Nytt ramakvarium Aluställning eller?

#1 - 29 oktober 2009 18:17
Har precis hämtat ett Snyggt begagnat ramakvarium på 480L från Akvarieleasing med Ramp.

Tillhörande ställning skulle monteras ihop och den ska jag hämta nästa vecka.

Funderar på om jag ska strunta i ställningen och istället bygga en egen bänk eller kanske med lecablock då ställningen kostar 1000kr och definitivt
måste döljas då dessa är fruktansvärt fula.

Är det krångligt att ha lekablock jämfört med ställningen, vilket alternativ är säkrast?

Vore trevligt med lite input på vad/hur folk gjort med sitt ramakvarium.
#2 - 29 oktober 2009 19:21
Det går att klä in ställningar oxå om man e lite händig.
Tycker lecablock e fruktansvärt fula själv ;)
#3 - 29 oktober 2009 19:27
sant =)

det blir ställningen.
#4 - 29 oktober 2009 19:32
Läste om nån snubbe för några år sen som hade ett 720 liters med aluställning och klädde in den i nån träpanel och det ble riktigt snyggt.
Sen kan man ju måla det som man har lust oxå.
#5 - 30 oktober 2009 00:40
drd skrev:
Läste om nån snubbe för några år sen som hade ett 720 liters med aluställning och klädde in den i nån träpanel och det ble riktigt snyggt.

Sen kan man ju måla det som man har lust oxå.

Så hade vi det när jag var liten :) men lite större kar, väldigt snyggt, panelen var även ovanför karet så det såg ju inbyggt ut samtidigt som det var ganska lättåtkomligt.

Edit: Letar nytt kar själv nu och blir det med aluställning så kommer jag sätta fast ett svart tyg framför. Var och kollade på ett med den lösningen och det var riktigt snyggt.
#6 - 31 oktober 2009 09:49
Känns som om det får bli aluställningen och sen ett tyg runt detta, fäst med kardborrband så man kan dra undan det enkelt.

Funderar på om jag ska såga till 5x5cm spånskivor att ha under varje ben eller om man ska ha en hel spånskiva under.

Vilket tror ni blir bäst?
#7 - 31 oktober 2009 09:53
ThaBazZ skrev:
Har precis hämtat ett Snyggt begagnat ramakvarium på 480L från Akvarieleasing med Ramp.

Tillhörande ställning skulle monteras ihop och den ska jag hämta nästa vecka.

Funderar på om jag ska strunta i ställningen och istället bygga en egen bänk eller kanske med lecablock då ställningen kostar 1000kr och definitivt

måste döljas då dessa är fruktansvärt fula.

Är det krångligt att ha lekablock jämfört med ställningen, vilket alternativ är säkrast?

Vore trevligt med lite input på vad/hur folk gjort med sitt ramakvarium.
Lecablock tycker jag är väldigt snyggt, du målar dem i exempelvis svart och sen en målad spånskiva under och en över!
#8 - 31 oktober 2009 10:08
ThaBazZ skrev:
Känns som om det får bli aluställningen och sen ett tyg runt detta, fäst med kardborrband så man kan dra undan det enkelt.

Funderar på om jag ska såga till 5x5cm spånskivor att ha under varje ben eller om man ska ha en hel spånskiva under.

Vilket tror ni blir bäst?

Har haft små runda utsågade bitar under aluställningen om det varit på känsligt underlag som parkett.
Det finns även större modell på fötter som inte lämnar spår efter sig.
#9 - 31 oktober 2009 14:03
Skulle nog satsa på ett rejälare och snyggare alternativ än alu-ställningen :)

Kanske är min rädsla för haverier men de ställningar jag sett, de skulle inte hålla mig lugn om natten om det stod i mitt hus ;)

Överdrev lite i mitt egna bygge men bättre det...
Har 75x90mm furustommar som är monterade med hålade vinkelskivor. Sen en fet ek-skiva som är oljebehandlad flera ggr.

Hade nog räckt med lite klenare virke men blev sponsrad av jobbet. Ångrar inte det heller. Sån tyngd och stabilitet och stor anläggningsyta mot golvet å ;)

Hela fronten går att öppna och har stor förvaring där och allt är klätt med gran-panel.

http://zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1208026358.jpg

Ett alternativ kanske?

http://zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1231443395.jpg

Finns inget snyggare material än massiva mörka träskivor :)
#10 - 31 oktober 2009 15:10
Martin85 skrev:
Skulle nog satsa på ett rejälare och snyggare alternativ än alu-ställningen :)

Kanske är min rädsla för haverier men de ställningar jag sett, de skulle inte hålla mig lugn om natten om det stod i mitt hus ;)

Överdrev lite i mitt egna bygge men bättre det...

Har 75x90mm furustommar som är monterade med hålade vinkelskivor. Sen en fet ek-skiva som är oljebehandlad flera ggr.

Hade nog räckt med lite klenare virke men blev sponsrad av jobbet. Ångrar inte det heller. Sån tyngd och stabilitet och stor anläggningsyta mot golvet å ;)

Hela fronten går att öppna och har stor förvaring där och allt är klätt med gran-panel.

http://zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1208026358.jpg

Ett alternativ kanske?

http://zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1231443395.jpg

Finns inget snyggare material än massiva mörka träskivor :)

Skitsnyggt!
#11 - 1 november 2009 14:22
För att göra det hela lite roligare så köper du gjutskivor, gjuter bottenplatta med 2 funktioner, hjul och ställbara ben i höjd. :D
På med lekablocken och börja limma fast "ram" med PL400 som du sen fäster det lyxiga materialet Teak på, nåtad så klart!

Fixar dörr/ar så du lätt kommer åt eventuell ytterpump och div andra tillbehör.

Dyrt men satans snyggt.

Plattan som akvariumet vilar på kan göras av cement det oxå men döljas lite snyggt med teak som list.

Man får väl iaf drömma ;-)

Lite bilder på olika träsorter.
http://brodernaholm.se/images/uploads/brholm-2006-stor.pdf
#12 - 2 november 2009 07:55
Så här har jag gjort med min alu-ställning:

[ATTACH]24389[/ATTACH]

Liten beskrivning på hur jag har gått tillväga hittar du här: http://henrik.eketjall.se/page/8/
#13 - 2 november 2009 08:10
Ser bra ut heeke :)

Jag hade ett liknade bygge förr, hade skåpsluckor man fällde framåt så man hade gott om förvaringställe under karet.
#14 - 2 november 2009 18:27
Jag byggde in min aluställning med en träram som skjuts in.
Passade även på att höja upp ställningen 10-15cm för en behagligare höjd.
Blir dock ingen förvaring under karet men det kan jag stå ut med.[ATTACH]24392[/ATTACH]
#15 - 2 november 2009 18:29
Jag byggde in min aluställning med en träram som skjuts in.
Passade även på att höja upp ställningen 10-15cm för en behagligare höjd.
Blir dock ingen förvaring under karet men det kan jag stå ut med.
#16 - 2 november 2009 20:36
Ikea har ju annars billiga och rätt robusta sektioner till kök. Köp 3st moduler med ställbara fötter och montera ihop. på med sockel och skiva.

Verkligen lätt att loda in och med 3st moduler så får du totalt 12st rejäla fötter som fördelar ditt halva ton.

Enkeldörrar, dubbeldörrar eller lådor? Bara att välja. Köp till en kryddlåda så kan du ha fiskmaten som proffskocken förvarar kryddorna :)
#17 - 3 november 2009 10:07
Martin85 skrev:
Ikea har ju annars billiga och rätt robusta sektioner till kök. Köp 3st moduler med ställbara fötter och montera ihop. på med sockel och skiva.

Verkligen lätt att loda in och med 3st moduler så får du totalt 12st rejäla fötter som fördelar ditt halva ton.

Enkeldörrar, dubbeldörrar eller lådor? Bara att välja. Köp till en kryddlåda så kan du ha fiskmaten som proffskocken förvarar kryddorna :)

Inte så dum idè alls.......

//Peter
#18 - 4 november 2009 00:33
Jenny_E skrev:
Så hade vi det när jag var liten :) men lite större kar, väldigt snyggt, panelen var även ovanför karet så det såg ju inbyggt ut samtidigt som det var ganska lättåtkomligt.

Edit: Letar nytt kar själv nu och blir det med aluställning så kommer jag sätta fast ett svart tyg framför. Var och kollade på ett med den lösningen och det var riktigt snyggt.

Bra tips där är att köpa dubbelhäftande kardborreband på ställningen och sen på tyget, så kan man dra bort det vädigt smidigt när man vill det också

Annons