot täckglaset, använde eheim diffusorn med sugkopp som utblås i änden på min hembyggda 1250/1018, körde utan luftslang med resultatet att resterna av ett eller flera grodblads rötter sögs fast och hamnade inne diffusorn, resultatet blev ett vattenspår och ett grodblad 10 cm upp på tapeten ovanför akvariet, tog mig lång tid att fatta att det inte var en fisk som plaskat, problemet åtgärdades genom att ansluta en CO2-slang mellan diffusorn och mitt mäsksystem, skål! :D
åheim skrev:
Sen kan du ta och testa att hålla för utblåset och se med vilken futtig kraft vattnet kommer ut ur luftslangen!
Stoppade ner 2252'an i papegojträsket och satte tummen för utblåset(diffusor) och blev genast varse att den gamla gråa ventil jag plockade från en säkert 25 år gammal diffusor var förtorkad för den gick till väders med vattenstrålen, antagligen skulle akvariet evakuerats på i runda slängar 100 liter under loppet av 3-4 timmar..
#16 - 2 maj 2009 08:58
har märkt att Gaffel och Åheim har en viss tendens till att ta över trådar :d

Tack för tipset Lasse, backventil är definitivt något jag ska leta efter. Vill ju inte ha halva akvariet på golvet igen liksom! :) Vattnet lyckades krypa under parketten så den blivit lite ful men det är endå en gammal ful parkett som kommer att bytas inom mycket, mycket, mycket snar framtid
#17 - 2 maj 2009 09:28
martinah86 skrev:
har märkt att Gaffel och Åheim har en viss tendens till att ta över trådar :d

Har du märkt det också :)? Jag tror att nicknamnet Gaffel syftar på det Göteborska uttrycket att "gaffla" vilket betyder "tjöta" :d. Vad Åheim syftar på vet jag inte - men någon föreslog i en tidigare tråd att han var tvungen att skaffa en metafor för Eheim (hans hemliga förälskelse) :D

Appropå backventil så skulle nog en sådan som finns att köpa för luftpumpar när de placeras under vattennivån passa bra. Finns i varje välsorterad akvarieaffär. Vänd den år rätt håll bara :)

MVH Lasse
#18 - 2 maj 2009 11:32
Vill inte vara nedlåtande men jag misstänker att venturieffekten hos en aqafel kan vara lite låg för den ordinarie fjäderbelastade..
#19 - 2 maj 2009 12:38
Mekaniska anordningar brukar väl inte så sällan strula till det när det är som minst lämpligt...
Enklast och säkrast är väl, som man varit inne på, att korta av slangen till luftnersuget så den håller sig väl innanför akvariet (men ovan vattenytan).

Annons