Nytt projekt - YAMT*

#1 - 29 januari 2009 19:42
*(YAMT = Yet Another Malawi Tank)

Hej folket!

Ni som har läst tråden "Angående köp av begagnat akvarium" vet att jag var på jakt efter ett begagnat akvarium. I lördags hände det och jag äger nu ett 250l ramakvarium.

Då och just nu:

Dum och naiv som jag var (första gången jag köpte begagnat) tittade jag inte mycket på det på plats då killen precis hade tömt det efter att ha haft fisk i det. När jag väl kom hem började jag städa det då det inte ens märktes på det att han hade städat det :p.. såg ut såhär när jag började:

http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/DSC06472.jpg

Efter att jag städat det ordentligt märkte jag att silikonet var helkasst vilket jag verkligen inte hade förväntat mig då han som sagt hade haft fisk i det dagen innan jag hämtade det. Jag var osäker på nästa steg då det trots allt hade hållt för honom.. såhär såg det ut:

http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/DSC06479.jpg
http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/DSC06474.jpg
http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/DSC06476.jpg

Jo jag vet, det ser förjävligt ut och vet inte hur jag missade att se efter hos honom, var väl för godtrogen.

Jag beslutade mig i alla fall för att det skulle silikonas om, jag hade trots allt pundat ut över 1000 kr för det så ville ju inte gärna slänga det och orkade inte sälja vidare ett kasst kar.

Jag var uppe och pratade lite med Kent i Nol för er som är från Göteborgsområdet och vet vem det är. Han förklarade att det inte alls är så svårt att köra det själv och förklarade steg för steg vad jag skulle göra. Jag gick därifrån med en tub silikon i näven och efter cirka 6 timmar jobb för att få bort varenda mm gammalt silikon tog det cirka 10 minuter att få dit det nya.

Efter 72 timmars torkande fyllde jag det igår kväll med vatten, nu har det stått så i cirka 24 h (fullt) och har fortfarande inte släppt en droppe vatten. (OBS: Bara för att det inte läcker betyder det inte att det blev snyggt! Det ser för djävligt ut på vissa ställen :D)

Just nu ser det ut såhär:

http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/DSC06480.jpg

Framtiden:

Nu fortsätter det med att jag på Lördag tänkte tömma det på vatten och låta det torka tills på Söndag, då ska (om allt går enligt plan) en slimline upp som bakgrund.

Efter några dagar då denna har torkat (i mitten av nästa vecka) tänkte jag börja fylla upp med sand och inredning samt vatten.

Efter detta ska det stå på några veckor och anpassa sig och bli stabilt innan fiskarna åker i.

Just nu är jag fortfarande osäker på vilka fiskar jag ska ha i.. har tänkt 4-5 arter av dessa:

Nkhata Bay-afra, yellow top-afra
Golden labidochromis, gul labidochromis
Hongi
Rödzebra
Chilumbra-zebra
Demasoni

De jag är 100% på är Demasoni och Golden..

Jag tänkte ha 1 hane + 3 honor av varje.

Så några frågor på detta:

Vilka mer arter tycker ni jag ska ha förutom dessa två säkra, hur många olika och är 1+3 bra?

Jag undrar också hur ni där ute byter vatten på större kar? Det största jag har haft innan detta var 60l och det var inte så jobbigt.
Nu märkte jag fort att det är många hinkar och steg fram och tillbaks från badrummet. Problemet är att förut lät jag en hink med vatten stå i minst 24h innan jag hällde vattnet i karet, nu behöver jag kanske 4-5 hinkar vatten vid varje byte och så många har jag inte så jag kan inte låta de stå innan.. Häller ni med stora kar vattnet direkt från kranen till karet eller hur gör ni era vattenbyten?

Fortsätter uppdatera tråden med bilder och text när jag gör nya ändringar.
Då detta alltså i slutändan ska bli ett Malawi Mbuna kar :)

Ber om ursäkt för den kortare boken jag skrev, ska försöka hålla det kortare nästa gång!

[COLOR=Red](Med reservation för eventuella stavfel, orkar verkligen inte läsa igenom allt igen :P)[/COLOR]

Over and out, YellowFish.
#2 - 29 januari 2009 19:50
Jag kör med hink när jag tömmer både mitt 250l och 500l, har iofs en 25-30l hink så det blir inte allt för många vändor, sen kopplar jag bara en slang till kranen i köket när jag fyller på, vattnet behöver ej stå i 24h som det gjort innan. Bor själv i mölnlycke och vattnet funkar prima här.
#3 - 29 januari 2009 19:52
det ser jättebra ut än så länge tycker jag :).
#4 - 29 januari 2009 20:01
Lassh skrev:
Jag kör med hink när jag tömmer både mitt 250l och 500l, har iofs en 25-30l hink så det blir inte allt för många vändor, sen kopplar jag bara en slang till kranen i köket när jag fyller på, vattnet behöver ej stå i 24h som det gjort innan. Bor själv i mölnlycke och vattnet funkar prima här.

Gött!.. Är mest rädd för kloret men det är ingen fara då :).. får köra någon fin grej att sätta fast en slang på kökskranen med och pumpa vattnet direkt ner i tanken :d

Tack macke_fisk! :)
#5 - 29 januari 2009 20:10
Det finns färdiga kopplingar för det på t,ex hornbach. Kommer dock ej ihåg vilken storlek det ska vara men det finns säkert nån annan här som har koll på det.

Sen ang fiskarna så ser det bra ut, det enda är väl demasoni, vad jag fattat det som så ska man ha ett relativt stort gäng utav dom samt att dom kan va lite känsliga osv. Har dock inga själv så svarar bara på vad jag läst mig till.
#6 - 29 januari 2009 20:15
Trevligt, skall följa tråden.

Slangkopplingar och slang köpte jag snorbilligt på hornbach, men det finns säkert lite överallt.

Köp sen en ganska stor tunna, hink eller back, där du kan tömma vatten i när du byter vatten, då går det smidigt och du behöver inte springa med en tioliters hink som en tätting och slabba ner med vatten överallt!

Dom andra frågorna vet jag inget om, kan inget om malawi :)
#7 - 29 januari 2009 20:38
jag kör själv med hink till mitt akvarium, fast det är bara på 105 liter :p.
#8 - 3 februari 2009 14:58
Hej folket, dags för en uppdatering!

Nu är karet tömt igen då jag vet att silikonen håller.

Jag har nu införskaffat täckglas samt bakgrund, dock inte det jag tänkte, jag hade planerat att ha slimline, men som sagt så är jag student och märkte fort att ekonomin inte håller för detta då jag även måste köpa en ny pump.

Så jag fick göra det bästa utav det och skaffa en "vanlig" bakgrund som till min stora förvåning ändå ser helt OK ut.

Såhär ser det ut för tillfället med den bakgrunden samt frigolit i botten:

http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/akvaar.jpg

Nästa steg är detta med pumpen, det kommer vara något i stil med denna modell:

http://www.pwss.se/product.php?productid=7088&cat=1097&page=1

Dock inte 100% på effekt/liter ännu.

Det jag hade tänkte från början var att gömma den i ett hörn med slimline. Nämligen såhär:

http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/alt1.jpg

Och där glaset är , limma på en bit slimline. eller alternativt med snett glas för att det ska synas mindre:

http://i562.photobucket.com/albums/ss68/gulafisken/alt2.jpg

(Tänkte dock inte göra en helt stängd box med allt där inne av olika anledningar. Utan en sida ska vara öppen.)

Problemet nu när jag inte längre ska ha slimline som bakgrund på den stora delen, är att jag inte vet om det blir snyggt att bara ha det på glasbiten som döljer pumpen? Kommer det se konstigt ut då det inte kommer finnas någon annan stans i akvariet?

Och vad har jag för alternativ för att gömma pumpen/filtret? Något annat jag kan limma på på glaset som täcker prylarna?

Eller kanske något helt annat sätt att dölja de på? (har inte limmat fast det glaset ännu som ni ser på bilden ovan , därför det inte heller finns frigolit i hörnet där för att jag hade tänkte sätta glaset och resten där, så jag är öppen för förslag.)

Förstår att det är mycket text och kan vara förvirrande så fråga bara om det är något som är oklart :D

Åsikter?
#9 - 3 februari 2009 23:18
Ok då ingen verkar orka läsa igenom min lilla bok ovan fråga jag en enkel ja eller nej fråga :P

Tror ni det går att bygga in en pump/filter i en lite större BTN-modul (sten) ?
#10 - 3 februari 2009 23:33
GulaFisken skrev:
Ok då ingen verkar orka läsa igenom min lilla bok ovan fråga jag en enkel ja eller nej fråga :P

Tror ni det går att bygga in en pump/filter i en lite större BTN-modul (sten) ?

Japp självklart!
#11 - 3 februari 2009 23:38
Tror faktiskt jag satsar på det, känns som att resultatet kommer bli bättre än detta med glaset, ska se till helgen hur det blir efter att jag har fått hit pumpen :)
#12 - 3 februari 2009 23:40
GulaFisken skrev:
Massa text

Jag tror det blir svårt att få det ok med en liten bit slimline på glasbiten om du inte har slimline nån annanstans.

Sen så känns detsom det blir massa jobbiga skrymslen och vrår där fiskar kan fastna osv..

Ett tips på bakgrund är väl måla baksidan helt svart, eller kanske ännu bättre svart sopsäck på baksidan. sen kanske ta silicona fast en modul med pump och filtermaterial i och överig bakgrund skifferstenar eller motsvarande siliconade mot rutan. Man behöver ju inte fylla helt då bakgrunden är svart vid sidan om stenarna typ, blir lite djup då.

Lite idéer bara.
#13 - 4 februari 2009 00:02
Bowman skrev:
Jag tror det blir svårt att få det ok med en liten bit slimline på glasbiten om du inte har slimline nån annanstans.

Sen så känns detsom det blir massa jobbiga skrymslen och vrår där fiskar kan fastna osv..

Ett tips på bakgrund är väl måla baksidan helt svart, eller kanske ännu bättre svart sopsäck på baksidan. sen kanske ta silicona fast en modul med pump och filtermaterial i och överig bakgrund skifferstenar eller motsvarande siliconade mot rutan. Man behöver ju inte fylla helt då bakgrunden är svart vid sidan om stenarna typ, blir lite djup då.

Lite idéer bara.

Ska ha det i åtanke :) Tackar för idéerna :)

Annons