Köp gärna medel att "bereda" vattnet med. Brukar tycka det känns säkrast i början. Själv använder jag Aqutan vid varje vattenbyte: det binder tungmetaller, förhindrar stress hos fiskarna, ger biologiskt skydd för fiskarnas slemhinna, ger klart vatten och neutraliserar klor.
Känns bra att ge dem lite extra skydd, då jag inte litar på att vattnet i kranen är så hälsosamt för ett litet fiskliv.
Det andra preparatet jag använder är Nitrivec. Kör hårt med det vid uppstarten av akvariet, då det är som störst risk att åka på nitritspik. Är inte riktigt hundra på vad det är exakt, men antingen är det nedbrytningsbakterier som hjälper till att bryta ner ammonium och nitrit, eller så är det bara något som hjälper bakterierna....
Men som sagt, det kan man köra med de första månaderna, men sen kan man ta det lugnt tycker ja, när bakterierna väl har kommit igång. För Nitrivec är inte billigt...
En sista sak jag kan tipsa om är att, även om fiskarna ska ha ganska varmt vatten, så ska man inte ta det ur kranen eftersom varmt vatten innehåller tungmetaller(? rätta om jag har fel, men nått sånt är det...) Brukar fylla upp lite halvkallt vatten i en hink som får stå i ett varmvattenbad i några minuter.
Obs, allt detta beror på hur känsliga fiskar man har. Många klarar sig ändå, men det är så jag gör, det känns bäst.
Som växtnäring kan PMDD rekommenderas. Mkt bättre och väldigt mycket billigare än sånt som finns i affären. Går att beställa på
http://www.PMDD.se
Hoppas nått kommer till nytta! :)