Nytt ytterfilter. Återanvända filtermedia?

#1 - 12 april 2012 06:33
Hej,
Jag tycker att mitt EHEIM 2215 är för klent och skyfflar för lite vatten till mina Malawisar i mitt 375L.
Därför har jag beställt ett nytt och kraftigare ytterfilter, ett sånt här: http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters/aquarium-external-filter-2000-l-h-9w-uv.html

Det kommer komplett med all filtermedia som behövs, men jag funderar på om det är någon vits att delvis återanvända en del av filtermedian från mitt EHEIM. Jag tänker då på bakteriefloran. Eller är det bättre att starta upp ett nytt filter med enbart ny filtermedia? Jag vet inte hur mycket av floran som sitter i filtret, kontra vatten och sand.

/ Olof
#2 - 12 april 2012 06:42
ja det är en bra ide. men du kan göra så att du kramar ur filtermediet från eheim i akvariet så kommer filtret suga upp det. visst, kommer vara grumligt vatten ett par dagar med det kan man ta om man vill ha en bra bakterieflora
#3 - 12 april 2012 09:41
Ok, tack för tips.
/ Olof
#4 - 12 april 2012 10:02
Tag en spann
Tag 7-8 liter akvarievatten ner i spannen.
Öppna gammalt filter
Tag ur allt matrial
Krama som fasen ur allt i vattnet som ligger i spannen. (Det skall bli möööörkt brunt)
Fyll nya pump med tvättat matrial.
Fyll pump med nytt fint akvarievatten, dvs kör igång under en minut eller så,
Stäng kranarna på pumpen.
Luft in och utsug ner till spann.
Öppna kranarna
Sätt igång pumpen.
Efter 1, kanske max 2 timmar, när vattnet är klart i spannen, så är matrialet mättat med gosiga bakterier.
Stoppa ner in och utblås i karet.

Färdigt------------------utan en massa bös och skit i karet.....

.
#5 - 12 april 2012 10:30
Ah, lysande steg för steg instruktion. Tack för den, ska provas.
#6 - 12 april 2012 14:54
Kensa skrev:
Tag en spann

Tag 7-8 liter akvarievatten ner i spannen.

Öppna gammalt filter

Tag ur allt matrial

Krama som fasen ur allt i vattnet som ligger i spannen. (Det skall bli möööörkt brunt)

Fyll nya pump med tvättat matrial.

Fyll pump med nytt fint akvarievatten, dvs kör igång under en minut eller så,

Stäng kranarna på pumpen.

Luft in och utsug ner till spann.

Öppna kranarna

Sätt igång pumpen.

Efter 1, kanske max 2 timmar, när vattnet är klart i spannen, så är matrialet mättat med gosiga bakterier.

Stoppa ner in och utblås i karet.

Färdigt------------------utan en massa bös och skit i karet.....

.

Smidigt sätt. Man får komma ihåg att ha hinken ovanför pumpen bara :)

Annons