Nyuppstart av akvarium

#1 - 4 februari 2008 17:59
Har tänkt starta upp ett gammalt akvarium på 90 liter igen och jag har lite funderingar.

Först och främst: Jag skulle vilja ha svart grus/sand i akvariet för det tycker jag är snyggt. Kan fiskarna påverkas negativt utav detta på något sätt? Finns det fiskar som inte tycker om mörk botten menar jag?

När akvariet var igång för några år sedan innehöll det några silverhajar, sorgmanteltetror, guppy, neontetror och ett par malar av något slag kanske var det pansarmalar.

Den här gången skulle jag gärna vilja ha ungefär samma sammansättning av fiskar men kanske inte både guppy och neontetror. Och så skulle jag vilja ha scalarer också -de är ju väldigt fina :) Vad tror ni om fisksammansättningen? Kan de trivas ihop?

Om gruset blir lite finare den här gången, gör det någon skillnad för malarna?

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra växter också, som fiskarna inte äter på! Någon högre sort som kan täcka för pumpen lite och några lägre.

Till sist; Lysrör, jag har en ljusramp som har plats för två lysrör. Sist kommer jag ihåg att vi hade två olika ljusfärger på dem men jag tror inte att vi hade optimal ljusstyrka eftersom det blev ganska mycket alger efter ett tag. Tips på lysrör? Tack :)

/malu
#2 - 4 februari 2008 19:46
Inga silverhajar och skalarer i 90liter de blir alldeles för stora.
Om det är pansarmalar måste du se tilla tt ditt svarta grus är mjukt och inte vasst. Det mesta svarta gruset är vasst.
Jag skulle satsa på kardinaltetror istället de är färggladare.

Av de fiskarna är det ingen som äter växter.
#3 - 4 februari 2008 20:32
Hej! Tack för svaret.

De silverhajar vi hade blev i alla fall inte för stora för akvariet, de anpassar väl sig efter platsen de får.... Inte så snällt kanske men de vi hade blev inte över 10 cm och de levde många år. Kom på att vi hade praktbotior ett tag också, kan det ha varit de som åt på växterna? För någon var det som käkade upp plantorna ;) (har läst nu att praktbotior inte heller borde passa i ett 90 L)

Jag ska spana lite till efter svart grus men det jag fick upp ögonen på var ganska "blankt" så jag tror inte att det är vasst.

Malarna vi hade var väl någon sorts pansarmal men jag kan inte hitta dem på bild, de var liksom lite prickiga. Jag har sett sådana i flera zoo affärer men kommer inte ihåg vad de heter.

Jag funderar nu på att kanske ha guramis istället för silverhajarna, funkar det tror ni?

/malu
#4 - 4 februari 2008 20:54
Nu hittade jag den sortens pansarmal vi hade, det var mosaik-corydoras (corydoras haraldschultzi) Men några sådana blir det alltså inte om gruset är vasst. Vilka malar gillar/klarar vasst grus då?

/malu
#5 - 4 februari 2008 21:00
Det finns guramisar som kan bo i ganska små kar så det är en bra ide istället.
De flesta andra fiskar som inte är grävare bryr sig inte om gruset är vasst eller inte.

Sök på akvarielängd bland artbeskrivningar så får du reda på vilka som passar hos dig.

Tänk på att starta upp karet långsamt så det inte blir nitrit.
#6 - 5 februari 2008 13:28
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20135.9060 Detta grus har jag beställt till mitt nya 180-liters. Tycker att det är jättesnyggt, även om det kostar lite mer. Jag har ett sånt där vasst svart grus i ett annat akvarium men ska byta ut det också... känns inte alls bra, dessutom är det väldigt finkornigt och ser smutsigt ut. Även om fiskarna inte verkar bry sig så vill jag inte ha kvar det, särskilt inte eftersom det dessutom hindrar mig från att skaffa pansarmalar, som jag funderat lite på när jag gjort om i det.

Angående fiskarna... varför inte dvärggurami och ett stim med någon rasbora? Kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=286 Eller så finns det ju hur många vackra tetror som helst! Sen någon fin pansarmal.
#7 - 5 februari 2008 15:10
Det gruset var jättefint! Det som jag har sett i zooaffären har nog varit mer som "svart gnistrande grus" på den sidan. Vet du hur mycket det kostar? Ser inte det någonstans på sidan. Kan inte detta gruset också vara fint? http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.php?Artinfo=%20%20136.0126 Kanske ännu dyrare?

Dvärggurami är jag ganska sugen på faktiskt men har inte sett dem i de zooaffärer jag har varit på. Var ska man köpa fisk och fisktillbehör i Göteborg/Uddevalla (eller någonstans där emellan) tycker ni experter? ;)
#8 - 5 februari 2008 15:43
Kom på en sak till, går det att plantera ordentligt i det blanka gruset? Vill ju inte att växterna ska flyta upp igen ;) När jag hade "vanligt" akvariegrus hade jag finkornigt i botten och större över, för plantornas skull.

malu
#9 - 5 februari 2008 18:16
Inte ska det väl vara svårt att plantera i, man kan ju plantera i vanlig engelsk sjösten utan problem. Det polerade gruset är ju inte så stora stenar i... Det svarta marmorgruset du länkade till är också fint men jag tror det blir lite gråare... min kompis har det i sina akvarium. Det är det svarta gnistrande gruset jag har som jag själv inte gillar.
Det polerade gruset säljs på pwss.se för 250kr/20 kilo, i min zoobutik kommer det att ligga på 375 tror jag det var... Du kan ju kolla här http://www.pwss.se/home.php?cat=3&sort=orderby&sort_direction=0&page=3 Där finns alla tre grussorterna med.
#10 - 5 februari 2008 18:36
Det finns massor av trådar om våra fantastiska akvariebutiker i göteborg, en sökning på akvariebutik och göteborg borde göra susen.

Annons