Nyuppstartat akvarium, fundering kring algätare

#1 - 12 augusti 2006 22:33
Mitt första inlägg på zoopet så jag får börja med att säga hej :)

Har nyss startat upp ett 54 liters akvarium där jag har 3 Platys, 1 kampfisk och ett gäng neontetror vilket hittills fungerar väldigt bra.

Har läst lite här och kunnat konstatera att de flesta rekommenderar räkor som algätare i ett så litet akvarium. Min fråga är nu om jag bör inhandla ett par red cherrys el dyl redan nu (akvariet har varit igång med nämnda fiskar 1 vecka nu) eller bör jag vänta ett tag till ? Och hur många bör jag i så fall köpa ? Jag kan ju förvisso slänga i en algtablett då och då men är inte risken att fiskarna börjar mumsa i sig av dem istället och ser till så att räkorna inte får knapra i sig det dem behöver ?

Tacksam för svar på mina frågor som säkert är mer eller mindre dumma :)
#2 - 13 augusti 2006 00:21
skaffa du dem direkt så slipper du eventuell algansamling. räkor äter all mat som stoppas ner i akvariet så du behöver inte oroa dej för dem :) se bara till att inte köpa för små räkor så de blir mat åt firrarna hoho
#3 - 13 augusti 2006 08:02
Då återstår frågan angående antal räkor som ska inhandlas ?
#4 - 13 augusti 2006 09:23
Det finns även en liten, men mycket effektiv mal, den heter Ottocinklus Affinis.Den blir bara 5-6 cm stor. Den passar utmärkt i ett såpass litet akvarium.De äter även annan mat som du släpper i.
Den går heller inte på yngel om du skulle få sådana på Platyn. Jag rekomenderar den varmt.:-)

Mvh.Ida
#5 - 13 augusti 2006 09:36
finns också paraotocinclus jumbo (LDA25). Jag har inga personliga erfarenheter av den, men har hört att den ska vara tåligare än otocinclus.

Personligen tycker jag att du ska vänta ett tag innan du lägger i fler fiskar om du bara har haft igång karet i en vecka
#6 - 13 augusti 2006 09:59
Håller på och läser in mig på paraotocinclus jumbo (LDA25), men otocinclus verkar vara lite för känslig och det är ingen bra egenskap med tanke på att jag är nybörjare. Om någon har/har haft en LDA25'a och kan uttala sig lite mer om den vore jag tacksam.

Edit: Nu läste jag dessutom att kampfisken troligen käkar upp eventuella räkor. Nu blev det riktigt jobbigt :)

Fortsatta tips mottages tacksamt.
#7 - 13 augusti 2006 17:20
Jag har kamphane och Amanoräkor i ett litet kar och det är absolut inga problem!

/Hans

Annons