Har tänkt starta upp ett gammalt akvarium på 90 liter igen och jag har lite funderingar.
Först och främst: Jag skulle vilja ha svart grus/sand i akvariet för det tycker jag är snyggt. Kan fiskarna påverkas negativt utav detta på något sätt? Finns det fiskar som inte tycker om mörk botten menar jag?
När akvariet var igång för några år sedan innehöll det några silverhajar, sorgmanteltetror, guppy, neontetror och ett par malar av något slag kanske var det pansarmalar.
Den här gången skulle jag gärna vilja ha ungefär samma sammansättning av fiskar men kanske inte både guppy och neontetror. Och så skulle jag vilja ha scalarer också -de är ju väldigt fina :) Vad tror ni om fisksammansättningen? Kan de trivas ihop?
Om gruset blir lite finare den här gången, gör det någon skillnad för malarna?
Jag skulle gärna vilja ha tips på bra växter också, som fiskarna inte äter på! Någon högre sort som kan täcka för pumpen lite och några lägre.
Till sist; Lysrör, jag har en ljusramp som har plats för två lysrör. Sist kommer jag ihåg att vi hade två olika ljusfärger på dem men jag tror inte att vi hade optimal ljusstyrka eftersom det blev ganska mycket alger efter ett tag. Tips på lysrör? Tack :)
/malu