Nytt ytterfilter till 375 liter akvarium

#1 - 24 januari 2013 15:17
hejsan!
Vi har ett 375 liters akvarium. Till fick vi ett Fluval 305
det har fungerat bra än så länge men jag vet ju att det är ett lite litet med tanke på att vi hade samma till vårt 240 liters kar.

Vilket nytt filter borde man satsa på?

ett annat alternativ är iofs att koppla till vårt eheim 2213 med slangarna är ganska korta på de så då måste vi köpa nya.
plus att det har varit utlånat till vinterförvaring av guldfiskar i två år.

En fråga till.
Idag har var klippta skumkuddar i de två nedersta korgarna och makaroner i den översta, räcker det bra eller borde vi ha mer av annat?

Vårt 240 liters hade samma kombination och där behövde vi bara skölja ur filtret ca 1 gg /halvår.
#2 - 24 januari 2013 15:22
ett fluval 406 kanske?
#3 - 25 januari 2013 00:48
FiaLotta skrev:
hejsan!

Vi har ett 375 liters akvarium. Till fick vi ett Fluval 305

det har fungerat bra än så länge men jag vet ju att det är ett lite litet med tanke på att vi hade samma till vårt 240 liters kar.

Vilket nytt filter borde man satsa på?

ett annat alternativ är iofs att koppla till vårt eheim 2213 med slangarna är ganska korta på de så då måste vi köpa nya.

plus att det har varit utlånat till vinterförvaring av guldfiskar i två år.

En fråga till.

Idag har var klippta skumkuddar i de två nedersta korgarna och makaroner i den översta, räcker det bra eller borde vi ha mer av annat?

Vårt 240 liters hade samma kombination och där behövde vi bara skölja ur filtret ca 1 gg /halvår.
Det finns flera lösningar som kan fungera bra tror jag

1. Din 305 + en streampump för extra cirkulation
2. 305 + 2213
3. en ny 406
:)
#4 - 25 januari 2013 10:14
Nytt ytterfilter till 375 liter akvarium

06-serien är ju så jävla bra asså!

Mycket nöjd med det valet!
#5 - 25 januari 2013 10:48
Jag har kört en 375:a i många år med ett 304. Det fungerar som jag ser det. Vilket det är nog eller inte beror ju på vad det är i burken, inte allt för många små fiskar som inte vill ha särskilt strömt, då är det fullt tillräckligt med ett filter i den storleken. Många eller stora fiskar som skitar ner mycket eller behov av rejäl cirkulation, då är det för litet. Till nån grad beror det ju också på hur ofta du vill göra rent, ju mindre filter, ju oftare får du ju rensa. Men byt inte bara för att det skall bytas utan i så fall för att du ser ett behov på nåt sätt.

Skumkuddar och makaroner är inget dåligt val, visst går det att ha annat men tycker du att det fungerar så kör så.
#6 - 26 januari 2013 08:31
Tack så mycket för alla svar.
fick med en massa kol och annat till det nya akvariet, behöver man ha det I?

vi har nog ganska mycket fisk.
6 scalarer
2 något som jag tror är ciklider? lite beigeblå med blå kanter rosa fenor och en typ puckel efter huvudet ??? haha
1 gibbiceps
2 ancistrus
50 olika tetror och annan småfisk tror det är kardinal neon rödmun kolglöd zebrafisk
1 metallpansar mal
2 små botior.

och en liten grupp med räkor.

mitt gamla 305 var iaf mycket bättre än det nya. kanske inte i drift men
den där Aquastop när man ska ta av slangarna får man slita i i en halvtimme innen man tar av den och locket går heller inte
riktigt att häva av.

tyckte det var vad som var smidigt med filtret men det tappar lite funktionen när man måste slåss med det :/
vill inte heller slita sönder det.
#7 - 26 januari 2013 10:32
FiaLotta skrev:
Tack så mycket för alla svar.

fick med en massa kol och annat till det nya akvariet, behöver man ha det I?

vi har nog ganska mycket fisk.

6 scalarer

2 något som jag tror är ciklider? lite beigeblå med blå kanter rosa fenor och en typ puckel efter huvudet ??? haha

1 gibbiceps

2 ancistrus

50 olika tetror och annan småfisk tror det är kardinal neon rödmun kolglöd zebrafisk

1 metallpansar mal

2 små botior.

och en liten grupp med räkor.

mitt gamla 305 var iaf mycket bättre än det nya. kanske inte i drift men

den där Aquastop när man ska ta av slangarna får man slita i i en halvtimme innen man tar av den och locket går heller inte

riktigt att häva av.

tyckte det var vad som var smidigt med filtret men det tappar lite funktionen när man måste slåss med det :/

vill inte heller slita sönder det.
Om det är svårt att få av locket eller slangenheten så smörjer du in tätningspackningarna med lite vaselin så går det lätt sedan utan kraft;)
#8 - 26 januari 2013 11:15
tack för tipset det ska jag prova.
men det känns som att den där mittpinnen inte riktigt går i rätt läge.
den går inte heller att låsa helt den hoppar upp hela tiden.
men när jag sätter pumpen på maxflöde i botten så hjälper den till att trycka på låset så det håller sig nere.. hmmm.

Annons