Nyuppstart - hur gå tillväga?

#1 - 11 maj 2006 19:40
Jag startade upp mitt 70-liters akvarium för ca tre veckor sedan. Det började läcka för en vecka sedan och har nu fått det omlimmat ännu en gång.
Vid läckaget flyttade jag mina 10 praktbarber och 3 scalarer till en polares akvarium.

Idag har jag dragit igång allt igen, denna gång med
biltemas blästersand (0,2 - 1 mm). Just nu är det bara vatten, sand och en rot i akvariet.

Jag kommer att köra mycket växter så därför är min plan är att tillsätta co2 à la mäsk eftersom jag har gjort iordning mäskflaskor och slangar redan.

Nu funderar jag på hur jag skall gå tillväga i uppstartsfasen.
Om jag tillsätter bakteriekultur från ex. flaska, när är det då lämpligt att sätta i växterna? ska jag sätta i dom nu direkt och sedan vänta med fiskarna ett par dagar tills ämnesbalansen kommit igång iom bakterierna? vad är smartast?

Om jag sätter i växterna nu, kan jag då börja köra co2 direkt utan att ha fått upp ämnesbalansen eller lagt i fiskarna?
#2 - 11 maj 2006 19:44
Tror inte att du behöver vänta på att lägga i växter, utan det är bara fiskarna som behöver en utvecklad bakteriekultur.

tror att du kan vänta lite med co2 då det finns risk för alger i början.

[SIZE=1](P.S: du har för stora fiskar för ditt akvarium D.S.)[/SIZE]
#3 - 11 maj 2006 20:07
Hoppas karet håller nu då ;) Tänk på, om du inte har kört blästersand förut, att du måste röra om i sanden med fingrarna ibland så det inte bildas sumpgas, jag gör det ca. en gång i månaden i samband med vattenbyte och rengörning ( 'sugit' rent den för skit.)

Håller med akan, du bör inte ha scalarer i ett så litet akvarium iaf, dom behöver ett akvarium som är minst 50cm högt och en akvarievolym på minst 200l. Jag utgår ifrån att du har 'vanliga' scalarer.

Bakterier på flaska skall man tilsätta i samband med att man lägger i fiskarna, har för mig att det står på flaskan. :)
#4 - 12 maj 2006 01:17
[quote=Opus]Bakterier på flaska skall man tilsätta i samband med att man lägger i fiskarna, har för mig att det står på flaskan. :)[/quote]

nitrivec ska tillsättas 24 timmar innan fiskarna.
#5 - 12 maj 2006 06:56
Tack för era svar!

[quote=Opus]
Håller med akan, du bör inte ha scalarer i ett så litet akvarium iaf, dom behöver ett akvarium som är minst 50cm högt och en akvarievolym på minst 200l. Jag utgår ifrån att du har 'vanliga' scalarer.
:)[/quote]

Jag har 3 st marmorscalare som är mycket små just nu, tanken är att jag ska köra igång ett 300-liters här i slutet på sommaren och då ha scalarerna i det akvariumet istället.
#6 - 12 maj 2006 08:28
[quote=Chrillos]Tack för era svar!

Jag har 3 st marmorscalare som är mycket små just nu, tanken är att jag ska köra igång ett 300-liters här i slutet på sommaren och då ha scalarerna i det akvariumet istället.[/quote]

En mycket bra tanke :D
#7 - 12 maj 2006 08:49
Det vore bra om du kan flytta tillbaka dina fiskar i etapper, alltså börja med 2-3 stycken, och efter ett par veckor ytterligare några, så du gradvis ökar belastningen och ger nitrifikationsbakterierna en chans att växa till.
#8 - 12 maj 2006 08:50
[QUOTE=Raven]nitrivec ska tillsättas 24 timmar innan fiskarna.[/QUOTE]

Och Denitrol ska man börja tillsätta 48 timmar innan fiskarna flyttar in.

Att börja tillsätta bakteriekultur tidigare än så är bortkastade pengar då bakterierna behöver ammonium (från fiskarnas skit och andning) för att leva.

Allternativt kan man köra en fishless cycle (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm), men det tar något över en månad.
#9 - 12 maj 2006 09:44
Jag har kört följande recept på några av mina senaste burkar och det har fungerat förvånansvärt bra.

1/ I med massor av växter
Jag har kört med minst 1L hornsärv + de växter jag vill ha
2/ Buffra vattnet med bikarbonat, minst KH 5, jag kör 10+
3/ I med CO2 och näring
4/ Fisk. Jag kör med få fiskar men ordentligt med mat. Tänker satsa på att mata med nästan uteslutande fryst eller levande under uppstarter för att få mindre skit i vattnet.
5/ Sniglar, räkor eller andra renhållare. Dessa minskar faktiskt den biologiska lasten, ha i dem med från början.

Ett av karen registrerade aldrig någon ammonium/nitrit spik, detta är kanske inte återproducerbart men det kan hända. Det andra hade bara spårvärden och krävde aldrig några åtgärder som nitrivec, toxivec eller stora vattenbyten.

Det många inte verkar tänka på är att både växter och alger <b>konsumerar</b> ammonium om de får chansen. Ju mer de konsumerar desto mindre går till nitrifikationsprocessen. I ett hightech kar, dvs med ordentligt med ljus, CO2 och näring, finns goda chanser att de käkar ammonium i mängder.

Obs, ha fortfarnade inte i för mycket fiskar. Om dina växter inte har en bra miljö kan det gå ordentligt fort innan vattnet blir dödligt giftigt för fiskarna.

Annons