Nytt rampbygge (igen)

#1 - 3 januari 2008 23:41
Min diodramp åkte i och träskivorna har vridit sig en aning så det var adjöss till den, så nu är det dags att bygga en ny. den kommer till att början ha 2x30w t8 + eventuellt 16 1w dioder (om jag får igång dom igen). och givetvis har jag tagit lite bilder under projektets gång, inte helt klart än men halvvägs iaf.
Projektet finns att skåda här>>.

Kommentarer mottages varmt.
#2 - 4 januari 2008 03:32
Det ser shysst ut :)
#3 - 5 januari 2008 18:18
Tack, det finns lite fler bilder nu.
#4 - 6 januari 2008 14:14
Dom där aluprofilerna, vart hittar man sånna och vad får man ge för sånna? Du har inspirerat mig att bygga eget med =) Vad är det för tjocklek på golvplattorna? Själv vill jag måla svart så det blir till att tå nåt annat billigt virke.
#5 - 6 januari 2008 15:13
Ser bra ut. Skall den ligga på akvariet eller hänga över?
#6 - 7 januari 2008 10:00
Kul att det inspirerar, aluprofilerna köpte jag på coop forums byggavdelning och dom kostar 35:- för en meter. golvplattorna är 0.5 cm i tjocklek, mkt bra material att jobba med, så pass tunnt material men ändå starkt och hållbart, dessutom redan laminerad och målad på undersidan.

Den är tänkt att ligga på akvariet, och det ska dit en bit aluminium på sidorna med en liten kant som går ner över karets ram så att den inte kan glida av. bilder kommer på det sen.
#7 - 7 januari 2008 10:43
okej får kolla in dom! jag har svart i mitt vardagsru så jag måste nog satsa på en svart ramp. Ska åka och kolla lite vad dom har på coop nu..
#8 - 7 januari 2008 23:42
Fler bilder uppe, nu börjar det likna något:)
#9 - 8 januari 2008 01:00
Riiiiiiktigt snyggt! :)

Nu blev jag sugen på att slänga ner min stora ramp på lilla karet och bygga egen. :D

Hur mycket har det kostat hittills?
#10 - 8 januari 2008 01:40
Kul att du gillar det. kostnaden beror ju lite på hur man ser det, jag hade ju det mesta liggandes här hemma och har ju inte köpt mer än lim och aluminiumprofiler och en ellist så mina utlägg hittils ligger på lim 80:- alulister 70:-, men jag får köpa en till så 105 för listerna och 40 för ellisten,(rampen är 95x45) sen får jag köpa en plexiglasskiva har inte riktigt koll på vad den kommer att kosta. och det är nog allt;) så runt 300 har jag lagt hittils. men sen beror det ju lite på vad man har hemma. har du lagt golv eller vet någon annan som lagt. det brukar alltid bli några bitar över, ett gammalt lysrör borde inte heller vara så svårt att få tag på. och nån gammal dator som gjort sitt. jag hade kunnat klara mig utan limmet, hade silikon och trälim hemma vilket kanske hade funkat det med, men det kändes bra att skaffa ett riktigt bra lim.
Åker väl på att köpa nytt folie bara annars får jag nog sambon på mig:)
#11 - 10 januari 2008 12:09
En liten varning, jag testkörde ett par timmar och drosslarna blir väldigt varma, så jag har tagit bort dom så att dom inte sitter direkt mot träskivan och istället satt dom på en aluminiumskiva som sitter någon centimeter över, lägger upp nya bilder på det under dagen. (det var ju ett litet hel***e att ta bort dom nar jag limmat dit dom med superfix, men hoppa inte över detta, inte kul om det skulle börja brinna)
Jag kommer nog att få göra några hål någonstans för luftcirkulation, ska klura lite på det och eventuellt en termostatstyrd fläkt, men jag återkommer med det.)
#12 - 10 januari 2008 23:20
Tyvärr inga nya bilder idag, har iofs tagit en hel del och har pillat med rampen i säkert 6-7 tim så det har hänt en del (bla lite mer lister på plats, en fläkt samt sidopanelerna i aluminium) nu saknas bara lite småpill innan den är färdig. men nu är jag så trött så nya bilder kommer imorgon.
#13 - 12 januari 2008 13:25
99% klar, många nya bilder uppe, håll till godo.

Länk
FredrikW
#14 - 12 januari 2008 15:22
Vad har allt gått på?
Tjänar man mycket mer på att göra egen än att köpa?

Riktigt snyggt tycker jag!
#15 - 13 januari 2008 22:10
FredrikW skrev:
Vad har allt gått på?

Tjänar man mycket mer på att göra egen än att köpa?

Riktigt snyggt tycker jag!

De utlägg jag har haft ligger på ca 4-500, men då hade jag det mesta redan hemma, så dom pengarna har i stort sett gått till aluminiumlister, lim och plexiglasskivan som var den dyra delen.

lite tjänar man ju på det helt klart om man jämför mot att köpa en ny, visst man kan förmodligen köpa en begagnad ramp för ett par hundra, men denna blir ju helt anpassad efter vad man vill ha och dessutom är det ju extra kul när man gjort den själv.

Annons