nytt snäcklekarekar +kompisar?

#1 - 24 maj 2004 18:46
Hej!
jag tror jag har bestämt mig för att använda mitt 60l till snäcklekare. Vill ha så många tips det går att få!
Jag tänkte stoppa i en död korall, samt en del kalksten som jag hittat på stränder och givetvis en hel del snäckor för lekarna att bo i.

Hur många snäcklekare kan jag ha i detta kar? och kan jag blanda olika snäcklekar sorter? härstammar de från samma art, så att det är ok att korsa dem, eller hur fungerar det där igentligen?

Undrar lite hur många, vilken slags snäcklekare jag bör ha och om mina kalk-grejor räcker eller är för mycket för att höja ph-värdet i mitt 60l (som blir ca 50 med sand och ej helt fullt med vatten).

vilka andra fiskar mår bra med snäcklekaren om jag ska göra en liten snäcklekar-biotop? och hur strömt skall vattnet vara?

Jag har hört att växter bör vara helt onödiga i ett snäcklekar kar, för att de blir upprivna ur blästersanden.. funderar på att kanske bara skaffa ett par som är i kruka (bra idé?)

aja, jag välkomnar alla rekomendationer råd och förslag!
tack på förhand.
#2 - 24 maj 2004 19:11
en sak till, fiskar som passar till (med högt ph värde) snäckisarna, så menar jag även malar, någon mal som skulle passa i en snäckis biotop?
#3 - 24 maj 2004 20:26
kom igen svara! :'(
jag vet att det finns massa zoopetianer som har eller haft snäcklekare, ge mig lite tips plz !!!!
#4 - 24 maj 2004 20:58
Ursprungligen skickat av Turbo

kom igen svara! :'(

jag vet att det finns massa zoopetianer som har eller haft snäcklekare, ge mig lite tips plz !!!!

Om du vet att det fanns många med snäcklekare varför inte pröva sökfunktionen? Fann bland annat denna tråd http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14453&SearchTerms=snäcklekare
#5 - 25 maj 2004 07:45
jag har iofs kollat sökfunktionen, hittade inte den länken, tack morenen!

Hittade mycket information, fast finns det någon mal som är biotop riktig?(antagligen inte, om man tänker på hur det faktiskt ser ut på snäckbotnarna)

I så fall, tror ni man kan ha ett snäcklekar-kar utan någon som helst mal? det blir väll mer algigt, men därmed även mer realiskt..
#6 - 25 maj 2004 07:51
Testa går ju.... Jag har två små Ancistrusar i mitt snäckiskar... De håller ganska rent i "sitt" hörn, men där snäckisarna bor får de inte vara. Jag tycker att det är ok med de alger som blir i karet... det hör ju till naturen. Det man får göra är att putsa rutorna, för det blir ju lite tråkigt i längden, om man inte ser in till fiskarna :-)
Kontentan... ja, kör utan malar och köp en rejäl och lättanvänd algskrapa eller något...
#7 - 25 maj 2004 08:18
ok, ska prova det! :D
Passar på att ställa akvariumet på det mörkaste stället i min lägenhet, alger bildas främst av solljus va?
#8 - 25 maj 2004 11:17
Helt rätt Turbo... solljus är nog ingen hödare om man inte har någon mal. Jag har lagt i en del flytväxter i mitt kar också, för att hålla nitrathalten nere... tänkte att man kanske kunde svälta ut algerna lite i alla fall... För tillfället verkar det ha blivit bättre...
#9 - 25 maj 2004 13:08
själv ska jag köra igång ett eheim ytterfilter med sånt där grus som omvandlar nitritet.. men gillar snäcklekarna svag belysning kanske?
#10 - 25 maj 2004 13:36
funderar nu på sanden jag ska ha i mitt snäcklekar-kar:
Första frågan är om jag ska/kan använda korallsand.
Nästa fråga är om ni tycker priserna är rimliga på akvarielagret.
Sen undrar jag också vilken grovhet jag bör ha på sanden (lägg märke till prisskillnaden mellan 2mm och 0mm)

Korallsand, 0mm(finkornig) 20kg 600,00
Korallsand, 2mm per liter 45,00
Korallsand, 2mm 20kg 350,00
Korallsand, 3mm per liter 45,00
Korallsand, 3mm 20kg 350,00
Korallsand, 5mm per liter 45,00
Korallsand, 5mm 20kg 350,00
#11 - 25 maj 2004 14:07
Jag tycker inte att man ska använda korallsand alls, det är för ljust och kan irritera gälarna på fiskarna. Biltema säljer en blästersand som säkert är bra (har inte provat, men jag har "sandblasting sand" i mitt kar vilket jag är väldigt nöjd med och jag skulle kunna tro att det är ungefär samma sak).

De flesta fiskar tycker att svag belysning är helt ok, eller tom att föredra.

Jag hade inte blandat snäcklekare av olika arter i ett och samma akvarium, iaf inte om karet är under 2 meter långt med massor med stenar som bryter ner akvariet i mindre "zoner"

Vad för snäcklekare hade du tänkt ha i ditt kar?
#12 - 25 maj 2004 14:14
Jag skulle nog köpa Lamprologus multifasciatus, den verkar vara populärast.. men om akvariebutiken har en annan snäcklekarart kanske jag köper den.. vet igentligen inte så mycket om skillnaderna.

Hmm, jag tänkte att korallsand skulle vara bra till snäcklekarna, eftersom det är kalkhaltigt, och skulle bidra till ett vatten med högt ph (utan att man ska behöva hälla i pulver o grejer under vattenbyten).

Är du helt säker på att jag ska avstå från korallsand? (jag menar, akvarielagret skulle inte sälja det om det inte var till fiskar, men frågan är till vilken fisk sanden passar till)
#13 - 25 maj 2004 15:02
I min mening så duger inte korallsand till något annat än att använda som en buffer, typ att sätta i ett ytterfilter för att höga pH osv.

Skillnaderna mellan olika snäcklekare är att vissa är otroligt agressiva, tex L.ocellatus , jag själv skulle inte hålla den i kar under 120 cm.

Vad har du för pH värden? Så länge du har över 7 så skulle inte jag fippla med pH om du inte verkligen vill ha högt pH.
#14 - 25 maj 2004 15:30
Sanden till snäckisarna behöver nog inte vara så extremt fin, de har ju tydligen inte sand i sin naturliga biotop... men de ääälskar att gräva. Grävandet innebär att sanden virvlar runt och dras in i filtret... jag skulle ha valt en grövre sand än den finaste om jag skulle starta ett snäckiskar nu...
Jag har ett pH i kranen på strax under sju och ett kh på ca 3... Med några rejäla kalkstenar, ca 5 dl faxekalkkross i sanden och ca en tsk bikarbonat i mitt 54 l så fick jag pH åtta och kH tio. Tillsätter nu 2 krm bikarbonat vid varje vattenbyte och värdena håller sig stabila...
#15 - 25 maj 2004 15:38
Just nu står mitt 60l kar tomt, men jag har en del kalkstenar och en död korall som kommer höja ph..
Eftersom jag endast kommer att ha Snäcklekare i karet, så tänkte jag passa på att höja ph ordentligt, har hört att färgerna blomstrar ut mer då. (korallsanden såldes som bottensand och inte som filtermaterial)

Men i vilket fall som helst hade jag tänkt att använda mitt ytterfilter till det karet, kanske köper lite korallsand till att ha i det.

Personligen skulle jag tycka att det var häftigast om miljön såg biotop realistisk ut, jag vet inte om det finns döda koraller i Tanyaka, men vanlig sand från biltema, kommer kanske se lite orealistisk ut.
#16 - 25 maj 2004 15:59
Som sagt var, vad har du för pH värde?

Jag har inte märkt någon nämnbar skillnad på färgen på mina multisar och jag kör dem i pH 9.4

koraller förekommer inte i Tang. , eller någonannanstans där det inte är saltvatten för den delen. Om du vill ha en biotop bild utav vad multisarna lever i så är lera och slamm närmare än någon sand i världen.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=80 har en bild på hur sanden ser ut i Malawi, skulle kunna tänka mig att det är ungefär likadant i Tang. Om du vill se bilder på biltemas sand så sök på det på forumet vettja. Det ser bra mycket bättre ut än korallsand
#17 - 25 maj 2004 16:07
Vad jag har förstått så är den naturliga biotopen för snäckisar bara stenar, grus och drivor med snäckor.... alltså ingen sand...
#18 - 25 maj 2004 16:12

ok tack.. (dumma mig, känner mig helt efterbliven, vad det gäller ett koraller finns i saltvatten) det verkar som jag kan skippa korallsanden då.. Mest realistiska skulle igentligen vara en heltäckt snäckbotten.. men man vill ju inte gå miste om deras gräverier, så jag antar att jag får köra med biltemas...

Samtidigt känns det lite tråkigt, för jag har sätt en del bilder på snäcklekar kar som består av biltema sand och några vinbärssnigelskal, vilket ger en steril och ett ganska tråkigt utseende. Personligen skulle jag inte tycka det var helt fel om det var ett algtäcke på sandbottnen och på snäckskalen. Tror ni det skulle kunna funka med vanlig biltema sand? (jag skulle i så fall låta lampan stå på dygnet runt ett bra tag, innan fiskarna hoppar i givetvis)
#19 - 25 maj 2004 17:58
du ska inte ha malar dom äter bara upp äggen jag ska starta mitt 112 L snäcklekare nu man behöver ingen kalksten tar bara massa plats jag har bara nån kruka (har kruka för mina blå neaon :D) och så ska man ha massvis med snäckor.

MvH Oskar Bergkvist
#20 - 25 maj 2004 18:28
Om man har lågt kh i vattnet så är det näst bästa att ha gott om kalkhaltigt material i karet. Det bästa är att tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte. Jag har både kalk i karet och tillsätter bikarbonat i vattnet.

Nu till biotopen: Om du vill ha en "snäckisbiotop" så skall du ha enbart snäckor eller enbart sten. Det blir ju aldrig helt biotopriktigt med vinbärsnäckor, men jag tycker nog att det duger (man lär ju inte ha tangsand och tangsten heller). Riktiga neothaumasnäckor(sådanna som finns i sjön) finns till salu ibland, kolla med din lokala butik. Sanden har diskuterats innan, i snäckisarnas vanligaste biotop finns det ingen sand. Att dra slutsatsen att dom älskar att gräva tycker jag inte man kan dra. Dom gräver, men om dom älskar det vet jag inte.

Som jag sagt innan så förekommer det snäcklekare även i klipppartier, så många och täta grotter kan ersätta snäckorna utan att det blir biotopvidrigt.

Jag tycker att du skall välja multisarna och enbart dom. Någon sade att malarna äter romen, det är möjligt att dom kommer åt lite rom men knappast all. Jag har 4 ancistrus, 6 synodontis och 60 äpplesniglar som äter rom i mitt kar, ändå så får jag yngel hela tiden. Detta för att multisarna är grymma på att försvara sin rom, jag har sett dom lyfta undan äpplesniglar som är 10 ggr så stora och tunga som dom själv. Välj en av snäcklekarna och sätt i dom algätarna du vill ha, det är större risk för algätarna än för snäckisarna. Biotopriktiga malar är synodontis petricola, men dom äter inte alger.
MVH
Magnus
#21 - 25 maj 2004 20:08
ok, tack för mal tipset! (tror inte jag kommer ha algproblem för övrigt, eftersom jag valt det mörkaste stället på mitt rum, plus att det kan bli snyggt med alger på snäckor och sådant.
#22 - 25 maj 2004 20:20
malen var visserligen för stor för mitt akvarium.... men men :D...
häftigt att du har vågmaskin i ditt akvarium och skymningseffekt...

Jag tror jag kommer köra med biltema sand.. och en kompination av kalksten och vinbärsnäckor *gott*.. så får vi se hur det blir med ph och kh..
Mitt akvarieintresse går hela tiden upp och ner, och jag vill att det ska sköta sig så mycket som möjligt av sig själv (slippa hälla i pulver osv). Om jag lyckas med ett ph värde över 7.8 med snäckor och sten, nöjer jag mig med det. Jag vet inte ph-värdet på mitt kranvatten, ska kolla det så fort jag har ett ph-test :D
#23 - 25 maj 2004 20:33
en sak som jag verkligen undrar över; på de flesta trådar om snäcklekare, rekomenderar de att man börjar med två par, dvs 4st på ca 60 liter. Men här på zoopet (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117), rekomenderar man ett akvarium på 40cm och 30liter (zoopet som annars brukar ha en snäll marginal för fiskarna.) Där står det även att fisken hålls best i en grupp på 8-12 individer. Om jag har ett akvarium på 60l och 60cm, borde jag kunna ha 12-18 indevider i mitt akvarium? (baserat på akvariets längd)... Eller kan jag ha 16-24 indevider? (baserat på min akvarievolym). I vilket fall skiljer det sig ganska mycket ifrån vad jag hört folk rekomendera.

Undrar bara, själv tycker jag nog att det är lite häftigare att skaffa 2 par som fyller akvariet med avkomma (istället för att börja med ett fullt kar, så man måste ge bort yngel så fort det blir lek)

Annons