Nyttigt med pistagenötter

#1 - 2 september 2008 19:04
Konstig fråga men är det nyttigt med pistagenötter?
#2 - 2 september 2008 19:23
:confused:
Dom är i alla fall lättare att öppna än kokosnötter...
;)
#3 - 2 september 2008 19:24
Nyttigt och nyttigt...
Dom flesta sådana är väl rostade i rätt generösa mängder salt..?
Sen är väl nötter över lag massor med fett och spännande i..

Som med allt annat (i matväg iallafall): inget är fel, så länge man äter lagom av det.
#4 - 2 september 2008 19:35
Till fiskarna eller dig? ;)
#5 - 2 september 2008 20:06
Nötter är överlag väldigt nyttiga, fullt med vitaminer, spårelemnet och nyttiga fetter.
I ett frö finns ju allt det som behövs för att en ny planta ska kunna spira.
#6 - 2 september 2008 21:19
Mumin skrev:
Nötter är överlag väldigt nyttiga, fullt med vitaminer, spårelemnet och nyttiga fetter.

I ett frö finns ju allt det som behövs för att en ny planta ska kunna spira.

Men fortfarande fulla av "kalorier"....så har man problem med vikten så är lagom bäst. Men som sagt mycket nyttigare än vanligt godis, och innehåller då nyttiga fetter som är bra för hjärta och kärl.
#7 - 2 september 2008 21:41
En näve om nötter om dagen hörde jag en kunnig människa säga på Plus med Sverker. :)
#8 - 3 september 2008 04:24
om man som delar av familjen är svårt allergiska mot allt vad nötter, mandlar, alla frukter utom vattenmelon, samt ungefär hälften av alla grönsaker, så ser man kanske inte helt nyttan med vissa saker......
#9 - 3 september 2008 06:46
Har för mig att jag hört att pistagenötter kan vara giftigt i stora mängder:confused:, men jag kan ha fel:)
#10 - 3 september 2008 06:54
Två tillägg.
Det finns osaltade och tom skalade pistagenötter på t ex Willys.
De larm som funnits om giftiga pistagenötter gäller oftast för höga halter av mögelgiftet aflatoxin.
#11 - 3 september 2008 07:44
Kensa skrev:
om man som delar av familjen är svårt allergiska mot allt vad nötter, mandlar, alla frukter utom vattenmelon, samt ungefär hälften av alla grönsaker, så ser man kanske inte helt nyttan med vissa saker......

Nä, det är klart, man kan ju inte dö med magen full av nyttigheter!!:(:(
Stackars er, det låter riktigt, riktigt trist. Min sympati!!:)
Bilagor:
#12 - 3 september 2008 10:17
Bluesman skrev:
Men fortfarande fulla av "kalorier"....så har man problem med vikten så är lagom bäst. Men som sagt mycket nyttigare än vanligt godis, och innehåller då nyttiga fetter som är bra för hjärta och kärl.

Som min styvmor uttryckte det: Man är fortfarande lika tjock, men på ett nyttigt sätt... :D
#13 - 3 september 2008 18:27
Bluesman skrev:

Nej, det är klart att det inte är bra med överdrifter av någotslag, men i valet mellan t. ex.chips och nötter så vinner nötterna överlägset. För att inte tala om i jämförelse ,ed godis. Dessutom mättar fettet i nötter bättre än kolhydrater så man blir mätt längre och jämnare i blodsockret.
Dessutom kan det väl inte ha undgått nån att det är kolhydrater man ska undvika, inte fett, om man vill hålla vikten. Då är vegetabiliskt fett utmärkt.

Annons