Har tänkt starta upp mitt 720 liters igen snart, efter att det stått oanvänt i 1 år. Funderar då på vilken pump jag ska ha, och hoppas på lite hjälp här...
Jag har två BTN-moduler i och där ryms väl ca 7-10 liter filtermaterial i varje. Det var så jag hade i början med pumphuvuden i (ett på 1000 l/h och ett på 2000 l/h). Det kraftigare av dem lät dock alldeles för mycket så det slutade jag använda, tyckte det var lite tveksam rening också. Köpte i stället ett ytterfilter, ett TetraTec 1200, som jag då hade i kombination med det svagare pumphuvudet. Men detta var förstås inte tillräckligt, så Tetratec-pumpen har jag nu i ett 170 liters.
1000 liters-pumphuvudet fortsätter jag nog med i en av modulerna.
Men vad ska jag ha mer nu?
Ytterfilter? Vilken modell? Bör jag kanske gå ändå upp till Fluval FX-5 eller Eheim 2080 eller liknande?
Eller ska jag köpa nytt pumphuvud att ha i den andra modulen? Vilken sort är bra? Vilken styrka bör jag ha? (Om det går att hitta ett bra pumphuvud som blir tillräckligt så föredrar jag den varianten, men det får inte låta för mycket...)
Troligtvis kommer jag att köra med småfiskar i akvariet. Fiskvalet är inte bestämt än, men det blir nog ett stort stim med smårasboror, kanske lite Endlers guppy, räkor, funderar på Dario Dario om det fungerar i ett sånt kar, kanske lite pansarmalar... Men småfiskarna kanske gör att det är svårt att ha för kraftig pump?